موضوعات وبسایت : تبلیغات
سوالات ICDL
آموزش امنیت اینستاگرام

دیالوگ بازاریابی تلفنی

دیالوگ بازاریابی تلفنی

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 14 شهریور 1400 ساعت 13:52

آموزش امنیت اینستاگرام
سوالات ICDL

بازاریابی و فروش تلفنی? در جای و مکان مناسب خود میتوانید بهترین نوع بازاریابی محسوب شود پس اگر در مجموعه خود قسمت فروش و بازاریابی دارید بهتر است ترفند های بازاریابی و فروش تلفنی را یاد بگیرید.

هر فروشنده تلفنی نیاز به این دارد که در تماس‌های خود موفق شود و مشتری را به فروش نزدیک تر کند اما راه حل این کار فقط دانستن ترفندهای بازاریابی و فروش تلفنی می‌باشد.

با یادگیری اصول فروش و قواعد کارساز میتواند کسب و کار خود را به سمت سودآوری? ببرید.

توجه داشته باشید که در ایران اولین اصل بازاریابی، بازاریابی نوع تلفنی است.

با اینکه بازاریابی فقط این مدل نیست اما این نوع بیشتر در جامعه ما رواج پیدا کرده است، پس با هم این قواعد را یاد بگیریم.

فروش تلفنی چیست؟

زمان زیادی است که فروش اجناس و یا محصولات به سمت بازاریابی تلفنی پا گذاشته است. اما شاید نفرات اولی که این کار را به صورت گسترده شروع کردند، با قوانین و تکنیک های این نوع بازاریابی آشنا نبوده اند و این بازاریابی را از چشم عموم مردم و کسب و کار ها انداخته اند. فروش تلفنی بخش های مختلفی دارد که با رعایت اصول اولیه آن توسط یک بازاریاب حرفه ای، می‌تواند کسب و کار شما را متحول کند. اما باید به شما بگویم که بعنوان یک نفر که کسب و کاری را اداره می‌کنید، نمی‌توانید از زیر این نوع بازاریابی در بروید. شما حتما باید با مشتریان خود به صورت تلفنی در ارتباط باشید. شاید به آن شکلی که شما فکر می‌کنید نباشد اما به هر حال باید برای یک احوال پرسی ساده هم که شده با مخاطب خود در ارتباط باشید. در ادامه این مقاله به شما خواهم گفت که بازارایابی تلفنی چگونه است و چرا باید با مشتری در ارتباط باشیم؟ می‌توانید با خواندن مقاله فرق بازاریابی و فروش اطلاعات بیشتری را کسب کنید.

communication.png

☎ فروش تلفنی یک نوع راه ارتباطی با مشتریان است، که در جهات مختلف برای انواع بازاریابی به کار گرفته میشود.

بازاریابی تلفنی را میتوان به سه دسته تقسیم کرد:

  • دسته اول: تماس با مشتریان جدید و معرفی محصول
  • دسته دوم: تماس با مشتریان قدیمی و معرفی محصولات جدید
  • دسته سوم: تماس با مشتریان قدیمی و یادآوری و یا صحبت‌های روزمره برای اینکه مشتری ما را از ذهن خود پاک نکند

دسته اول: که با توجه به لیستی که در دست داریم با مشتریان جدید صحبت خواهیم کرد.

محصولات یا خدمات خود را جوری که مشتری از این بازاریابی لذت ببرد انجام میدهیم.

دسته دوم: هنگامی که یک محصول جدید یا خدمات جدید به لیست کسب و کار خود اضافه میکنیم و مشتری قدیمی با این لیست آشنایی ندارد و فقط خدمات قدیمی ما را میشناسد، در این زمان باید با مشتری تماس بگیریم و قبل از اینکه خود مشتری این موضوع را متوجه شود ما باید به آنها اطلاع دهیم.

دسته سوم: که برای ایجاد صمیمیت و احوال پرسی، همچنین یادآوری و اینکه مشتری قبلا از ما خرید کرده، ما را فراموش نکند باید با آنها تماس بگیریم.

آموزش فروش تلفنی

sales-phone.png

شاید به نظر فروش تلفنی یک کار بسیار ساده باشد که فروشنده تلفن? را برمیدارد و محصول خود را به مشتری معرفی ‌می‌نماید اما به همین راحتی‌ها هم نیست. یک فروشنده باید قواعد و اصول فروش را بلد باشد.

برای داشتن یک فروش تلفنی مناسب:

باید برای کسب و کارتان یک فروشنده ماهر را استخدام کنید که آموزش‌های مربوط به فروش و اصول و فنون مذاکره را بداند و به آنها عمل کند.

اگر فروشنده مهارت‌های بالا را ندارد این وظیفه شماست که به او آموزش دهید.

فروشنده باید تسلط کامل بر روی محصولات و یا خدمات شما داشته باشد تا در هنگام صحبت با مشتری نیاز نباشد که مکالمه خود را قطع و به دنبال پاسخ سوال مشتری بگردد.

در زمان⏲ مناسب با مشتری‌ها تماس بگیرید.

اگر مشتری زمان زیادی برای مکالمه ندارد با احترام مکالمه را پایان دهید و زمان مناسب⌚ دیگری را برای صحبت با او تعیین کنید.

اگر مشتری تمایل به صحبت ندارد مکالمه را پایان دهید.

فروشنده خود را مجبور به تماس گرفتن نکنید. در مواقعی برای هر انسانی پیش می‌آید که توان انجام برخی کارها را ندارد، پس در این مواقع نگذارید که فروشنده با مشتری تماس بگیرد زیرا در این حالت مشتری احساس فروشنده را متوجه میشود و این حس به مشتری هم انتقال پیدا خواهد کرد. این کار باعث دلسرد شدن مشتری از شما خواهد شد.

گاهی به فروشنده انرژی و یا تشویق مالی و یا هر نوع تشویقی که صلاح میبینید بدهید.

با مشتری مانند یک دوست رفتار کنید.

sales-rules.png

اصول فروش تلفنی

اولین اصل در بازاریابی و فروش تلفنی لحن صحبت شماست. شما با هر احساسی با مشتری تماس بگیرید با اینکه از طریق تلفن و بدون دیدن مشتری به بازاریابی می‌پردازید اما مشتری احساس شما را درک خواهد کرد. پس لحن شما باید انرژی، نشاط، خوشحالی، انگیزه و همچنین علاقمندی به فروش را داشته باشد. اگر این اصل را رعایت نکردید و بدون انگیزه و انرژی با مشتری تماس گرفتید هیچوقت موفق به فروش محصول یا خدماتتان نخواهید شد.

مزاحم مشتری نشوید. در زمان استراحت، در زمان نا مناسب، در هنگام صرف وعده‌های غذایی، در مسافرت مشتری، در زمانی که مشتری در منزل است با او تماس نگیرید. این کار باعث مزاحمت و بی میلی مشتری برای پاسخگویی مشتری میشود.

Harassing-phone-calls.jpg

فروشنده باهوش در چند ثانیه اول متوجه لحن مشتری خواهید شد. هنگامی که احساس کردید مشتری ناراحت?، غمگین?، بی حوصله?، بی میل به صحبت کردن با شما و یا عصبانی? است مکالمه تلفنی خود را قطع کرده و در زمان دیگری تماس بگیرید.

از دیگر اصول فروش تلفنی تماس با افراد مناسب است. اگر کسب و کار خود را به خوبی بشناسید بازار هدف یا مشتریان مخصوص به کسب وکارتان را بهتر شناسایی خواهید کرد و دیگر با عموم مردم تماس نخواهید گرفت از طرفی مشتریان دسته بندی شده بهتر به خدماتی که نیاز آنها و یا مورد علاقه آنها باشد گوش میکنند.

از تماس های طولانی مدت برای معرفی خدمات خود به مشتری بپرهیزید. مکالمه های خود را محدود به چند دقیقه که از قبل تعیین کرده‌اید نمایید. قبل از شروع تماس با خود بگویید مثلا 5 دقیقه برای توضیح این محصول کافیست در صورت تمایل مشتری به توضیح بیشتر این مکالمه را طولانی‌تر نمایید.

حتما متن مکالمه خود را از قبل روی برگه کاغد بنویسید و با خود تمرین کنید. متن را محاوره‌ای و عامیانه بنویسید تا مشتری را خسته و کسل? نکنید. حواستان باشد که از روی کاغذ و مانند یک مکالمه ضبط شده عمل نکنید. نوشتن بر روی کاغذ فقط برای تمرین بیشتر است.

یک متن مکالمه برای خودتان درست کنید و یک نفر از مجموعه خودتان را مشتری قرار دهید و با او شروع به مکالمه کنید تا سوال‌هایی که در ذهن مشتری است را دریابید و از قبل بدانید که مشتری چه سوال‌هایی از شما خواهد کرد.

تکنیک های فروش تلفنی

فروش های تلفنی موفق است که در اول صبح تماس گرفته شود. زمان تلفن زدن شما به مشتری‌های جامعه هدفتان باید بین ساعت 10 صبح تا 2 بعد از ظهر باشد. بیشترین بازدهی در این زمان است. میتوانید کار خود را تقسیم بندی کرده و در این ساعات تماس بگیرید و ساعات دیگر روز را به کارهای دیگر فروش خود اختصاص دهید.

قانون 90 دقیقه کار کردن را فراموش نکنید. اگر میخواهید در بازاریابی و فروش تلفنی موفق باشید 90 دقیقه بدون گوشی همراه و چک کردن ایمیل و شبکه های اجتماعی خود فقط تماس بگیرید. و بعد استراحت کنید.

متن مکالمه خود را عوض کنید. اگر میخواهید در فروش و گفتن یک مکالمه تکراری در کل روز خسته نشوید چند متن مکالمه مختلف برای خود تهیه کنید و در هر مکالمه یکی از آنها را به کار ببرید تا انگیزه شما از تماس تلفنی پایین نیاید.

اگر از فروش تلفنی و شنیدن کلمه نه از مشتری ترس دارید برای ریختن ترس خود بدون وقفه چندین مکالمه پشت سر هم انجام دهید.  برای مثال بالای 20 مشتری را انتخاب کنید و متن مکالمه خود را آماده نمایید و بدون اینکه به نتیجه مکالمه فکر کنید شروع به گرفتن تماس کنید تا ترس از مکالمه و نه گفتن مشتری در شما فروکش کند.

unhappy-seller.jpg

در تماس‌های خود سعی کنید با مشتری صمیمی شوید??‍?‍?? مخصوصا در چند ثانیه اول مکالمه هنگامی که شما لحن و صحبت‌های صمیمانه با مشتری انجام میدهید آن هم در اول کار مشتری ناخودآگاه به حرف‌های شما گوش خواهد کرد. این حس صمیمیت بین شما و مشتری باعث یک نوع ارتباط مناسب و جلب توجه او به شما خواهد شد.

فقط حرف نزنید و مانند یک مکالمه صوتی عمل نکنید. شما میتوانید برای اینکه مشتری را به سمت محصولتان راهنمایی کنید از مشتری سوال پرسیده تا نیازهای او را درک کنید و بر اساس نیاز های او محصول مناسب را پیشنهاد دهید. برای درک بهتر این مسئله این مقاله آموزش بازاریابی و فروش تلفنی را مطالعه کنید.

سعی کنید در تماس اولیه با مشتری شماره تلفن همراه او را دریافت کنید. هر مشتری راه‌های ارتباطی مختلفی را میپسندد. بعضی از مشتری‌ها از مکالمه تلفنی متنفرند پس برای این نوع مشتری‌ها بهتر است از شبکه های اجتماعی استفاده کنید تا مطالب را بهتر ببینند و درک کنند.

اگر مشتری تمایل به صحبت با شما را ندارد از او درخواست کنید که پیامی حاوی اطلاعات شرکت و محصولتان برایشان بفرستید.

تفاوت بازاریابی تلفنی و فروش تلفنی

Sales-vs-Marketing_for_CIO.png

بازاریابی تلفنی و فروش تلفنی چندان تفاوتی با هم ندارند. در هردوی آنها فرد باید با مشتری مربوطه ارتباط برقرار کرده تا اطلاعات و مشخصات محصولات یا خدمات خود را به او معرفی کند یا اطلاعاتی از مشتری برای خود ثبت کند.

کارهایی که در بازاریابی تلفنی انجام می‌شود:

  • تماس با مشتری بابت اخذ رضایتمندی
  • تماس با مشتری بابت ناراحتی از محصول
  • نزدیک کردن مشتری به فروش?
  • پیشنهادات و یا انتقادات

مدیریت ارتباط با مشتری 

کارهایی که در فروش تلفنی انجام می‌شود:

  • تماس با مشتری برای معرفی محصول
  • تماس با مشتری برای صدور فاکتور?
  • تماس با مشتری جهت اتمام فروش
  • فروش موفق تلفنی

برای درک بهتر یک فروش تلفنی موفق یک نمونه مکالمه تلفنی موفق را در زیر برای شما نوشته‌ایم.

phone-conversation.jpg

فرض بر اینکه شما فروش محصولات لپتاپ و خدمات نصب ویندوز و تعمیرات را دارید.

اول از همه مشتریانی که هدف شما هستند را انتخاب کنید. مشتریان هدف شما کسانی که خریدار لپتاپ? هستند و یا ویندوز آنها خراب است. این دسته از مشتریان میتوانند از رنج سنی 10 سال تا 60 سال باشند، جنسیت آنها اهمیتی ندارد یعنی هم آقایان? هم بانوان ?‍? میتوانند مشتری شما باشند. خریداران شما میتوانند موسسات یا سازمان‌ها و یا شرکت‌ها حتی کسانی که در خانه خود نیاز به لپتاپ و یا تعمیر آن دارند باشند.

برای فروش بیشتر این دستگاه‌ها و ارائه خدمات بهتر، لیستی از مشتری‌های قدیمی خود جمع آوری کرده و لیستی از مشتریان هدف خود تهیه نمایید تا در هنگاتم تماس گرفتن به دنبال شماره تماس نگردید.

