اینفلوئنسر مارکتینگ در ایران
نویسنده : سمانه KZ | زمان انتشار : 28 بهمن 1400 ساعت 19:03
تعریف اینفلوئنسر مارکتینگ
در یک بازار اشباع که برندها مدام با یکدگیر در رقابت اند تا توسط مخاطبان شان دیده شوند، اینفلوئنسر مارکتینگ می تواند برگ برنده شما در استراتژی بازاریابی باشد.
اینفلوئنسرها افرادی هستند که در یک پلتفرم خاص، دنبال کنندگان بسیاری دارند. برندها از طریق همکاری با این افراد، به جای کل بازار، گروه ها و افراد خاصی را برای بازاریابی هدف قرار می دهند. با مثال زیر دقیقا متوجه می شوید ما چه می گوییم.
دوران دبیرستان را به خاطر بیاورید. تصور کنید در حال راه رفتن در راهرو های مدرسه هستید و ناگهان گروهی از بچه های معروف مدرسه را می بینید. ناگهان یکی از آنها می گوید:
“من عاشق شلوار جین جدیدم هستم. مارکش (نام یک مارک معروف) است.”
وقتی این جمله را می شنوید احساس می کنید چیزی می دانید که بقیه از آن خبر ندارند. شما می دانید این به اصطلاح «بچه معروف» مدرسه چه می پوشد، و چه لباسی از نظر او طبق مد و امروزی است! در نتیجه، شما هم وسوسه می شوید آن را بخرید!
اگر مشتریان تشخیص دهند کالای شما با سلیقه آنها جور است، بیشتر تمایل دارند آن را بخرند. وقتی مشتریان کالاهایی که مد هستند و به اصطلاح «ترند» شده اند را می خرند، حس می کنند همرنگ جماعت شده اند و می دانند این روزها چه چیزی محبوب است!
ویژگی منحصر به فرد اینفلوئنسر مارکتینگ این است که مشتریان را قادر می سازد با شخص اینفلوئنسر آشنا شوند. حتی کسب و کارهای کوچک و بوتیک ها نیز حاضر اند برای اینفلوئنسرهایی که چندهزار فالوئر دارند پول خرج کنند. چرا؟ چون در عوض در معرض دید مشتریان مناسب قرار می گیرند؛ کسانی که علاقه مند هستند به کالای آنها توجه کنند!
دلیل دیگر اش این است که اکثر مشتریانی که آنلاین خرید می کنند، تبلیغات را نادیده می گیرند و حتی از Ad Blocker استفاده می کنند. همین باعث می شود کسب و کارها ترجیح دهند سرمایه شان را برای اینفلوئنسرها خرج کنند، نه تبلیغات سنتی. چون اینفلوئنسرها کسانی هستند که توجه همه را به خود جلب می کنند.
چرا اینفلوئنسر مارکتینگ روند رو به رشدی دارد؟
هدف قرار دادن و رسیدن به مصرف کنندگان روز به روز برای فروشندگان سخت تر می شود. تکثیر محتوا، اطلاعات و سرگرمی هایی که بر سر جلب توجه ما رقابت می کنند پایانی ندارد. پس برندها چگونه می توانند به طور موثر از تبلیغات استفاده کنند که از موانع عبور کرده و شک و تردید مشتریان را از بین ببرند؟
جواب این است: اینفلوئنسر مارکتینگ و همکاری با اینفلوئنسرهایی که مورد اعتماد مردم هستند!
در آینده نزدیک، اینفلوئنسر مارکتینگ مهم ترین نقش را در بازاریابی ایفا خواهد کرد. اگر این روش درست اجرا شود، تبدیل می شود به یکی از موثرترین و سنجش پذیرترین تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ، که قادر است آگاهی از برند و میزان فروش را افزایش دهد.
اینفلوئنسر مارکتینگ در ایران
اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از جدیدترین تکنیک ها و ترندهای بازاریابی است که تقریبا از ۲ سال پیش در ایران و سطح جهان بر سر زبان ها افتاده است. یعنی ایران در این زمینه می تواند خود را یک بازار جهانی بداند!
بازار رو به رشد ایران را در موارد بسیاری می توان با بازار یک کشور توسعه یافته مقایسه کرد. اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از مهارت های بیشمار ایرانیان است که در آن به خوبی با کشورهای دیگر رقابت می کنند. اینفلوئنسرها و تاثیر آنها بر مردم مفهوم جدیدی نیست، آنها قبل از ظهور دنیای دیجیتال و شبکه های اجتماعی نیز وجود داشتند. در سال های گذشته نیز افراد محبوب مانند بازیگران و ورزشکاران، برای محصولات یا خدمات خاصی تبلیغ می کردند. بین بازیگران، ورزشکاران و سایر افراد معروف و تاثیرگذار در پلتفرم های شبکه های اجتماعی تفاوت های کلیدی ای وجود دارد.
به عنوان مثال، به نظر می رسد که بازیگران تعداد بیشتری از مشتریان را به خرید یک محصول یا خدمات ترغیب می کنند. با اینکه به نظر می رسد اینفلوئنسرها آنقدر که ما تصور می کنیم، از این محبوبیت لذت نمی برند، معمولا قبول می کنند که برای یک کالا یا خدمات تبلیغ کنند.
به طور کلی، اینفلوئنسرهای اصلی ایران عمدتا هنرمندان، عکاسان یا افرادی هستند که در زمینه تناسب اندام یا لوازم آرایش بهداشتی فعالیت دارند. آنها برای اثرگذاری بر مخاطبان شان، در درجه اول از اینستاگرام، سپس از تلگرام و آپارات (که همان نسخه ایرانی سایت یوتیوب است) استفاده می کنند.
به نظر می رسد که پست های ویدئویی بیشترین اثرگذاری را روی مخاطبان دارند، به همین دلیل، اینفلوئنسرهایی که در زمینه سرگرمی فعالیت دارند (این افراد واینر نیز نامیده می شوند) از پلتفرم هایی مانند اینستاگرام استفاده می کنند.
واینرها معمولا نسبت به اینفلوئنسرهای دیگر، فالوئرهای بیشتری دارند. آنها برای اثر گذاری بر مخاطبان شان، از طنز و طعنه استفاده می کنند و با انتشار متن ها و نقل قول های خنده دار، راهنمایی هایی در خصوص زندگی روزمره و پست های مشابه، فالوئرهایشان را می خندانند! از آنجایی که این نوع محتوا مخاطبان بیشتری جذب می کند، واینرها در مقایسه با اینفلوئنسرهایی که در زمینه تناسب اندام، تغذیه یا عکاسی فعالیت دارند، گزینه بهتری برای افزایش آگاهی از برند، کالا یا خدمات شما هستند.
از طرفی دیگر، اینفلوئنسرهایی که در زمینه تناسب اندام و تغذیه فعالیت دارند، بهتر می توانند روی روند تصمیم گیری مخاطبان اثر بگذارند. مثلا اینکه از چه رژیمی پیروی کنند، یا چه ورزشی انجام دهند، یا حتی از چه نوع لوازم آرایشی بهداشتی ای استفاده کنند.
چگونه با یک اینفلوئنسر همکاری کنیم؟
- کالای خود را برای آنها هدیه بفرستید.
- اسپانسر عکس، ویدئو یا حتی کپشن پست آنها شوید.
- در مسابقات (به ویژه اهدای جایزه مسابقه) با آنها همکاری کنید.
اگر می خواهید از اینفلوئنسر مارکتینگ نتیجه بگیرید، اینفلوئنسری را انتخاب کنید که مخاطب هدف مناسب برای برند شما را دارد.
یک روش جدید که بسیاری از شرکت ها در حال آزمایش آن هستند، به رقابت وا داشتن چند اینفلوئنسر با مخاطبان هدف متفاوت، در یک کمپین تبلیغاتی است. این روش ممکن است برایتان گران تمام شود، اما نتیجه آن به احتمال زیاد رضایت بخش خواهد بود.
هزینه یک پست در اینستاگرام، بسته به شهرت و نرخ مشارکت اینفلوئنسر، و همچنین طول دوره کمپین، از چندصد هزار تومان شروع شده و به چند میلیون تومان هم می رسد!
در پایان، نام برخی از اینفلوئنسرهای ایرانی اینستاگرام آورده شده است.
https://www.instagram.com/maandani/
https://www.instagram.com/shabnamshahrokhi/
https://www.instagram.com/m.fitworkout/
https://www.instagram.com/elephant_chef/
https://www.instagram.com/mahsanemat/
https://www.instagram.com/motiheidari/
https://www.instagram.com/bbiibbzz/
https://www.instagram.com/bighead_farshid/
https://www.instagram.com/ebi.zandi/