موضوعات وبسایت : تبلیغات
سوالات ICDL
آموزش امنیت اینستاگرام

روانشناسی رنگ در مدارس

روانشناسی رنگ در مدارس

نویسنده : علی بجنوردی | زمان انتشار : 24 بهمن 1400 ساعت 02:24

آموزش امنیت اینستاگرام
سوالات ICDL

روان شناسی رنگ ها در کلاس درس

افزایش بازدهی با رنگ مناسب کلاس

بهداشت رواني ، يكي از عوامل موثر در جلوگيري از افسردگي وافزايش انگيزه در مربيان است. برخي تحقيقات علمي نشان داده اند ،‌85% از دلايل افت تحصيل دانش آموزان جنبه هاي عاطفي دارد. همچنين پژوهش هاي مربوط به مغز نشان مي دهند، ميزان ونوع رنگ بر يادگيري موثر است. هررنگي با طول موج مشخصي ، نوع رفتار را در فرد شكل مي دهد. سرگروه رنگ هاي گرم ، رنگ قرمز با بالاترين شدت طول موج رنگ ( 7 هزار آنگستروم ) است كه فرد را به هيجان دعوت مي كند و بنفش در رنگ هاي سرد آنگستروم ، طرف مقابل را به سكون مي خواند . حالا بهتر است در مدارس رنگي بين اين دو گروه انتخاب شود تا دانش آموزان رادر جهت رفتارهاي مناسب هدايت كند. تاثيرات فيزيولوژيك رنگ هاي نامناسب مي تواند موجب گرفتگي عضلاني ، سرعت تنفس ، افزايش ضربان قلب و فشارخون شود وبر فعاليت مغزي تاثير بگذارد. همان طور كه نور ناكافي در محيط سبب خستگي چشم مي شود ، تركيب رنگي نامتجانس محيط مي تواند به كاهش واكنش و اختلال در انجام كار بينجامد. همچنين ، روانشناسي و رنگ آميزي مناسب سبب بهبود پردازش بصري اطلاعات وكاهش فشار رواني مي شود.

0000012938.jpg

یكی از مسائلی كه كمتر به آن توجه می شود رنگ دیوارهای كلاس است معمولاً رنگ سفید برای كلاس های درس انتخاب می شود، در حالی كه این رنگ موجب خستگی چشم های دانش آموزان، كاهش تمركز و احساس رخوت و كسالت در دانش آموزان می شود با استفاده از رنگ های متفاوت و تأثیر آنها می توان كارآیی دانش آموزان را تا حد زیادی بالا برد. رنگ ها به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه تأثیر زیادی بر رفتار دانش آموزان دارند. رنگ ها می توانند آنها را درون گرا یا برون گرا كنند، احساس خشم یا آرامش به وجود بیاورند و عملكرد جسمی و ذهنی آنان را تحت تأثیر قرار دهند.

رنگ دیوارهای كلاس باید متناسب با مقطع و پایه تحصیلی دانش آموزان انتخاب شود. دانش آموزان مقطع دبستان یا پیش دبستانی رنگ های تند مانند قرمز و نارنجی را می پسندند در حالی كه دانش آموزان مقطع دبیرستان در چنین محیط هایی احساس اضطراب پیدا می كنند و رنگ های ملایم تر را ترجیح می دهند.

0000012936.jpg

از آنجایی كه بیشتر سال تحصیلی در فصل های سرد پائیز و زمستان است می توان با طیف رنگ سبز، احساس گرمی و لطافت و سرزندگی را به كلاس ها بازگرداند. رنگ سبز محیط آموزشی آرامی ایجاد می كند، حس منفی افراد را از بین می برد و معلم و دانش آموزان را در بهترین حالت ذهنی قرار می دهد. طیف رنگ آبی خاصیت آرامش بخش بسیار زیادی دارد و برای كلاس هایی كه دانش آموزان ناآرام و شلوغی دارد بسیار مناسب است. رنگ آبی مدیریت كلاس را برای معلم بسیار آسان می كند، مشكلات انضباطی را به حداقل می رساند و موجب بالا رفتن خلاقیت می شود.

نكته دیگر این كه اگر تمام كلاس به یك رنگ خاص درآید، موجب به وجود آمدن خستگی چشم ها و حس اضطراب و ناآرامی در دانش آموزان می شود پس بهتر است از سایه های مختلف یك رنگ یا تركیب رنگ های متناسب استفاده كرد. دیواری كه روبه روی دانش آموزان قرار دارد و تخته روی آن نصب شده، باید رنگی روشن تر یا تیره تر از سایر دیوارها داشته باشد تا توجه دانش آموزان را به آن سمت جلب كند. برای آنكه نور شدید پنجره ها چشم دانش آموزان را خیره نكند، دیوارهایی كه پنجره دارند، باید رنگ روشنی داشته باشند.

0000012937.jpg

رنگ های سرد مانند آبی و سبز برای كلاس هایی كه پنجره آنها به سوی غرب یا جنوب است مناسب است و رنگ های گرم مانند زرد، نارنجی و قرمز برای كلاس هایی كه پنجره آنها رو به شمال و شرق باز می شود، بهتر است. تركیب رنگ های مناسب برای كلاس ها، نارنجی ملایم و گل بهی، آبی متمایل به سبز و آبی روشن، زرد و آبی متمایل به خاكستری، خاكستری روشن و خاكستری تیره، كرم و آجری، سبز روشن و سبز متمایل به خاكستری هستند. برای سقف بهتر است از كرم بسیار روشن یا سفید استفاده شود.

load.gif

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر