آیا میدانستید برای اینکه باشگاه ورزشیتان فوقالعاده و بینقص به نظر برسد به یک برنامه بازاریابی خوب و منظم نیاز دارید؟ در مقالۀ امروز ملیپیامک راهکارهای بازاریابی برای باشگاههای ورزشی و تناسب اندام را باهم بررسی میکنیم و روشهای مختلف را برای تبلیغات باشگاه ورزشی و جذب مشتری مرور میکنیم.
راهکار اول: برای باشگاهتان وبسایت بسازید
حتماً برای خود شما هم بارها پیش آمده که برای پیداکردن مکان خاصی از اینترنت و موتورهای جستجو استفاده کرده باشید. با این حساب باید بدانید که داشتن وبسایت برای هر کسبوکاری اهمیت بالایی دارد. داشتن وبسایت علاوهبر امکان اطلاعرسانی بهتر و جذب مخاطبان به وبسایتتان مزایای دیگری هم دارد؛ مثل:
- امکان قراردادن برنامههای باشگاه و ساعت کلاسها برای دسترسی آسانتر اعضا
- امکان ثبتنام یا پیشثبتنام در آغاز ترمهای جدید
- امکان قراردادن راهنماییهای لازم در مورد انتخاب رشته ورزشی
- امکان قراردادن آموزشهایی در مورد تغذیه و نحوه انجام درست حرکات ورزشی
پیشنهاد میکنم اگر هنوز سایت ندارید و به دنبال راهی سریع و ارزان، اما حرفهای و مطمئن برای راهاندازی یک وبسایت پربازده و جذاب هستید، سری به پرتال بزنید و پیشنهادات مختلف آن را بررسی کنید.
راهکار دوم: با تولید محتوای مناسب مخاطب هدفمند جذب کنید
تولید محتوا با موضوعاتی مثل برنامه غذایی برای ورزشکاران، نکات ورزشی، ورزش در خانه، انجام صحیح حرکات ورزشی مختلف، ویدئوی آموزشی حرکات ورزشی در خانه و ... میتواند مخاطبانی را که به دنبال مطالب ورزشی هستند به سایت شما جذب کند. حالا شاید بپرسید فایده این کار چیست؟ خب حالا که مخاطبان بهصورت هدفمند وارد وبسایت شما شدهاند میتوانید آنها را به سمت خرید محصولاتی مانند ویدئوهای آموزشی، گرفتن برنامه از مربیان مجرب و یا اصلاً ثبتنام در باشگاهتان هدایت کنید.
به این کار بازاریابی محتوا میگویند. بازاریابی محتوا تاثیر فوقالعادهای در جذب مخاطبین هدف به سایت دارد. پیشنهاد میکنم برای آشنایی بیشتر با این شیوه بازاریابی سری آموزشیِ رایگان «آموزش بازاریابی محتوا برای افراد مبتدی» را در وبلاگ نوین بخوانید.
راهکارسوم: از رپورتاژ آگهی برای سایتتان استفاده کنید
رپورتاژ آگهی مدلی از تبلیغات است که در آن، تبلیغ شما بهصورت یک گزارش یا خبر بیان میشود و خواننده یا شونده متوجه جنبه تبلیغاتی آن نمیشود. خبر خوب این است که شما در اینترنت نیز میتوانید از این روش برای برندسازی و یا معرفیکردن سایتتان استفاده کنید و لینکهایی را هم به مقصد سایت خودتان بگیرید. به این صورت که گزارش شما جهت انتشار به خبرگزاری ها، وبسایت های معتبر در حوزه کاری مرتبط یا وبسایت های پربازدید ارائه میشود. سپس، سایتهای منتشرکننده رپورتاژ آگهی در ازای دریافت مبلغی مشخص، اقدام به انتشار این گزارش میکنند. پیشنهاد میکنم برای اینکه بتوانید نهایت استفاده را از ظرفیت بالای رپورتاژ آگهی ببرید سری آموزشی «قدم به قدم تا انتشار رپورتاژهای خبری موفق» را بخوانید.
راهکار چهارم: از تبلیغات گوگل استفاده کنید
خب همانطور که قبلاً هم اشاره کوتاهی کردم، مردم برای جستجوی مطالب مورد نظرشان از موتورهای جستجو -به خصوص گوگل- استفاده میکنند. با توجه به اینکه روزانه میلیونها جستجو در موتور سرچ گوگل در حال انجام است چه اتفاقی میافتد اگر ما در اولین صفحه نتایج گوگل قرار بگیریم؟ واضح است که تعداد ورودیها و بازدیدکنندههای سایت ما چندین برابر میشود. اما هیچکس نمیتواند یک شبه جایگاه اول را در صفحه نتایج گوگل کسب کند (این کار نیازمند داشتن استراتژی خوب برای بازاریابی محتوا و انجام سئو است). مگر اینکه... از تبلیغات گوگل یا همان گوگل ادز استفاده کنید! برای استفاده از تبلیغات گوگل ادز باید هزینهای را به گوگل پرداخت کنید که این هزینه بهصورت مزایده محاسبه میشود و بستگی دارد که سایر رقبا چه قیمتی را پیشنهاد داده باشند. برای آشنایی بیشتر با این روش تبلیغاتی مقاله «تبلیغات گوگل یا ادوردز چیست؟» را بخوانید.
راهکار پنجم: از تبلیغات محیطی استفاده کنید
منظور از تبلیغات محیطی، همان تبلیغاتی است که همهروزه روی بیلبوردهای مختلف، اتوبوسهای شرکت واحد و تراکتهایی که پخش میشوند میبینیم. این شیوه تبلیغاتی برای جذب مشتری در یک منطقه خاص میتواند بسیار موثر باشد؛ مثلاً اگر باشگاه شما در منطقه ستارخان واقع شده، میتوانید از بیلبورد یا پخش تراکت در همان منطقه استفاده کنید. البته هزینه این نوع تبلیغات نسبت به سایر روشها بیشتر است و شاید حتی بازدهی آن کمتر از تبلیغات اینترنتی هم باشد.
راهکار ششم: در اینستاگرام فعال باشید
آمارها نشان میدهد تبلیغاتی که دارای تصویر هستند حدوداً 40 درصد بیشتر از تبلیغات متنی بدون عکس دیده میشوند. خب، اینستاگرام هم یک رسانه تصویرمحور است، پس میتوان انتظار داشت که تبلیغات و بازاریابی در آن تاثیر خوب در روند جذب مشتری داشته باشد. برای اینکه بتوانید از ظرفیت اینستاگرام به نحو احسن استفاده کنید چند پیشنهاد برای شما دارم.
پیشنهاد اول: رشتههای مختلف ورزشی را معرفی کنید
اگر در باشگاهتان چند رشته مختلف مانند TRX، پیلاتس، زومبا، ایروبیک، فیتنس و ... را دارید، بهتر است هر کدام را در یک پست یا استوری هایلایتشده توضیح دهید. با این کار مخاطبان با رشتههای مختلف آشنا میشوند و از بین آنها بالاخره یکی را برای ثبتنام انتخاب میکنند.
پیشنهاد دوم: حرکات ورزشی را آموزش بدهید
خیلی از افراد به دنبال یادگیری نحوه اجرای صحیح حرکات هستند؛ شما میتوانید طی یک سری ویدئوهای کوتاه یک دقیقهای این آموزش را در اختیار مخاطبانتان بگذارید. این کار یعنی اهمیت دادن به مخاطب و برطرف کردن نیازهای او.
پیشنهاد سوم: از لحظات و اتفاقات باشگاه استوری تهیه کنید
خیلی وقت است که عمر فضای خشک و جدی بازاریابی به سر رسیده است و بازاریابان حرفهای ترجیح میدهند با مشتریهایشان ارتباط دوستانهتری ایجاد کنند. نشان دادن لحظات مفرحی از باشگاه، معرفی مربیها و ورزشکاران، یخ بین شما و مخاطب را آب میکند و باعث میشود فعالیت بیشتری در صفحه اینستاگرامتان داشته باشند.
پیشنهاد چهارم: اتفاقات مختلف را اطلاعرسانی کنید
تعطیلی باشگاه، شروع ترم جدید، اضافه شدن رشتههای دیگر و ... از جمله اتفاقاتی هستند که باید آنها را از طریق شبکه اجتماعی اینستاگرام به اطلاع مخاطبان برسانید. این کار باعث میشود اعضای باشگاه به خاطر دریافت این اطلاعات هم که شده صفحه شما را آنفالو نکنند و حتی حواسشان به آن باشد.
پیشنهاد پنجم: مسابقه برگزار کنید
یک مسابقه ورزشی در اینستاگرام ترتیب دهید و از این طریق برندسازی کنید و فالوورهای بیشتری جذب کنید. یک ایده برای مسابقه این است که از مخاطبان بخواهید از ورزش کردنشان فیلم بگیرند و برای شما بفرستند، سپس به ویدئوهایی که بیشتری لایک و کامنت را دریافت کرده باشند یک ماه تا یک سال عضویت رایگان در باشگاه هدیه کنید. قطعاً اگر خودتان هم کمی فکر کنید ایدههای بهتری برای مسابقه به ذهنتان میرسد.
در پایان این بخش اگر قصد دارید با روشهای افزایش فالوور واقعی و هدفمند اینستاگرام آشنا شوید توصیه میکنم مقالۀ «8 دستور جادویی برای افزایش فالوور اینستاگرام» را در وبلاگ دیدوگرام بخوانید.
راهکار هفتم: از بازاریابی پیامکی استفاده کنید
87% مردم در طول شبانهروز تلفن همراهشان را نزدیک خود نگه میدارند؛ بنابراین فرستادن یک پیام کوتاه تبلیغاتی، درصد دیدهشدن کسبوکار شما را تا حد زیادی بالا میبرد. فرقی نمیکند که یک کد تخفیف ویژه را برای مشتری ارسال کنید، یک خبر جدید از کسب و کارتان برای او بفرستید و یا یک رویداد ویژه را اطلاعرسانی کنید، به هر حال میتوانید مطمئن باشید که درصد دیدهشدن پیام شما بسیار بالا (نزدیک به 98%) است و تعداد زیادی از مردم، بعد از دیدن پیام شما نسبت به آن واکنش نشان میدهند. این واکنش بسته به نوع پیامکی که فرستادهاید، میتواند ورود به سایت شما یا شرکت در یک رویداد باشد.
با توجه به بازده بالای بازاریابی پیامکی، در ادامه کاربردهای مختلف سامانه ارسال پیام کوتاه را برای کسب و کارهای مختلف بررسی کنیم و برای هر کدام پیشنهاداتی را ارائه میدهیم.
6 کاربرد سامانه پیامکی برای باشگاه ها
اگر مسئول یا صاحب امتیاز یک باشگاه ورزشی هستید خیلی راحت میتوانید با استفاده از قابلیت بالای پیامک و بهکارگیری روشها و نکات زیر، هم مشتری جدید جذب کنید و هم مشتریهای فعلی باشگاهتان را نگه دارید.
تمدید عضویت
چند هفته قبل از اینکه مدت عضویت افراد در باشگاه به پایان برسد برایشان پیام کوتاهی ارسال کنید و درخواست کنید که برای تمدید عضویت اقدام کنند. دلیل این کار این است که تعدادی از اعضا ممکن است تمدید عضویت را فراموش کرده باشند و تعدادی دیگر هم ممکن است قصد رفتن به باشگاه دیگری را داشته باشند، در هر صورت با ارسال پیامک به آنها نشان میدهید که دوست دارید همچنان آنها را در باشگاه خودتان نگه دارید و برایشان اهمیت قائلید.
اعلام رویدادها و تخفیفهای ویژه
اگر قرار است رویدادی یکروزه مانند یک اردوی ورزشی برگزاری کنید، بهترین راه این است که آن را از طریق پیام کوتاه به تمام اعضای باشگاه اطلاع داده و مهلت ثبتنام و وسایل مورد نیاز را یادآوری کنید. علاوه بر این اگر ظرفیت کلاس یا رویدادی به حد نصاب نرسیده، میتوانید از طریق ارسال یک پیامک تبلیغاتی با کد تخفیف چند درصدی ظرفیت آن را پر کنید.
بازگرداندن اعضای قبلی باشگاه
گاهی برخی از افراد به دلایل مختلفی از جمله فصل امتحانات، تداخل ساعات باشگاه با کلاس های دانشگاه، کنکور، سفر و ... قید باشگاه رفتن را میزنند. حالا شما به عنوان مسئول باشگاه چگونه میتوانید این افراد را به باشگاهتان برگردانید؟ پیشنهاد من این است که با ارسال پیامک و جویا شدن علت ترک باشگاه، راهکارهای مناسبی برای این عزیزان ارائه دهید؛ مثلاً اگر تعداد زیادی از اعضا به دلیل تداخل ساعت باشگاه با کلاس دانشگاه از آمدن منصرف شدهاند، ساعت جدیدی را برایشان در نظر بگیرید و با یک پیامک جذاب دوباره آنها را به ورزشکردن تشویق کنید.
البته نوشتنِ متن پیامک هم مسالۀ مهمی است. جذاب نوشتن متن پیامک تبلیغاتی رابطه مستقیمی با واکنش نشان دادن کاربران نسبت به آن دارد. پیشنهاد میکنم برای اینکه با نحوه نگارش متن جذاب و تاثیرگذار برای پیامکهای تبلیغاتی آشنا شوید مقاله «راهنمای نوشتن بهترین متنهای تبلیغاتی برای پیامک» را بخوانید.
ارسال پیامک یادآوری
قبول کنید که مردم خیلی فراموشکار شدهاند! بد نیست گاهی با ارسال پیام کوتاه تغییر ساعت کلاس، روز رویداد، روز وزنکشی، روز دریافت برنامه و ... را یادآوری کنید. با این کار در عین اینکه مشتریان را با باشگاهتان درگیر نگه میدارید، نشان میدهید که برای شما بسیار مهم هستند.
درگیر نگه داشتن مخاطبان با پیامک مساله کوچکی نیست، توصیه میکنم برای اینکه در اینباره بیشتر بدانید، این مقاله را بخوانید: «چگونه با بازاریابی پیامکی مشتریان خود را درگیر نگه داریم؟»
مسابقات پیامکی
مسابقه پیامکی یک راه عالی برای جذب مشتریان جدید به باشگاه است. کافی است تا در سامانه پیامکی منطقه هدفمند خود را مشخص کنید (مثلاً منطقۀ ستارخان و جنسیت آقا) و بعد برای این منطقه یک مسابقه پیامکی ترتیب دهید. شکل مسابقه بستگی به خلاقیت خودتان دارد؛ اما برای مثال میتوانید از مخاطبان بخواهید برای شرکت در مسابقه کلمه "مسابقه" را به شماره سامانه ارسال کنند. سپس از آنها بخواهید جواب این سوال را که قهرمان تناسب اندام جهان در سال 2015 که بود؟ به همان شماره ارسال کنند و در صورتی که جواب صحیح باشد از 20% تخفیف در ثبتنام یا یک برنامه ورزشی رایگان بهرهمند شوند.
نظرسنجی
برای اینکه بتوانید مشتریان جدید خود را تا مدتها حفظ کنید، لازم است که از آنها فیدبک دریافت کنید. سامانۀ پیامکی برای این کار امکانات فوقالعادهای دارد! برای مثال شما میتوانید لیست اعضا را بر اساس تاریخ عضویت در باشگاه، وارد دفترچه تلفنِ سامانه پیامکی کنید و بعد از حدود یک ماه برای اعضایی که یک ماه قبل ثبتنام کردهاند (مثلاً تیرماه) پیامک نظر سنجی را ارسال کنید. شما میتوانید در نظرسنجی میزان رضایت مخاطبان از روند برنامهها را سوال کنید و از آنها بخواهید که گزینه مورد نظر را برای شما ارسال کنند.
حرف آخر
فکر میکنم الان دیگر شما هم با من هم عقیده شده باشید که داشتن یک سامانه پیامکی برای باشگاههای ورزشی، به منظور تعامل با مشتریان ضروری است و به رشد و افزایش درآمد آنها کمک زیادی میکند. پس اگر میخواهید تا پنل پیامکی مناسب باشگاهتان را انتخاب کنید حتماً سری به صفحه تعرفهها بزنید و از قیمتهای پنلهای ملیپیامک باخبر شوید. اگر بعد از بررسی در مورد هر کدام از امکانات پنلهای متنوع ملیپیامک سوالی داشتید حتماً به شماره 02163404 زنگ بزنید و سوالتان را از ما بپرسید.