تبلیغات اینستاگرام
ads.fileon.ir

دانلود کمپین تبلیغاتی

نویسنده : محمد پارسایی | زمان انتشار : 24 شهریور 1398 ساعت 09:55


معمولاً مهم‌ترین صفتی که در توصیف کمپین های تبلیغاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، حجم ریالی کمپین است. بارها می‌شنویم که فلان شرکت، یک کمپین تبلیغاتی ده میلیاردی اجرا کرده است. یا شرکت دیگری، با وجود علاقه به اجرای کمپین های تبلیغاتی، بودجه ی کافی برای اجرای آنها در اختیار ندارد. معمولاً در میانه بحث‌های مربوط به بودجه و تقسیم‌بندی آن، فلسفه اصلی «کمپین» به فراموشی سپرده می‌شود. به همین دلیل، ما در یک متن جداگانه، به این مطلب پرداختیم که اساساً چرا از لغت «کمپین» در عبارت «کمپین تبلیغاتی» استفاده می‌شود؟

کمپین تبلیغاتی ، چیزی است که در اکثر مواقع معیارهای دقیق برای ارزیابی اثربخشی آن وجود ندارد یا کمتر به کار گرفته می‌شود.

شرکتها و سازمانهایی که به صورت دائمی برنامه‌های تبلیغاتی گسترده اجرا می‌کنند معمولاً به تدریج به اثربخشی نسبی رسانه ها و تکنیک‌ها و ابزارهای مختلف پی می‌برند.

اما شرکتها و سازمانهایی که تجربه قبلی ندارند یا به سازمانهای طراح کمپین تبلیغاتی به صورت مطلق اعتماد می‌کنند عموماً در معرض یک خطر جدی هستند.

اکثر سازمانهایی که در ایران در حوزه‌ی طراحی کمپین های تبلیغاتی فعالیت می‌کنند، در حوزه‌ی تهیه و اجاره و عرضه رسانه هم فعالیت دارند.

برخی شرکتها به صورت گسترده بیلبوردهای مختلف در سطح شهرها را در اختیار دارند.

برخی دیگر از ارتباط نزدیک با صدا و سیما برخوردار هستند.

برخی دیگر، دسترسی بسیار خوب به داده‌های کاربران آنلاین (مانند ایمیل) دارند.

برخی دیگر شماره تماس بسیاری از مردم را به شیوه های مختلف تهیه کرده اند.

گروه دیگری با رسانه های مکتوب نظیر مجله ها و روزنامه ها رابطه دارند.

حاصل این ارتباط و دسترسی به منابع، این می‌شود که یک شرکت به شدت تاکید می‌کند که استفاده از بیلبوردها اثربخش ترین قسمت کمپین تبلیغاتی است و شرکت دیگری فضای فیزیکی را به طور کامل رد و فعالیت انحصاری در فضای مجازی را توصیه می‌کند.

یکی معتقد است شبکه های داخلی بیننده ندارند و شبکه های ماهواره ای گزینه خوبی هستند. دیگری اصرار دارد که حرکت به سوی شبکه های ماهواره ای به دلیل محدودیتهای قانونی در ایران، یک خودکشی استراتژیک است.

کافی است شرکت طراح کمپین تبلیغاتی، رسانه‌های مختلف را در اختیار داشته باشد تا سبدی از خدمات را ارائه کند و در این حالت کار بسیار دشوارتر می‌شود.

حالا نمی‌توان حدس زد که سبد رسانه‌های پیشنهادی، بر اساس هدفها و نیاز مشتری محاسبه و تعیین شده یا بر اساس ظرفیت های خالی آژانس تبلیغاتی.

ناآگاهی صنایع و کسب و کارها، خصوصاً کسب و کارهای کوچک و متوسط (SME = Small & Medium Enterprises) باعث شده که قسمت عمده‌ای از سود ناشی از کسب و کارها، در رقابت های رسانه‌ای غیر حرفه‌ای، هزینه شود.

برای درک بهتر کمپین تبلیغاتی، باید به خاطر داشته باشیم که خود مفهوم تبلیغات، پایه‌های مشخصی دارد که در قالب‌های مختلف مورد بحث قرار گرفته است. شاید یکی از مدلهای ساده که تصویر خوبی از تبلیغات ارائه می‌دهد مدل ۵M باشد. به این پنج واژه توجه کنید:

Mission (ماموریت) – Money (پول و بودجه) – Message (پیام) – Media (رسانه مورد استفاده) – Measurement (ارزیابی اثربخشی تبلیغات)

البته اختلاف نظر از جایی آغاز می‌شود که بحث تقدم و تاخر این ۵ عامل مطرح شود. آژانس های تبلیغاتی معمولاً بحث را از M مربوط به Money شروع می‌کنند در حالی که برای مشتری، M مربوط به Mission و ماموریت مهم‌تر است. در مورد هر یک از این M ها، بحث‌های مختلفی وجود دارد که پس از شناختن بهتر آنها، می توانیم گفتگوی بهتری با آژانس های تبلیغاتی و طراحان کمپین های تبلیغاتی داشته باشیم.در حال حاضر شاید تعریف ساده‌ای از کمپین تبلیغاتی که به مفاهیم فوق هم اشاره داشته باشد این است که:

 کمپین تبلیغاتی مجموعه‌ای از فعالیت‌های تبلیغاتی چندجانبه است که قبل از هر چیز پیام هدف کمپین مشخص شده، مخاطب تعیین شده و با برنامه‌ریزی دقیق، بکوشد پیام مناسب در دوره زمانی مناسب با بودجه مناسب برای مخاطب مناسب ارسال شده و تعداد بیشتری از مخاطبان را برای نزدیک تر کردن ارتباط با مالک کمپین، ترغیب نماید. کمپین تبلیغاتی بدون تعریف معیار عددی مشخص برای سنجش کارایی، بی معنی است.

آشنایی بیشتر مشتریان با مفاهیم ساده و اولیه در طراحی کمپین تبلیغاتی در بلندمدت به نفع کمپین نویس ها و آژانس ها هم هست. فضای صنعتی و خدماتی و اقتصادی کشور (با صرف نظر از شرکتهایی که پول و درآمد را تقریباً رایگان یا با رانت کسب می‌کنند) مملو از شرکتهایی است که به دلیل تجربه‌ی بد قبلی یا عدم شناخت کافی از صنعت تبلیغات، جرات وارد شدن به این فضا را ندارند.

نمونه کمپین تبلیغاتی ارائه شده توسط آژانس اگیلوی برای المپیک پکن

پیشنهاد عضویت در متمم

شما با عضویت ویژه در متمم، می‌توانید به درس‌ها و آموزش‌های بسیاری از جمله موضوعات زیر دسترسی کامل داشته باشید:

  فهرست درس‌های متمم

موضوعات زیر، برخی از درس‌هایی هستند که در متمم آموزش داده می‌شوند:

  دوره MBA (یادگیری منظم درس‌ها)

  فنون مذاکره | مهارت ارتباطی

  تصمیم گیری | تفکر سیستمی

  توسعه فردی | مهارت یادگیری

  مدیریت بازاریابی | دیجیتال مارکتینگ

ثبت نام | اطلاعات بیشتر

  شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.

این مبحث در حوزه علاقه من قرار دارد

برخی از دوستان متممی که به این درس علاقه مندند: 

میلاد علیان نژاد

,

گروه متمم

,

اعظم

,

محمد رمضانی

,

عباس

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری تبلیغات به شما پیشنهاد می‌کند:

  1. تبلیغات چیست و در رشته مدیریت تبلیغات چه می‌آموزند؟
  2. تعریف تبلیغات چیست و کاربرد آن در کجاست؟
  3. تاریخچه تبلیغات در ایران و جهان | مرور پنج مرحله کلیدی در صنعت تبلیغات
  4. انواع تبلیغات: برای چه چیزهایی تبلیغ می‌کنیم؟
  5. درباره صنعت تبلیغات (کلیپ تصویری)
  6. برنامه ریزی ارتباطات بازاریابی
  7. آشنایی با ساختار صنعت تبلیغات
  8. تعریف حوزه های ATL و BTL و TTL در تبلیغات
  9. انواع رسانه های تبلیغاتی
  10. تبلیغات بیرون از خانه چیست و انواع آن کدام است؟
  11. مزایا و معایب تبلیغات محیطی چیست؟
  12. چرا یک برنامه تبلیغاتی شکست می خورد؟
  13. منظور از سرنخ یا Lead در بازاریابی و تبلیغات چیست؟
  14. تعریف ارزش مشتری یا ارزش طول عمر مشتری چیست؟
  15. شاخص هزینه جذب مشتری جدید یا CAC چیست؟
  16. نقش درگیری ذهنی مصرف کننده در طراحی تبلیغات
  17. تاثیر تبلیغات بر مصرف کننده را چگونه بسنجیم؟
  18. مدل آیدا (AIDA) در تبلیغات چیست و چه می‌گوید؟
  19. برخی از مدلهای سنجش اثربخشی تبلیغات
  20. تمرین تحلیل پیام تبلیغاتی | نتیجه مورد انتظار تبلیغ‌کننده چه بوده است؟
  21. انتخاب رسانه مناسب و برنامه ریزی رسانه های تبلیغاتی
  22. انتخاب آژانس تبلیغاتی – وظایف آژانس تبلیغاتی چیست؟
  23. نقش آژانس تبلیغاتی در انتخاب بهتر حجم، زمان و تکرار
  24. اثربخشی تبلیغات در چه شرایطی بیشتر است؟ تبلیغ برای محصول یا تبلیغ برای برند؟
  25. طراحی پیام تبلیغاتی – انتخاب ساختار پیام تبلیغاتی
  26. طراحی پیام تبلیغاتی – کدام متقاعدکننده تر است: پیام یک وجهی یا پیام دو وجهی؟
  27. کمپین تبلیغاتی چیست؟
  28. مفهوم لغت کمپین در عبارت “کمپین تبلیغاتی”
  29. طراحی کمپین تبلیغاتی – تعیین ماموریت
  30. انتخاب بهترین هدیه تبلیغاتی
  31. بازاریابی و تبلیغات با استفاده از محتوا
  32. آژانس تبلیغاتی دیوید اگیلوی و نمونه کمپین تبلیغاتی
  33. نمونه کمپین تبلیغاتی ارائه شده برای المپیک پکن
  34. داستان گویی در تبلیغات

سری مطالب حوزه

تبلیغات

چند مطلب پیشنهادی:

برخی از سوالهای متداول درباره متمم (روی هر سوال کلیک کنید)

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)

متمم مخففِ محل توسعه مهارتهای من است؛ یک فضای آموزشی آنلاین برای بحث‌های مهارتی و مدیریتی.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به صفحه‌ی درباره متمم مراجعه کنید.

چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟

ما برای هر یک از درس‌های متمم، یک نقشه راه داریم که به یادگیری آن درس کمک می‌کند.

می‌توانید با مراجعه‌ به صفحه‌ نقشه راه یادگیری، عنوان درس‌های مختلف متمم را ببینید.

همچنین می‌توانید دوره MBA متمم را ببینید.

هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟

شما می‌توانید بدون پرداخت پول در متمم به عنوان کاربر آزاد عضو شوید. اما به چیزی در حدود نصف درسهای متمم دسترسی خواهید داشت.

پیشنهاد ما این است که پس از ثبت نام به عنوان کاربر آزاد، با خرید اعتبار به کاربر ویژه تبدیل شوید.

اعتبار را می‌توانید به صورت ماهیانه (۲۷ هزار تومان)، فصلی (۷۰ هزار تومان)، نیم‌سال (۱۱۸ هزار تومان) و یکساله (۲۱۰ هزار تومان) بخرید.

برای اطلاعات بیشتر لطفاً به صفحه‌ی ثبت نام مراجعه کنید.

آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

مجموعه گسترده و متنوعی از فایلهای صوتی رایگان در رادیو متمم ارائه شده که می‌توانید هر یک از آنها را دانلود کرده و گوش دهید.

با متمم همراه شوید

آیا می‌دانید که فقط با درج نام کاربری و ایمیل خود می‌توانید به جمع متممی‌ها بپیوندید؟

ثبت‌نام | اطلاعات بیشتر     فهرست درس‌های متمم

دوره MBA آنلاین

کسب‌و‌کار دیجیتال

تصمیم گیری

مهارت یادگیری

گیمیفیکیشن

مدیریت بازاریابی

خودشناسی

فروشگاه فایل صوتی

کتابهای مدیریتی

کتابهای روانشناسی

کار تیمی

تفکر سیستمی مدیریت زمان

ارتباطات و مذاکره

یادگیری زبان انگلیسی

کارآفرینی

روانشناسی پول

تسلط کلامی