روانشناسی رنگ ها و تاثیر آن بر یادگیری
نویسنده : سمانه KZ | زمان انتشار : 18 خرداد 1400 ساعت 09:47
زمان تقریبی مطالعه: ۵ دقیقه
روانشناسی رنگ ها و تاثیر آن ها بر یادگیری
امتیاز
۴٫۱
از
۷
رای
پیرامون ما پر است از رنگ های مختلفی که هر یک تاثیرات متفاوتی بر ذهن و روان ما دارند. هر رنگ بیانگر فرهنگ و حس خاصی است که با شناخت آن و ارتباط برقرار کردن با آن، این حس به ما نیز القا می شود. روانشناسی رنگ ها فرد را قادر خواهد ساخت تا به شناخت بهتری از وضعیت روحی و ضمیر ناخودآگاه خود دست پیدا کند. رنگ ها همچنین در مسائل آموزشی و یادگیری نیز تاثیر گذارند.
تاثیر رنگ ها بر یادگیری
استفاده از رنگ های مختلف در کلاس ها و وسایل آموزشی، سرعت یادگیری را افزایش داده و همچنین باعث ماندگاری بیشتر اطلاعات در ذهن بچه ها می شود. ۸۰% اطلاعات دریافت شده ی مغز انسان، از طریق بینایی بوده که رنگ ها به عنوان محرک های این حس، به بهبود قدرت یادگیری کمک می کنند.
کودکان نیز در به خاطر سپردن رنگ ها موفق تر از لغات عمل می کنند. رنگ ها علاوه بر کودکان، بزرگسالان را نیز تحت تاثیر خود قرار می دهند. رنگ های استفاده شده در کلاس های دانشگاه ها نیز باید به گونه ای باشد که به بهبود یادگیری دانشجویان کمک کنند. در ادامه به روانشناسی رنگ ها و تاثیر آن ها بر یادگیری می پردازیم.
قرمز
رنگ های گرم سیستم عصبی را تحریک کرده و سبب تشدید احساسات می شوند که در میان آن ها قرمز ازهمه گرم تر است. قرمز نماد عشق و هیجان بوده و انرژی زاست. افزایش سرعت تنفس و ضربان قلب نیز از دیگر نتایجی است که استفاده از این رنگ به ارمغان می آورد.
طبق تحقیقات صورت گرفته در این زمینه، متخصصان به این نتیجه رسیده اند که استفاده طولانی مدت از این رنگ، بروز روحیه ی خشونت و پرخاشگری در افراد را در پی دارد؛ بنابراین استفاده از آن در کلاس های درسی و محیط های آموزشی توصیه نمی شود.
از آنجایی که این رنگ حسی شبیه به هشدار نسبت به یک خطر را به ما القا می کند، از همان سنین ابتدایی زندگی این رنگ در ذهن ما به عنوان یک علامت خطر نقش بسته است. برای یادگیری و به خاطر سپردن مسائل مهم و جزئی می توان از این رنگ استفاده کرد. رنگ قرمز یک رنگ اشتها آور است و از همین رو در دکوراسیون رستوران ها به کار برده می شود. خوردن میوه های قرمز رنگ و همچنین گوشت قرمز به افراد کم خون پیشنهاد می شود.
زرد
رنگ زرد رنگی شاد است که در گروه رنگ های گرم قرارمی گیرد. میزان نوری که این رنگ منعکس می کند بیشتر ازسایر رنگ ها بوده و خستگی چشمی ناشی از آن نیز به مراتب بیشتر است. استفاده از کاغذ ها و یا تصاویر پس زمینه ی زرد رنگ برای نمایشگر کامپیوتر،می تواند سبب چشم درد شود. قرار گرفتن در اتاق های زرد رنگ می تواند سبب ایجاد احساس خشم و رنجش در افراد گردد. رنگ زرد سبب افزاش تمرکز افراد می شود. سوخت و ساز بدن را نیز تسریع می بخشد.
سبز
رنگ سبز نماد طبیعت و باروری بوده و از دسته ی رنگ های سرد محسوب می شود. این رنگ کاهنده ی استرس می باشد و کار کردن در چنین محیط هایی امکان ابتلا به دردهای دستگاه گوارش را کاهش می دهد. استفاده از یک ورقه ی شفاف سبز رنگ بر روی صفحه کتاب ها و جزوه های درسی دانش آموزان و دانشجویان، می تواند سبب افزایش سرعت خواندن و درک مطالب شود.
سبز رنگیست آرامش بخش و به همین سبب اغلب در بیمارستان ها به کار گرفته می شود. افزایش قدرت دید از مزایای دیگریست که این رنگ دارد. این رنگ از پرطرفدارترین ها در زمینه ی دکوراسیون نیز می باشد. در قرن پانزدهم برای تهیه ی لباس عروس از پارچه ها و الیاف سبز رنگ استفاده می کرده اند. سبزتیره نماد ثروت می باشد. رنگ سبز سبب افزایش مهارت گفتاری افراد نیز می گردد.
نارنجی
نارنجی از رنگ های گرم و نمادی برای شجاعت، تحرک ، نشاط و فراوانی می باشد. این رنگ در درازمدت سبب بهبود رفتارهای اجتماعی و کاهش دشمنی و خصومت می گردد. همچنین دارای خاصیت ضد افسردگی نیز می باشد. جهت خوشامدگویی به مهمان ها، راهروهای ورودی نارنجی رنگ می تواند بهترین گزینه باشد. این رنگ فضاهای بزرگ را کوچک تر و صمیمی تر جلوه می دهد. رنگ نارنجی عملکرد سیستم گردش خون را نیز بهبود می بخشد.
آبی
آبی رنگی سرد و نماد صلح، امنیت، آزادی، آرامی و سلامت است. بنا به نتایج تحقیقات صورت گرفته،کارکردن در محیط های آبی رنگ سبب افزایش کارایی کارکنان می گردد. رنگ آبی کاهنده ی تعداد ضربان قلب و حرارت بدن بوده و به همین سبب بهتر است افرادی که از استرس و فشار های عصبی رنج می برند، از این رنگ و طیف های آن در محیط های کاری و زندگی خود استفاده کنند. آبی نشانه ی وفاداری نیز می باشد؛ از همین رو پوشیدن لباس آبی در هنگام مصاحبه های شغلی ایده ی خوبی به نظر می رسد.
مشکی
مشکی نماد سلطه، قدرت و فرمانبردای است. کشیش ها به منظور نشان دادن اطاعت از پروردگار همیشه مشکی می پوشند. درصنعت مد و زیبایی نیز به دلیل لاغرتر نشان دادن افراد، طرفداران زیادی دارد. اغلب مردم بر این باورند که مشکی رنگ عزا و ماتم است در حالی که اینگونه نیست و افراد مشکی پوش اغلب خوش ذوق و دارای ظرافت طبعند که همیشه خواستار آخرین مدل ها هستند و برای به دست آوردن آن ها حاضربه پرداخت هزینه های زیاد نیز می باشند. اغلب برای نشان دادن شخصیت های شریر فیلم ها و قصه ها آن ها را با پوششی مشکی به تصویر می کشند.
سفید
سفید نماد سرما، پاکی، صلح و آرامش می باشد. اتاق های سفید رنگ بزرگ اما خالی و سرد به نظر می رسند. یک رنگ تابستانی است که به دلیل تناسب و انطباق پذیری که با سایر طیف های رنگی دارد، در زمینه ی مد و دکوراسیون پرطرفدار می باشد. مسئله ی پاکیزگی به ویژه در بیمارستان ها دارای اهمیت فراوان است؛ به همین سبب پزشکان و پرستاران از لباس های سفید رنگ و استریل شده استفاده می کنند.
تاثیر رنگ ها در تبلیغات
تبلیغات با هدف جذب مشتری صورت می گیرد و رنگ های قرمز و زرد از جذابیت بیشتری نسبت به بقیه ی رنگ ها برخوردارند؛ بنابرین در کار ها و برنامه های تبلیغاتی بیشتر از این دو رنگ استفاده می شود. رستوران ها و اغذیه فروشی ها به منظور جلب توجه مشتریان به خود، از کاربرد دو رنگ مذکور استفاده می کنند. همچین در طراحی آرم محصولات اکثر شرکت های بزرگ، کاربرد این رنگ ها قاب مشاهده است.