اينفلوئنسر ماركتينگ
نویسنده : مینا علی زاده | زمان انتشار : 25 اردیبهشت 1398 ساعت 21:05
هر کسب و کار و برند برای توسعه خود حساب ویژهای روی تبلیغات و پروموشن باز میکند. اصولاً اگر شما بهترین کالا و خدمات را هم عرضه کنید؛ تا قبل از آنکه صدای خود را به مشتریان بالقوه نرسانید محکوم به شکست هستید.
تبلیغات اشکال مختلفی دارد. تبلیغات در تلگرام و تبلیغات در اینستاگرام و ثبت رایگان کانال تلگرام از جمله روشهای دیجیتال مارکتینگ هستند. هر برند بسته به شرایط و بودجه بندی خود پلن تبلیغاتی خاصی را برای خود در نظر میگیرد. استفاده از استوری در اینستاگرام یکی از راه های معمول برای تبلیغات است. در این مطلب قصد داریم اینفلوئنسر مارکتینگ را به عنوان یکی از جدیدترین روش های تبلیغاتی معرفی کنیم.
اینفلوئنسر کیست؟
واژه influencer در لغت به معنی «تاثیرگذار» است. اما در دنیای شبکههای اجتماعی به کسانی گفته میشود که در یک یا چند شبکه اجتماعی شناخته شده باشند. اینفلوئنسرها در حقیقت سلبریتیهای شبکههای اجتماعی هستند. در حالی که شاید خارج از آن شبکه اجتماعی زندگی کاملا عادی داشته باشند و آنچنان شناخته شده نباشند!
در میان مردم اصلاحاتی مثل «شاخ» برای توصیف اینفلوئنسر استفاده میشود.
اصطلاح اینستافیمس (instafamous) هم اشاره به اشخاص تاثیرگذار در شبکه اجتماعی اینستاگرام دارد.
اینفلوئنسرها از کجا شکل گرفتند؟
اولین تاثیرگذاران بی نام و نشان در دنیای اینترنت حدود ده سال پیش و بر بستر سرویس یوتیوب اعلام وجود کردند.
در اواسط دهه ۲۰۰۰ میلادی، درست زمانی که سرویس اشتراک گذاری ویدئو یوتیوب توسط گوگل خریداری شده بود. کسانی شروع به فعالیت جدی در یوتیوب کردند و توانستند توجه زیادی را به خود جلب کنند. به شکلی که افراد زیادی ویدئوهای آنها را میدیدند، به اشتراک میگذاشتند و منتظر انتشار ویدئوی بعدی آنها بودند.
شوخیهای غیرمعمول، آموزش، مستندنگاری و اسکرین کست از مراحل مختلف بازیهای کامپیوتری از جمله موضوعاتی بودند که برای تولید ویدئوی در یوتیوب مورد استفاده قرار میگرفتند.
اگر با اصطلاح یوتیوبر (YouTuber) مواجه شدید؛ بدانید که منظور همان شاخ ها و افراد تأثیرگذار یوتیوب هستند.
به مرور زمان و افزایش ضریب نفوذ شبکههای اجتماعی سر و کله اینفلوئنسرها در دیگر شبکههای اجتماعی مثل فیسبوک و توییتر هم پیدا شد.
اینفلوئنسر مارکتینگ در برابر دیگر روشهای تبلیغات در اینترنت
اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی تاثیرگذار یکی از مدرن ترین روشهای تبلیغاتی است. وقتی شما قصد برندینگ و شروع کمپین تبلیغاتی را دارید گزینههای زیادی پیش روی شما خواهد بود. از تبلیغات تلویزیونی تا بیلبوردهای سطح شهر، همه روشهایی هستند که به دیده شدن برند شما کمک خواهند کرد. اما سوال اینجاست که کدام روش و در چه شرایطی برای برند شما نتیجه بهتری خواهد داشت؟
تبلیغات سنتی مثل تلویزیون و بیلبورد هزینههای بسیار زیادی دارند. دلیل این موضوع هم به زمانی بر میگردد که به جز این رسانهها، گزینه دیگری برای کسبوکارها وجود نداشت.
هزینه اجاره ماهیانه بیلبورد در یکی از اتوبانهای شهر تهران، چیزی بین ۲۷۰ تا ۴۰۰ ملیون تومان است! این رقم برابر با سرمایه گذاری اولیه یک شتابدهنده برای راه اندازی ۱۱ تا ۱۶ استارآپ برابری میکند!
نگفته پیداست که پرداخت هزینه چنین تبلیغاتی برای بسیاری از کسبوکارها مقدور نیست و جزیره کوچکی از کسب و کارها میتوانند نام خود را بر روی بیلبوردهای شهر ببینند.
هر چند که علاوه بر هزینه تبلیغات، اثرگذاری و ابعاد تاثیرات تبلیغات سنتی نسبت به هزینهای که صرف آنها میشود؛ جای بحث دارد.
اینفلوئنسرهای کدام شبکه اجتماعی تاثیرگذارتر هستند؟
همانطور که در ابتدای این مطلب گفتم؛ شروع حرکت اینفلوئنسرها از یوتیوب شروع شد. حرکتی که به سرعت به دیگر شبکههای اجتماعی مثل فیسبوک و توییتر هم راه پیدا کرد.
در حال حاضر هر شبکه اجتماعی اینفولوئنسرهایی را در درون اکوسیستم خود پرورش داده است. اما سوالی که ممکن است برای کسب و کارها پیش بیاید این است که اینفولوئنسرهای کدام شبکه اجتماعی بیشترین تاثیر را بر روی مخاطبان خود دارند. برای جواب به این سوال باید اتمسفر حاکم بر شبکههای اجتماعی مختلف را بشناسیم و رفتار کاربران آنها را تحلیل کنیم.
به طور مثال کاربران توییتر باید محتوای خود را در قالب حداکثر ۲۸۰ کاراکتر منتشر کنند، این در حالی است که محدودیت تعداد کاراکتر تا قبل از سپتامبر ۲۰۱۷ نصف این مقدار یعنی ۱۴۰ کاراکتر بود و بسیاری از سلایق و رفتارهای کاربران توییتر بر اساس همین محدودیت کاراکتر شکل گرفته است.
اگرچه امکان انتشار عکس، ویدئو و فایل GIF هم در توییتر وجود دارد، انتشار محتوا در توییتر بر پایه متن اتفاق میافتد و اصلی ترین محتوای هر کاربر متنهای کوتاهی است که به عنوان توییت منتشر میکند. همین موضوع به هم راه حالت انباشت گونه تایم لاین توییتر باعث میشود، کاربران تمرکز خود رو بر روی عبارات کوتاه اما به تعداد زیاد قرار دهند.
به خاطر آنکه توییت ها به سرعت روی هم تلنبار می شوند و دسترسی به توییتهای قدیمی مشکل خواهند بود، کاربران توییتر احساس راحتی بیشتری میکنند تا هر چه به ذهنشان خطور میکند را در قالب عبارات کوتاه توییت کنند. همین موضوع باعث شده اتمسفر توییتر پر از هجو و انتقاد باشد.
با این اوصاف کمپینهای تبلیغاتی که حول محور مسئولیت اجتماعی یا با رویکرد طنز اجرا شوند بهترین نتیجه را از اینفوئنسرهای توییتر خواهند گرفت.
این اصلا به این معنی نیست که بهترین شبکه اجتماعی برای اجرای کمپین های اینفلوئنسر مارکتیگ در توییتر است، بلکه مثالی است که بیان میکند هر شبکه اجتماعی اتمسفر خاص خود را دارد و با توجه به عادات و سلیقه کاربران آن شبکه اجتماعی باید کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ متناسب با آن را اجرا کرد.
در آینده سعی خواهیم کرد اتمسفر شبکه های اجتماعی مختلف طی مطالب مفصل تری توضیح دهیم. تا با مطالعه آن مطالب بتوانید تصمیم درستتری را برای راه اندازی کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ خود راه اندازی کنید.
معیار اینفلوئنسر بودن یک شخص یا حساب کاربری چیست؟
با توجه به آن که بازار اینفلوئنسر مارکتینگ داغ است. خیلی اشخاص انگیزه این را دارند که خود را به جمع اینفلوئنسرها ملحق کنند. این فضای ملتهب در شبکه اجتماعی اینستاگرام بیشتر از الباقی شبکه های اجتماعی قابل رویت است. سودای بهره برداری از بازار اینفلوئنسر مارکتینگ باعث شده افراد سعی کنند تعداد فالوئرهای خود را به هر قیمتی بالا ببرند. خرید فالوئرهای غیرواقعی، ایجاد جنجال های زودگذر و تولید محتواهای سطح پایین اما پر مخاطب از جمله روش هایی هستند که برای افزایش تعداد فالوئر به کار برده میشود.
این ترفندها اگر چه در مواردی باعث افزایش تعداد فالوئر میشود اما به هیچ عنوان به معنی افزایش تاثیرگذاری این حساب های کاربری نیست. به همین دلیل کارشناسان دیجیتال مارکتینگ، معیار دقیقتری را برای اندازه گیری میزان تاثیرگذاری یک اینفلوئنسر به کار میبرند.
معیار دقیقتر برای اندازه گیری میزان تاثیرگذاری یک اینفلوئنسر، میانگین نرخ درگیرکنندگی یا Engagement Rate دوازده پست آخر آن اینفلوئنسر است.
برای محاسبه نرخ درگیر کنندگی هر پست اینستاگرام مجموع تبادلات کاربران با پست را بر تعداد کل فالوئرهای پیج تقسیم کرده و حاصل را در عدد ۱۰۰ ضرب میکنند.
مجموع تبادلات شامل حاصل جمع کل تعداد لایکها، کامنتها و کسانی است که پست را ذخیره کردهاند. برای فهم بهتر موضوع فرمول محاسبه Engagement Rate را به صورت ریاضی برای شما مینویسیم
Engagement Rate= like+ comment + save / Follower * 100
کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ خود را راه اندازی کنید.
در مقابل روش های سنتی تبلیغات، دنیای دیجیتال مارکتینگ با انبوهی از پیشنهادهای مقرون به صرفه و تاثیرگذار وجود دارد. تبلیغات در اینترنت و شبکههای اجتماعی میتواند با صرف هزینه معقولی به کسب و کار شما رونق بدهد و باعث شناخته شدن برند شما نزد مشتریان بالقوه شود.
برای راه اندازی کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ، دریافت مشاوره و یا اطلاع از قیمتها میتواند وارد پنل تبلیغات در تلگرام و تبلیغات در اینستاگرام ادیتور شوید و یا با پشتیبانی تیم ادسنسور در تلگرام تماس بگیرید
نظر خود را در مورد اینفلوئنسر مارکتینگ ما با در قسمت کامنت های همین پست در میان بگذارید. تجربه شما از برخورد با اینفلوئنسرهای اینستاگرام و دیگر شبکههای اجتماعی چیست؟