چون در مجموعه خود دوبخش دارید، فروش لپتاپ و خدمات تعمیر و نصب ویندوز

بهتر است اول با مشتریان قدیم خود تماس بگیرید. مشتریانی که قبلا از شما خرید کرده‌اند و حالا بعد از گذشت زمان ممکن است که لپتاپ هایشان نیاز به تعمیر? و یا نصب دوباره ویندوز داشته باشد.

OLD-customers.png

متن مکالمه :

سلام روز شما بخیر یا هر کلمه‌ای که شما همیشه قرار است با آن کلمات شناخته شوید. این بخش مانند یک امضا برای فرد شما میباشد که همیشه یکسان است. پس یکسری کلمات که مد نظرتان است انتخاب نمایید و همیشه در مکالمه هایتان از آن استفاده نمایید.

سلام روزتون بخیر

سبزروی هستم از شرکت ……..

شما از مشتریان قدیم ما هستید و ما این افتخار را داشتیم که از ما خرید کنید.

توضیح دهید که چه محصولی را خریده است.

و بعد شروع به توضیح دادن خدماتتان کنید.

دوست داریم که اگر لپ تاپ شما خراب شد و یا نیاز به تعمیرات داشت? در خدمتتون باشیم.

در نهایت بگویید که پیامی حاوی خدمات این فروشگاه برای شما در یکی از شبکه های اجتماعی ارسال خواهد شد.

برای معرفی محصولات به مشتریان جدید :

امضای خود را استفاده کنید.

اگر وقت داشته باشید بهترین محصولات/ برترین/ جدیدترین/کاربردی‌ترین/ پر مصرف‌ترین و کلماتی این چنینی را برای معرفی محصولتان به کار ببرید و معرفی کنید.

اگر سوالی مشتری پرسید بگذارید حرف مشتری کامل تمام شود و بعد پاسخ او را بدهید.

و در نهایت از مشتری اجازه بخواهید که در شبکه‌های اجتماعی متنی حاوی پیام معرفی محصول برای او ارسال کنید.

communication_2.jpg

فروش تلفنی یکی از  انواع مدیریت ارتباط با مشتری است که امروزه خیلی از شرکت‌ها و موسسات از این روش برای بازاریابی استفاده می‌کنند اما اگر این روش به خوبی و بدون تجربه اجرا شود نه تنها شما و کسب و کارتان را به سود نمیرساند بلکه باعث دلسری و بازدهی کمتر نیروهای فروش شما میشود. هر روش بازاریابی نیازمند رعایت کردن یکسری قوانین است.

همچنین ما این مقاله رو بصورت پی دی اف در آوردیم که میتونید از آموزش ترفند های بازاریابی و فروش تلفنی pdf دانلود کنید و همیشه همراه خود داشته باشید و یا آن به هرشخصی که نیاز دارد هدیه کنید.

خیلی ممنونیم که تا انتهای این مقاله همراه ما بودید امیدواریم استفاده لازم رو برده باشید. مثل همیشه نظرات شما برای ما سازنده خواهد بود ممنون میشویم نظرات و پیشنهادات و همچنین تجربیات خودتون رو با ما و باقی مخاطبان زیر همین پست بنویسید تا ما هم بتونیم از تجربیات شما بهره ببریم?

فروش تلفنی چیست؟ ⭐

زمان زیادی است که فروش اجناس و یا محصولات به سمت بازاریابی تلفنی پا گذاشته است. اما شاید نفرات اولی که این کار را به صورت گسترده شروع کردند، با قوانین و تکنیک های این نوع بازاریابی آشنا نبوده اند و این بازاریابی را از چشم عموم مردم و کسب و کار ها انداخته اند. فروش تلفنی بخش های مختلفی دارد که با رعایت اصول اولیه آن توسط یک بازاریاب حرفه ای، می‌تواند کسب و کار شما را متحول کند ادامه را در مقاله بخوانید

تکنیک های فروش تلفنی ⭐⭐

فروش های تلفنی موفق است که در اول صبح تماس گرفته شود. زمان تلفن زدن شما به مشتری‌های جامعه هدفتان باید بین ساعت 10 صبح تا 2 بعد از ظهر باشد. بیشترین بازدهی در این زمان است. میتوانید کار خود را تقسیم بندی کرده و در این ساعات تماس بگیرید و ساعات دیگر روز را به کارهای دیگر فروش خود اختصاص دهید. ترفندهای بیشر را در مقاله بخوانید

نمونه متن مکالمه بازاریابی تلفنی ⭐⭐⭐

سلام روز شما بخیر یا هر کلمه‌ای که شما همیشه قرار است با آن کلمات شناخته شوید. این بخش مانند یک امضا برای فرد شما میباشد که همیشه یکسان است. پس یکسری کلمات که مد نظرتان است انتخاب نمایید و همیشه در مکالمه هایتان از آن استفاده نمایید ادامه مکالمه را در مقاله بخوانید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر