همانطور که میدانید، اینستاگرام فضای بسیار محدودی را برای جلب توجه مخاطب در اختیار ما قرار نمیدهد. به همین خاطر است که بسیاری از کارشناسان شبکههای اجتماعی تأکید دارند، انتخاب و نگارش متن برای بیو اینستاگرام از اهمیت زیادی برای یک کسبوکار برخوردار است. هرچند این مشکل، تنها مسئلۀ شرکتها و تجارتها نیست. بسیاری از اشخاص نیز برای نوشتن متن بیو اینستاگرام خود با مشکل روبرو هستند.
آنچه که شما در بخش بیو اینستاگرام (همان Bio) یادداشت میکنید، باید بازتابی از شخصیت شما، اهداف و در صورت تجاری بودن صفحه، فرهنگ سازمانی شرکت شما باشد. در این مقاله قصد داریم با مثالهای متنوع و خلاقانه، شما را با نحوه نگارش یک متن برای بیو اینستاگرام آشنا کنیم. بنابراین اگر قصد دارید برای Bio اینستاگرام خود، متنی جذاب و چشمگیر بنویسید، پیشنهاد میکنم به مطالعۀ این مقاله ادامه دهید.
حتما بخوانید: ورودی گوگل خود را بدون لینک سازی و با تولید محتوا افزایش دهید
بیو اینستاگرام کسب و کار شما باید چه اهدافی را دنبال کند؟
یک بیوی جذاب اینستاگرام باید چند هدف را به طور همزمان پوشش دهد:
- در صورتی که صفحهای تجاری دارید، فعالیت تجاری شما را به مخاطب معرفی کند.
- به مخاطب نحوهی برقراری ارتباط با شما را نشان دهد.
یک پروفایل اینستاگرام فوقالعاده، موارد زیر را به نمایش میگذارد:
- شخصیت و اهداف شما را به نمایش میگذارد.
- مخاطب را به انجام کاری وادار کند.
برای مثال، حساب کاربری tourism_iran از یک عبارت ترغیبکننده برای جذب مخاطبانش استفاده کرده است.
اگر اکانت اینستاگرام خود را به یک اکانت تجاری (Business Account) تغییر دادهاید، با مراجعه به بخش Analytics آن میتوانید از تعداد بازدیدها، کلیکها و Enagagement کاربران با صفحه اینستاگرام خود مطلع شوید و رفتار مخاطبانتان را زیر نظر بگیرید.
اجزای تشکیلدهنده بیو اینستاگرام
برای آنکه بتوانید در نگارش متن بیو برای اینستاگرام صفحه تجاری خود به بهترین شکل ممکن عمل کنید، باید اجزای تشکیل دهنده بیو اینستاگرام را بشناسید. میپپرسید چرا؟ خب، پاسخ ساده است. داشتن درک درست از اجزای تشکیل دهنده بیو اینستاگرام به شما کمک میکند تا از همان ابتدا بیو اینستاگرامتان را با اطلاعات درست بیارایید. به این ترتیب، زمانی که کاربران صفحه اینستاگرام شما را مشاهده میکنند، دقیقاً از فعالیت شما آگاه میشوند و میدانند با دنبال کردن صفحه اینستاگرام شما، چه چیزی عایدشان میشود.
شناخت اجزای تشکیل دهندۀ بیو اینستاگرام، اولین قدم برای انتقال پیام به مخاطبانتان است. یک بیو اینستاگرام از موارد زیر تشکیل شده است:
عکس پروفایل
تصویر پروفایل یا اصطلاحاً آواتار باید عکسی مرتبط با فعالیت تجاری شما باشد. این تصویر میتواند لوگوی مجموعۀ شما یا یک عکس از محصولاتتان باشد. این تصویر هرچه هست، باید بتواند حتی با وجود کوچک بودن در فید جستجوی اینستاگرام، باز هم کاربران را به سمت خود جذب کند.
برخی از شرکتها و افراد مشهور، در کنار پروفایل خود یک تیک آبی دارند که نشان میدهد این حساب، اکانت رسمی آنها در اینستاگرام است. با این حال، هنوز امکان درخواست این تیک آبی وجود ندارد و اینستاگرام، بر اساس قوانین خاص خود یک اکانت را تایید (یا به اصطلاح Verify) میکند.
نام و نام کاربری
نام کاربری شما در بالای صفحهی پروفایل نمایش داده میشود. دیگر صفحات اینستاگرام با استفاده از نام کاربری، قادر به تگ کردن شما در پُستهای خود هستند. نام شما نیز به شکل پررنگ در زیر تصویر پروفایل و در بالای بخش بیوگرافی قرار دارد. نام و نام کاربری اینستاگرام، هر دو قابلیت جستوجو شدن در اینستاگرام را دارند. بنابراین، بهتز است نام و نام کاربری خود را با دقت انتخاب کنید.
بیو اینستاگرام
در این قسمت، شما باید با استفاده از 150 کاراکتر شرکت خود را به مخاطبان معرفی کنید و آنها را ترغیب به انجام کاری در صفحه اینستاگرام خود کنید. در ادامۀ همین مقاله، متن بیو برخی از شرکتهای ایرانی و خارجی را با هم بررسی میکنیم.
وبسایت
تنها یک محل در اینستاگرام وجود دارد که شما میتوانید مستقیماً لینک یک وبسایت را در آن قرار دهید و آن محل، بخش بیو است. پس بهتر است از این فضا هوشمندانه استفاده کنید.
دستهبندی یا Category
دستهبندی یا Category که در زیر نام شرکت ظاهر میشود، مستقیماً با دستهبندی انتخابشده در لینک صفحهی فیسبوک شما در ارتباط است. برای آنکه نوع تجارت شما در اینستاگرام مشخص باشد، حتماً باید حساب کاربری تجاری داشته باشید. مزیت مشخص کردن نوع تجارت در اینستاگرام این است که دیگر نیازی ندارید از فضای اختصاصی Bio برای توضیح نوع فعالیت تجاریتان استفاده کنید.
حتما بخوانید: معیارهای ساخت لینک
دکمههای تماس یا Call To Action
اینستاگرام به تازگی چندین لینک اضافی به حسابهای تجاری افزوده است که به عدم اشغال فضای اختصاصی بیو کمک میکند. شرکتها، قبل از معرفی این قابلیت مجبور بودند تا آدرس شرکت و ایمیل خود را در قسمت بیو در اختیار مخاطبان قرار دهند. این دکمهها تنها در اپلیکیشن اینستاگرام نمایش داده شده و از طریق صفحات وب قابل مشاهده نیستند.
شما میتوانید از درون اپلیکیشن اینستاگرام با کلیک بر روی گزینههای Edit Profile و سپس Contact Options به این موارد دسترسی داشته باشید. اگر قادر به مشاهده این گزینهها نیستید، بهتر است در ابتدا مطمئن شوید که حساب کاربریتان تجاری است.
علاوه بر اینکه افزودن اطلاعات تماس در این بخش میتواند باعث کاهش تعداد کاراکتر در متن بیو اینستاگرام شود، این حسن را نیز دارد که زحمت پاسخ دادن به سؤالات ساده در مورد اطلاعات تماس از دوش شما برداشته میشود.
همانطور که میبینید، تصویر زیر نمونهای از دکمههای CTA در اینستاگرام شرکت دیدوگرام است.
حتما بخوانید: بررسی و تحلیل عملکرد محتوا و گزارش گیری از آن
ایمیل
وارد کردن آدرس ایمیل در این بخش باعث ایجاد یک دکمهی ایمیل در پروفایل شما میشود. این دکمه در زیر تمامی اطلاعات دیگر قرار میگیرد. زمانی که مشتری بر روی دکمه ایمیل کلیک میکند، اینستاگرام او را به اپلیکیشن ایمیل موجود در تلفن همراه هدایت میکند.
آدرس
اگر کسبوکارتان از یک مکان واقعی اداره میشود، وارد کردن آدرس کامل به مشتریان کمک میکند تا دفتر کار شما را راحتتر بیابند. زمانی که مشتریان بر روی دکمه Direction کلیک میکنند، آدرس محل کار شما به همراه شماره تلفنتان بر روی نقشه به آنها نمایش داده میشود.
تماس تلفنی
راه دیگر نمایش اطلاعات تماس در پروفایل تجاری اینستاگرام، افزودن یک شماره تلفن است. زمانی که فردی بر روی این دکمه کلیک کرد، قادر است در لحظه با شماره تلفن شما تماس بگیرد.
برند شما در شبکه های اجتماعی چقدر محبوبیت دارد؟
ما از انتخاب بهترین شبکههای اجتماعی، تا چیدن استراتژی و افزایش محبوبیت همراه شما هستیم.
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
021-63404داخلی 3
نوشتن متن برای بیو اینستاگرام
شما میتوانید در بخش بیو با اضافه کردن خطوط و ایموجیها خلاقیت به خرج دهید؛ اما به خاطر داشته باشید که طرحی که در اپلیکیشن اینستاگرام نمایش داده میشود، ممکن است در مرورگر، با به هم ریختگی روبرو شود. برای مثال پروفایل برنامهی 90 در اپلیکیشن اینستاگرام به این شکل است.
دقت کنید همان متن برای بیو اینستاگرام در مرورگر ظاهر دیگری دارد و Category آن نیز نمایش داده نمیشود.
ایدهها و نمونههایی از متن برای بیو اینستاگرام
شرکتها از بخش بیو اینستاگرام خود به اشکال مختلف استفاده میکنند.حال این استفاده میتواند بهکارگیری هشتگهای اختصاصی باشد یا هدایت افراد برای ثبتنام در وبسایت. همه چیز به شما بستگی دارد. شما نیز میتوانید با کمی آزمون و خطا بهترین گزینه را با توجه به کسبوکار خود انتخاب کنید.
حتما بخوانید: استفاده از داده ها برای بهینه سازی نرخ تبدیل
در ادامه نمونههای مختلفی از نحوه استفاده متن برای بیو اینستاگرام را بررسی میکنیم که توسط شرکتها یا اشخاص در این محدودهی ۱۵۰ کاراکتری جای گرفتهاند.
قوانین شبکههای اجتماعی
برخی از اکانتها دارای قوانین مختص به خود در شبکههای اجتماعی هستند. برای مثال اکانت رسمی مسابقات هاکی روی یخ آمریکا (NHL)، در متن بیو اینستاگرام خود لینکی از قوانین شبکههای اجتماعی را قرار داده است. هرچند این کار باعث مصرف مقادیر زیادی از کاراکترها شده است، اما ازنظر آنها یک موضوعِ قانونی مهم تلقی میشود.
یا در این نمونه، کاربران باید برای دنبال کردن این اکانت، باید به سن قانونی رسیده باشند.
اکانتهای رسمی اینستاگرام
برندهای شناختهشدهتر که ممکن است با خطر کپی شدن مواجه شوند، استفاده از اکانت رسمی با تیک آبی را در دستور کار خود قرار میدهند. برای مثال اکانت رسمی شبکهی نشنالجئوگرافی با تیک آبی در بیو اینستاگرام خود اقدام به انتشار یک جملهی نسبتاً کوتاه برای جذب مخاطب کرده و درنهایت هم لینک وبسایت خود را در انتهای بیو قرار داده است.
شعار تبلیغاتی (تگلاین)
برند معتبر نایک که به داشتن محصولات ورزشی باکیفیت مشهور است، از شعار کوتاه خود (Just Do It) در متن بیو اینستاگرام خود استفاده میکند. تگلاین با استفاده از کمترین کلمات ممکن، ویژگی اکانت و برند شما را به مخاطب نشان میدهد. شما نیز میتوانید از جملات کوتاه خود برای توصیف کسبوکارتان استفاده کنید.
کوتاه نویسی
برخی از افراد معتقدند که مختصر نویسی یکی از روشهای نوشتن متن برای بیو اینستاگرام است. برای مثال اکانت دیجیکالا اقدام به معرفی کوتاه این حساب بهعنوان حساب رسمی خود کرده و لینک کانال تلگرام خود را در بیو اینستاگرام قرار داده است. گاهی اوقات، یک بیوی ساده به مخاطب کمک میکند تا بهراحتی هدف آن برند برای انتقال پیام را متوجه شود.
سایر حسابهای شبکههای اجتماعی
یکی دیگر از برندهایی که به سراغ سادهنویسی رفته است گوچی است. این برند همچنین با قرار دادن یک ایموجی به مخاطبان خود اعلام میکند که میتوان گوچی را در اسنپچت هم دنبال کرد. سایر برندها ممکن است بهجای اسنپچت، آدرس فیسبوک، توییتر یا اکانت تلگرام خود را در بیو اضافه کنند (همانطور که در مثالا بالا دیدیم، دیجیکالا آدرس کانال تلگرام خود را در متن بیو اینستاگرامش قرار داده است).
قابلیت خرید از طریق اپلیکیشن اینستاگرام
Serena & Lily در بیوی خود از مخاطبان درخواست کرده است تا به بخش خرید این اکانت در اینستاگرام مراجعه کنند. ازآنجاییکه تنها بخش لینک دار اینستاگرام قسمت بیو است، شرکتها میتوانند از مشتریان خود درخواست کنند تا برای دیدن خدمات و دریافت آنها به بخش خرید اینترنتی اینستاگرام مراجعه کنند. البته این بخش تنها برای برخی از شرکتهای خاص در آمریکا فعال است.
زمانی که شما از این لینک بازدید میکنید، به یک نسخهی کپی از اکانت اینستاگرام شرکت مذکور برده میشوید؛ اما در این زمان شما میتوانید بر روی تصاویر کلیک کرده و به بخش خرید آن کالا منتقل شوید.
حتما بخوانید: تفاوت تجربه کاربری و رابط کاربری (UX و UI) چیست؟
دنبال کردن لینکها
برای مثال اکانت اینستاگرام زومیت از کاربرانش میخواهد که با کلیک بر روی لینک موجود در بیو، ترفندهایی برای استفاده بهتر از گوشی الجی جی 6 را مطالعه کنند.
استفاده از لینک به این روش، ترافیک وبسایت شما را افزایش میدهد. زومیت این لینک را در طور هفته مرتباً بهروزرسانی میکند تا کاربران مشتاق را به وبسایت خود منتقل کند.
هشتگهای مشهور
حسابهایی که با استفاده از محتوای تولید شده توسط کاربر در اینستاگرام فعالیت دارند، یک هشتگ معروف را در بیوی خود قرار میدهند. برای مثال شرکت Apple (که به تازگی اکانت اینستاگرام خود را راهاندازی کرده است)، در متن بیو اینستاگرام خود ار کاربران میخواهد که برای ارسال عکسهای خود از هشتگ ShotoniPhone# استفاده کنند.
کاربران به منظور مشارکت با این دست حسابها، تنها باید هشتگ مربوطه را در پست خود قرار دهند.
حتما بخوانید: چگونه در مدتی کوتاه به یک کپی رایتر حرفهای تبدیل شویم؟
لینک دانلود
از آنجایی که لینک وبسایت از اهمیت بالایی برخوردار است، برخی از اکانتها از آن برای ارجاع شما به آخرین خدمات خود بهره میبرند. برای مثال صفحه اینستاگرام اسنپ در متن برای بیو اینستاگرام، شما را به دانلود اپلیکیشن خود دعوت میکند.
استفاده از ایموجی
بخش بیو میتواند محلی برای آشنایی با شخصیت شما باشد. برخی از برندها از ایموجیها به منظور نمایش صفات شخصیتی خود در کنار کلمات استفاده میکنند. در اکانت دیریندیرین این ایموجیها بهوضوح قابلمشاهده هستند. گاهی این تصاویر در نقش یک جملهی کوتاه ظاهر شده و درک پیام را برای مخاطب سادهتر میکنند.
امکان ارتباط با ادمین
برخی از اکانتها (به ویژه اکانتهای هنری) سعی میکنند تا کاربر را بهطور مستقیم با ادمینهای خود در ارتباط قرار دهند. با این عمل مخاطبین میتوانند به روشی آسان از ادمینها و آثار آنها قدردانی کنند. مجله عکاسی این روش را برای برقراری ارتباط با کاربر در قسمت متن برای بیو اینستاگرام خود برگزیده است.
هیچ چیزی ننویسید
اگر شما بهاندازهی کافی مشهور باشید، احتیاجی به نوشتن متن برای بیو اینستاگرام خود ندارید.
برای مثال حساب کاربری پرویز پرستویی بدون حتی یک کلمه و تنها بهواسطهی شهرت ایشان دارای ۲.۲ میلیون دنبال کننده است. با اینحال به یاد داشته باشید که شما پرویز پرستویی نیستید! توصیهی اکید ما این است که حتماً یک متن برای بیو اینستاگرام خود انتخاب کنید تا دیگران بیشتر با شما آشنا شوند.
حتما بخوانید: چگونه لیست ایمیل خود را افزایش دهیم؟
جمعبندی
مانند سایر استراتژیهای به کار گرفته شده در شبکههای اجتماعی، توصیهی ما به شما استفاده از ابزار تحلیلی اکانت اینستاگرام و بررسی ترافیک ارسالی به وبسایتتان است. از بهکارگیری روشهای مختلف در نوشتن متن برای بیو اینستاگرام نترسید. آنقدر برای حساب کاربری خود بیو بنویسید که تا در انتها به ساختار موردعلاقهی خود برسید.
در حال حاضر اینستاگرام، محبوبترین شبکه اجتماعی ما ایرانیان است. این فرصت را غنیمت بشمارید و با استفاده از امکانات موجود در آن، کسبوکار خود را گسترش دهید.
شما از کدام یک از این روشها برای متن بیو اینستاگرام خود استفاده میکنید؟
این مقاله با حمایت وبسایتدیدوگرام منتشر شده است. اگر قصد تبلیغات تلگرام و اینستاگرام را دارید، وبسایت دیدوگرام میزبان خوبی برای شماست.