موضوعات وبسایت : تبلیغات
سوالات ICDL
آموزش امنیت اینستاگرام

جمله سازی با بهارستان

جمله سازی با بهارستان

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 22 اسفند 1400 ساعت 22:04

آموزش امنیت اینستاگرام
سوالات ICDL

94 1565 100 1

transnet-970-250.gif

/bahArestAn/


مترادف بهارستان: شکوفه زار، نارنج زار، بتخانه، بتستان، بتکده، فغستان، آتشکده

معنی بهارستان در لغت نامه دهخدا

بهارستان. [ ب َ رِ ] (اِ مرکب ) (از: بهار + -ِستان ) جایی که شکوفه و گلهای گوناگون در آن انبوه باشد. (از حاشیه ٔ برهان چ معین ). جایی که انبوه از شکوفه و گلهای گوناگون باشد. (ناظم الاطباء) :
همین بس در بهارستان محشر خون بهای من
غبارش بوی گل شد در رکاب و گردجولانش.

خاقانی.

|| بتخانه. بتکده. (فرهنگ فارسی معین ).
بهارستان. [ ب َ رِ ] (اِخ ) مجلس شورای ملی. میدان و محله ای است در تهران که مجلس شورای ملی [ سابق ] در شرق و مسجد و مدرسه ٔ عالی سپهسالار در جنوب شرقی آن قرار دارد. (فرهنگ فارسی معین ).
بهارستان. [ ب َ رَ /رِ ] (اِخ ) بهار خسرو. قالی بزرگی که در تالار بار یکی از قصور سلطنتی تیسفون مفروش بود و بقول بلعمی آنرا «فرش زمستانی » می گفتند و آن از جنس زربفت بود و 60 ارش طول و 60 ارش عرض داشته در فصل زمستان منظره ٔ بهار را در برابر شاهنشاه میگسترده است. در متن آن خیابانها و جدولهای آب ساخته بودند و شهرها از میان باغی خرم می گذشت که کشتزارها و باغچه ها پر میوه و سبزی آنرا فرا گرفته بودند. شاخ و برگ درختان آن از زر و سیم و گوهرهای رنگارنگ بود. (فرهنگ فارسی معین ).
بهارستان. [ ب َ رَ / رِ ] (اِخ ) بهارستان چین. بهار چین. بهارخانه ٔ چین. (فرهنگ فارسی معین ). و رجوع به بهارخانه ٔ چین شود.


معنی بهارستان به فارسی

بهارستان

میدان ومحله ایست در تهران که مجلس شورای ملی در مشرق و مسجد و مدرسه عالی سپهسالار در جنوب شرقی آن قرار دارد.
باغی که درختان نارنج وسایرمرکبات فراوان داشته
( اسم ) بتخانه بتکده .

بهارستان بهار چین .

باغی در تهران


معنی بهارستان در فرهنگ معین

بهارستان

(بَ رِ) (اِمر.) بتخانه ، بتکده .

معنی بهارستان در فرهنگ فارسی عمید

بهارستان

۱. باغی که درختان نارنج و سایر مرکبات فراوان داشته باشد.
۲. جایی که شکوفه ها و گل های رنگارنگ داشته باشد.

بهارستان در دانشنامه اسلامی

بهارستان

بهارستان یا روضه الاخیار و تحفه الابرار، کتابی در حکایات و اندرزهای اخلاقی به نثر ساده و مسجع آمیخته به نظم، نوشته عبدالرحمان جامی است.
بهارستان یا روضه الاخیار و تحفه الابرار ، کتابی در حکایات و اندرزهای اخلاقی به نثر ساده و مسجع آمیخته به نظم ، نوشته عبدالرحمان جامی (۸۱۷ ـ ۸۹۸). مؤلف ، آن را برای تعلیم و تربیت فرزندش ، ضیاءالدّین یوسف ، تألیف و در ۸۹۲ به پادشاه تیموری ، سلطان حسین بایقرا (حک :۸۷۳ ـ۹۱۱)، تقدیم کرده است .
این کتاب شامل مقدمه ، هشت روضه و خاتمه است ، و به شیوه گلستان سعدی تألیف شده است ؛ هشت روضه بهارستان ، به تقلید از هشت باب گلستان ، عبارت است از : ۱) ذکر حکایاتی درباره مشایخ صوفیه و برخی اسرار احوال آنان ؛ ۲) حکم و مواعظ ؛ ۳) اسرار حکومت و ذکر حکایاتی از شاهان ؛ ۴) بخشش و بخشندگان ؛ ۵) تقریر حال عشق و عاشقان ؛ ۶) مطایبات ؛ ۷) شعر و بیان احوال شاعران ؛ ۸) حکایاتی از زبان جانوران .
ویژگیهای بارز بهارستان
ویژگیهای بارز بهارستان عبارت است از : استشهاد به آیات قرآن کریم و احادیث و مأثورات دینی ، استناد به اشعار فارسی و عربی ، کاربرد لغات و اصطلاحات عرفانی ، لغات و ترکیبات فارسی و صنایع بدیعی ، و استفاده از امثال و حکم .
عبارات کتاب ، جز در مواردی خاص ، ساده است و در میان آثار منثور مقامی شامخ دارد. بیشتر قسمتهای کتاب مشتمل بر مطالب اخلاقی و اندرزهای سودمند، و مطایباتِ آن متضمّن لطایف و ظرایف است و باب «شعر و بیان احوال شاعران » آن دارای فواید تاریخی و ادبی است و قطعات تاریخی آن به روشن شدن احوال شعرا و عرفا کمک می کند، هرچند مؤلف گاهی دچار اشتباهات تاریخی و لغزشهای ادبی شده و به استناد برخی از تذکره ها، مانند لباب الالباب عوفی ، مطالبی نقل کرده است که درست نمی نماید؛ از جمله حکایاتی درباره رودکیفردوسی و چند شاعر دیگر.
← بهارستان متأثر گلستان سعدی
(۱) کارل هرمان اته ، تاریخ ادبیات فارسی ، ترجمه با حواشی رضازاده شفق ، تهران ۱۳۵۱ ش.
(۲) ادوارد گرانویل براون ، تاریخ ادبی ایران : از سعدی تا جامی ، ترجمه با حواشی علی اصغر حکمت ، تهران ۱۳۵۷ ش.
(۳) عبدالرحمان بن احمد جامی ، بهارستان ، چاپ اسماعیل حاکمی ، تهران ۱۳۶۷ ش.

...


بهارستان در دانشنامه ویکی پدیا

بهارستان

بهارستان، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان آستارا در استان گیلان ایران است.
این روستا در دهستان حیران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۲ نفر (۱۵خانوار) بوده است.

بهارستان (آشتیان)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان آشتیان در استان مرکزی ایران است.
این روستا در دهستان مزرعه نو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۵۳ نفر (۸۷خانوار) بوده است.

مختصات: ۳۲°۲۸′۴۳٫۶″ شمالی ۵۱°۴۶′۴۵٫۶۱″ شرقی / ۳۲٫۴۷۸۷۷۸°شمالی ۵۱٫۷۷۹۳۳۶۱°شرقی / 32.478778; 51.7793361 شهر جدید بهارستان یکی از شهرهای برنامه ریزی شده اقماری است که در ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر اصفهان، در مسیر جادهٔ اصفهان-شیراز و در دامنهٔ شمالی رشته کوه کم ارتفاعی به نام لاشْتَر قرار گرفته است.
دبستان های بهارستان: مدرسهٔ میلادنور؛ کوشا؛ ولیعصر؛ حضرت رقیه؛ حسنی؛ پیروز و...
راهنمایی های بهارستان: مدرسهٔ کاشانی؛ سرو؛ کوشا؛ سمیه؛ طریقت؛ پرتو نور؛ معرفت
دبیرستان های بهارستان: صداقت؛ الدوز؛ ماضی ۱؛ ماضی ۲؛ فرهنگ؛ آفتاب؛ تمدن و...
دانشگا ...


چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

بهارستان در دانشنامه آزاد پارسی

بَهارستان
(یا: روضةالاخبار و تحفة الابرار) کتابی ادبی و تاریخی به فارسی از جامی، در ۸۹۲ق. مؤلف این کتاب را به پیروی از گلستان سعدی و به نثری ساده تر از آن، در هشت روضه، به نام فرزندش (ضیاءالدین یوسف) و سلطان حسین بایقرا نوشت. بهارستان آمیخته ای از نظم و نثر است، اما بخش منظوم آن اندکی بیشتر است. این کتاب بارها به چاپ رسیده است؛ ازجمله با تصحیح اعلاخان افصح زاد (تهران، ۱۳۷۹ش). به ترکی، انگلیسی، فرانسه و روسی نیز ترجمه شده است.

بهارستان در جدول کلمات

شاعر و نویسنده ایرانی قرن نهم صاحب بهارستان | نفحات الانس و لوایح

جامی


بهارستان را به اشتراک بگذارید

معنی یا پیشنهاد شما

واژه

نام شما

معنی یا پیشنهاد شما


نام نویسی   |   ورود


کوشاترین کاربران در یک هفته گذشته

پرگفتگوترین واژگان در یک هفته گذشته

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• بهارستان تهران   • کتاب بهارستان   • شهر بهارستان اصفهان   • شرکت عمران شهر جدید بهارستان   • شهر بهارستان تهران   • جمعیت شهر بهارستان اصفهان   • بهارستان مجلس   • اموزشگاه بهارستان   • معنی بهارستان   • مفهوم بهارستان   • تعریف بهارستان   • معرفی بهارستان   • بهارستان چیست   • بهارستان یعنی چی   • بهارستان یعنی چه  

توضیحات دیگر


کلمه : بهارستان
اشتباه تایپی : fihvsjhk
آوا : bahArestAn
نقش : اسم
عکس بهارستان : در گوگل


آیا معنی بهارستان مناسب بود ؟           ( امتیاز : 94% )

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟


منبع: abadis.ir



ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر