تبلیغات اینستاگرام
ads.fileon.ir

چند لوگو

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 23 دی 1399 ساعت 14:14

بررسی چند لوگو از لحاظ روانشناسی شکل و رنگ

روانشناسی طراحی لوگو

برای طراحی یک لوگوی تاثیر گذار باید در مورد تاثیر یکایک اجزای لوگو بر مخاطب اطلاعات کافی داشته باشید و با علم و آگاهی شروع به طراحی کنید. علم مطالعه تأثیر عوامل مختلف بر ذهن و رفتار انسان به‌عنوان روان‌شناسی شناخته می‌شود. آگاهی به اصول روانشناسی، به درک خواسته‌ها و انگیزه‌های انسان‌ها کمک می‌کند. ذهن انسان بر موضوعات بصری واکنش نشان می دهد مثل رنگ و شکل و …مغز نسبت به هر شکل و رنگی پیام خاص را دریافت میکند و احساسات خاصی را بروز می دهد. داشتن دانش کافی در مورد روانشناسی رنگ و شکل، طراح را در طراحی یک لوگوی عالی یاری می کند.

رنگ در طراحی لوگو

طبق تحقیقات ارائه‌شده توسط Colorcom نشان می‌دهد که تنها ۹۰ ثانیه طول می‌کشد تا افراد یک قضاوت ناخودآگاه درباره محصول داشته باشند و بین ۶۲ تا ۹۰ درصد این ارزیابی تنها بر اساس رنگ است. به همین دلیل است که موفقیت برند تا حد زیادی به رنگ‌هایی که برای طراحی لوگو توسط طراح انتخاب شده‌اند، بستگی دارد.

یک جمع‌بندی کلی در مورد معانی و مفاهیم رنگ‌های رایج در برندسازی و طراحی لوگو:

  • سفید: ساده، آرام و زلال
  • آبی: اعتماد، امنیت و ثبات
  • قرمز: اعتماد، جوانی و قدرت
  • نارنجی: دوستانه، گرم و پرانرژی
  • سیاه: قابل‌اعتماد، پیچیده و باتجربه
  • زرد: شادی، خوش‌بینی و گرمی
  • سبز: صلح، رشد و سلامت
  • بنفش: مجلل، خلاق و خردمند

جهت اطمینان از اینکه رنگ، برای یک برند مؤثر عمل می‌کند، ضروری است که اولویت‌های مخاطب هدف را درنظر بگیرید. از آنجایی که اداراک بصری هر شخص بدلیل تفاوت سن و جنسیت و فرهنگ  از هر رنگی متفاوت و منحصر بفرد می باشد بنابراین انتخاب رنگ نباید تنها بر اساس معنی متداول باشد. برای مثال، کودکان رنگ زرد را خیلی دوست دارند، اما وقتی بزرگ می‌شوند، معمولاً این رنگ جذابیت کمتری برایشان دارد.

شکل در طراحی لوگو

شکل ها نیز مانند رنگ ها معنی و مفهوم متفاوتی دارند که با تحقیق و آزمایش در مورد  تاثیر اشکال بر رفتار و ادراک اشخاص لیستی از این مفاهیم آماده شده است:

  • مفهوم مربع و مستطیل: نظم، قدرت، شجاعت، امنیت، قابلیت اطمینان.
  • مفهوم شکل‌های طبیعی: اصالت، ارگانیک، تعادل، طراوت
  • مفهوم مثلث: هیجان، ریسک، خطر، تعادل، ثبات.
  • مفهوم شکل‌های انتزاعی: دوگانگی معنا، منحصربه‌فرد بودن، تبحر
  • مفهوم دایره، تخم‌مرغی و بیضی: ابدیت، زنانگی، جهان، جادو، معما
  • مفهوم مارپیچ: رشد، خلاقیت، آرامش، هوش

در ایجاد یک لوگو، طراحان باید بر روی اشکال بکار رفته و نیز فونت انتخاب‌شده برای کلمات کار کنند.

موارد عملی در طراحی لوگو

در زیر نمونه‌های طراحی لوگو را با استفاده از روان‌شناسی رنگ و شکل بررسی می‌کنیم.

لوگوی LunnScape

این لوگو برای شرکت LunnScape که متخصص خدمات محوطه‌سازی برای املاک تجاری مانند فضای اداری، حیاط، پارک‌ها و غیره است، طراحی شده است. سنجاقک نمادی مناسب از جانداران فلوریدا است. بنابراین استفاده از سنجاقک نشاندهنده محل قرارگیری شرکت در فلوریدا می باشد.

تصویر سنجاقک،در عین سادگی، از چندین رنگ تشکیل شده است . به‌طوری‌که بال‌هایش مانند برگ‌های گل به نظر می‌رسند. دایره فیروزه‌ای رنگ، احساس آرامش‌بخشی را به ارمغان می‌آورد. در بال‌های سنجاقک، ترکیب  رنگ‌های زرد و صورتی، حاکی از شادی، گرمی و تا حدودی حساسیت و سرزندگی سنجاقک است. با تایپوگرافی مناسب، زیبایی لوگو دو چندان می شود و استفاده از  فونت نازک و ظریف، خدمات اصلی شرکت را به نمایش می‌گذارد.

لوگوی Andre

لوگوی دیگری که در این بخش مورد بررسی قرار دادیم. لوگوی برند Andre Landscape است. در این لوگو از مفهوم برگ و پرنده که در یک دایره محصور شده اند، استفاده شده است.   شکل گرد انتقال دهنده ی ایده مراقبت کامل از زمین است و کاملا با جهان مرتبط است. ترکیب رنگ سبز و سرمه ای حاکی از طبیعت و ماهیت خدمات ارائه شده توسط شرکت است.

لوگوی Binned

در این لوگو که برای یک شرکت نظافت بنام binned  می باشد، علامت حرف B بزرگ حرف اول نام شرکت، خطوط موجود در این حرف که شبیه شکل امواج هستند یک حس آب و تمیزی را انتقال می‌دهند. فونت انتخاب‌شده در عین سادگی،  واضح و مرتب دیده می شود و منعکس‌کننده ماهیت برند است. استفاده از رنگ سبز و آبی پاکیزگی و طراوت را تداعی می‌کند. همچنین رنگ آبی سمبل اعتماد است که به کاربران احساس آرامش‌ می‌دهد.

لوگوی Reborn

این لوگو که معرف یک رستوران چینی سلف سرویس به نام Reborn است، رنگ قرمز استفاده شده در لوگو که یک رنگ سنتی چینی، سمبل اعتماد به نفس و نشان دهنده ی نوپا بودن سرویس است.  روبان ابریشمی قرمز به‌عنوان اولین حرف در علامت لوگو به نمایش درآمده است. فلسفه ی این رستوران، روش نوین مرتب‌سازی مواد غذایی در صنعت رستوران و ایجاد ارتباط میان سنت‌های غذایی سالم و نوآوری‌ها است. شکل مارپیچ روبان، حس خلاقیت و نوآوی را القا می کند و این حرکت ظریف نشاندهنده کسب و کار مدرن رستوران است.

لوگوی Motion

این یک ایده لوگو برای استودیوی رقص مدرن به نام Motion که برگزار کننده ی کلاس‌ها و کارگاه‌ها، رویدادها و مسابقات رقص است، می باشد. شکل دایره در این لوگو نماد ابدیت است زیرا هیچ شروع و پایانی ندارد. علاوه بر این، یکی از معانی متداول دایره حرکت است که کاملاً نام برند را منعکس می‌کند. رنگ زرد بعنوان یک رنگ اصلی گرم، احساس شادی را القا می کند و  رنگ سبز و آبی سمبل تعادل و هماهنگی هستند.

لوگوی OrBeat

به بررسی لوگوی برند OrBeat که یک پلتفرم آنلاین برای به اشتراک‌گذاری دیجیتالی فایل‌های صوتی مانند موسیقی، سخنرانی و مجموعه‌های صوتی خاص در اینترنت است، می پردازیم. علاوه بر این، چون این سرویس، قابلیت یک شبکه اجتماعی را دارد، بنابراین شکل دایره‌ای موجود در لوگو سمبل ارتباط با دوستان است..  امکاناتی که توسط این سرویس ارائه می شود عبارتند از ایجاد لیست آهنگ، گوش دادن به آهنگ های آنلاین و اشتراک آهنگ با دوستان . شکل های گرد موجود در لوگو نماد برقراری ارتباط با مفاهیم موسیقی، افزودن پویایی به زندگی روزمره و ارتباط است.

لوگوی Whizzly

این لوگو برای Whizzly که یک شبکه‌ی اجتماعی برای نمایش استعدادها و به اشتراک‌گذاری پروژه‌های خلاقانه است،طراحی ‌شده است. از یک میمون که نمادی از موجودات خنده‌دار و پرانرژی در میان حیوانات هستند، بعنوان کاراکتر نمایشی استفاده کرده اند که به خاطر عینک آفتابی‌اش، بسیار پرمدعا به نظر می‌رسد. رنگ‌های این لوگو عبارت‌اند از گرادیان رنگ‌های بنفش و آبی که اغلب برای نورپردازی صحنه ی نمایش مورد استفاده قرار می گیرند. برای شناخت بهتر برند، نام آن را در عینک آفتابی میمون منعکس کرده اند.

لوگوی fOxygenic

لوگویی که مشاهده می کنید برای اپلیکیشن fOxygenic می باشدکه یک شبکه اجتماعی برای افرادی است که زندگی فعال، ورزش در هوای آزاد و رویدادهای مرتبط با آن را دوست دارند. رنگ نارنجی روشن که بعنوان یک رنگ گرم شناخته می شود، نه‌تنها تصویری سنتی از رنگ یک روباه را نشان می‌دهد، بلکه نمادی از زندگی پویا، لذت و حس و حال خوب است.  کاراکتر نمایشی روباه بر اساس شکلی گرد که در داخل حرف O که حرف اول نام برند یعنی oxygen است محصور گشته است، توسط طراح، طراحی شده است.

لوگوی SwitchUp

در این لوگو که برای اپلیکیشن موسیقی با کارایی گسترده در تولید و به اشتراک‌گذاری لیست آهنگ می باشد، از شکل مثلث بعنوان یک شکل فعال و پویا  که با حرکت و جهت‌گیری مرتبط است، استفاده شده است. لوگو که شامل یک کلمه و شکل یک دکمه نمایش می باشد، ماهیت برند بخوبی نشان داده شده است. پالت رنگ که برای تصویر انتخاب شده است برند را تکمیل می‌کند و احساس انرژی و تازگی را به مخاطب القا می کند.

لوگوی Meditrack

در این لوگو که برای یک اپلیکیشن پزشکی برای ارائه ی سرویس های برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی برنامه ویزیت و نیز پیگیری و حفظ داده‌های سلامتی برای بیماران طراحی شده است از رنگ های آبی، آبی روشن و قرمز که اصولا برای صنعت مراقبت های ویژه مورد استفاده قرار میگیرد، بهره گرفته اند و از خطوط مستقیم برای نمایش ضربان قلب استفاده شده است.

طراحی لوگو، قلب هویت برند است که شخصیت یک شرکت یا محصول را نشان می‌دهد. با در نظر گرفتن تأثیر رنگ‌ها و شکل بر روی روان‌شناسی انسان‌ها، می‌توانید لوگوهای جذابی را طراحی کنید که از طریق انتقال پیام‌ها و احساسات دقیق با مخاطبان هدف، ارتباط برقرار ‌کنند.

رنگ لوگوی شما در مورد شرکتتان چه می گوید؟

رنگ لوگوی شما در مورد شرکتتان چه می گوید؟ درک دانش رنگ ها می تواند اثر بخشی متد برندسازی شرکت شما را افزایش دهد. وقتی کسی قصد شناسایی برند شما را دارد، لوگوی شما احتمالا” اولین چیزی است که [...]

انتخاب رنگ لوگو در شرکت های بزرگ

  همه شرکت های فناوری می خواهند وسعت بزرگتری را در جامعه فناوری داشته باشند. محصولات آنها اغلب به دنبال پاسخگویی به نیازهای که مصرف کنندگان  در قفسه های فروشگاه های بزرگ و کوچک اشباع شده است. یک ایده [...]

۸ روند رنگ خیره کننده برای سال ۲۰۱۹

  رنگ یک شکل غیرقابل تعویض ارتباط فوری و قوی است. این امر به ویژه در دنیای امروزی، جایی که برداشت اول بسیار مهم است، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. فقط با یک نگاه ، رنگ می تواند [...]

تاثیر رنگ ها بر رفتار و احساسات کاربران

اگر نگاهی دقیق‌تر به اشیای اطراف خود بیندازید، ممکن است میزان تنوع رنگ و انواع سایه‌های آن‌ها شگفت‌زده شوید. در زندگی امروز، رنگ‌های مختلف ما را از هر سمت احاطه کرده‌اند. افراد ممکن است متوجه نباشند که چیزهای روزمره چقدر [...]

مفهوم و کاربرد رنگ ها در طراحی لوگو

اگر شما در مورد رنگ ها چیزی نمی دانید، برای تبدیل شدن به یک طراح حرفه ای دچار مشکل می شوید. این یک مسئله ی حیاتی برای طراحان است که نکات ضروری در مورد رنگ ها و تـأثیر آن [...]

نکاتی برای ایجاد لوگوهای به یاد ماندنی – بخش اول

آیا تا به حال متوجه شده اید که برخی از لوگوها مشهور در جهان هیچ معنی ندارند؟ حداقل در نگاه اول معنی ندارند. اگر چه ممکن است رنگ های ساده، گرافیک هوشمندانه طراحی شده یا استفاده نوپا از تایپوگرافی [...]

۲۴ ترکیب رنگ در طراحی لوگو

  هر نام تجاری نیاز به یک پالت رنگی برای لوگوی خود دارد. حتی اگر سیاه و سفید یا چند رنگ مشابه باشد، این یک پالت رنگ است. علامت های تجاری از ترکیب رنگ های آرم برای بیان آرم [...]

نکاتی برای ایجاد لوگوهای به یاد ماندنی – بخش دوم

جذب مشتریان با رنگ یک استراتژی بازاریابی شناخته شده است. رنگ باعث تحریک قوی احساسات و ارتباطات درون مغز می شود. سیاه غنی ، توانا ، قدرت   وقتی میخواهید قدرت، کلاس یا لوکس بودن را انتقال دهید، سیاه [...]

تاریخچه طراحی گرافیکی سیاه‌

این اواخر خیلی از مردم سیاه‌پوست در اخبار حضور داشتند. بیشتر این اخبار بد بوده. اخبار بد، همان‌طور که به اطلاع‌رسانی آن عادت نداریم، به مردم راه را نشان می‌دهد تا از آن آگاه شوند؛ از این نظر، ما [...]