رنگ چیست؟
“نور” به طور عام به واكنش پیچیده چشم-مغز به تشعشات بخش مرئی طیف الكترومغناطیس اطلاق میشود. یك فرد معمولی تشعشعات خورشیدی با طول موج تقریبی 400 تا 700 نانومتر را دریافت میكند. در این بازه میتوان شش طیف رنگی از بنفش تا قرمز را رؤیت كرد. بدین ترتیب تصوری به نام رنگ در ذهن ما پدیدار میگردد.
رنگهایی مثل قرمز بخش وسیعتری از طیف را نسبت به سایر رنگها مثل زرد میپوشاند. رنگهای دیگر تركیبی از این رنگها هستند و از لحاظ نسبت تركیب با هم فرق مینمایند. از تركیب متفاوت سه رنگ قرمز، آبی و سبز است كه میتوان تمام رنگهای موجود در طبیعت، غیر از سیاه، را به وجود آورد. این سه رنگ كه به رنگهای افزایشی یا اصلیهای افزایشی شهرت یافته اند، اگر به مقدار برابر و یكسان با هم تركیب شوند رنگ سفید را میسازند، ولی اگر مقدار هر یك از آنها تغییر یابد، رنگ دیگری را به وجود میآورند.
زرد = سبز + قرمز
سایان = آبی + سبزماژنتا = قرمز + آبی
رنگهای زرد، سایان و ماژنتا رنگهای كاهشی یا اصلیهای كاهشی نامیده میشوند. از لحاظ تئوریك هر یك از اصلیهای كاهشی برابر است با نور سفید منهای یكی از رنگهای قرمز، آبی و سبز كه جزو اصلیهای افزایشی میباشند.
سایان = قرمز (طول موج قرمز) – سفید (نور سفید)
ماژنتا = سبز (طول موج سبز) – سفید (نور سفید)زرد = آبی (طول موج آبی) – سفید (نور سفید)
نمایی از ترکیبات افزایشی و کاهشی رنگهای اصلی
از تركیب متفاوت رنگهای زرد، سایان و ماژنتا تمام رنگهای موجود در طبیعت، غیر از سفید ساخته میشود. اگر این رنگها به مقدار یكسان با هم تركیب شوند سیاه بوجود می آید.
اصلیهای افزایشی و اصلیهای كاهشی مكمل یكدیگرند، چنان كه میتوان از تركیب یك گروه، گروه دیگر را بدست آورد. تعداد اندكی از رنگها مثل رنگ فلورسنت صورتی، غیرطیفی است چرا كه آن را نمیتوان به صورت تركیب طیفی به دست آورد.
اشیاء چه رنگی دارند؟
رنگهای بیشتر اشیایی كه میبینید تابعی از موارد ذیل میباشند:
– خصوصیات طیفی منبع نورانی. به عنوان مثال، میزان نوری كه در هر طول موج از منبع میآید.
– توانایی شئ در انعكاس نور در هر طول موج. این موضوع اغلب به طور گرافیكی به صورت منحنی طیفی انعكاس تصویر میگردد.
– حساسیت چشم نسبت به هر طول موج
صفحه نمایش CRT رنگ را با تحریك انتخابی نقاط فسفری قرمز، سبز و آبی تولید مینماید. ویژگیهای طیفی فسفرها و حساسیت چشم به نور ساطع شده، رنگ قابل رؤیت را تعیین میكند. رنگهای یك تصویر میتوانند روی رسانه ها و ابزار مختلف نمایش (مثل CRT و كاغذ) متفاوت باشند.
اندازه گیری رنگ
ابزارهای اندازه گیری نور كه اسپكتروفتومتر نامیده میشوند، برای اندازه گیری نور منعكس شده یا ساطع شده از یك شئ بكار میروند. داده های حاصله برای تعریف فیزیكی رنگ مورد نیاز میباشند. اسپكتروفتومتر دستگاهی است كه نور مرئی منعكس شده از یك سطح یا ساطع شده از یك صفحه نمایش CRT را دریافت كرده و با عمل تفرق، نور را به صورت طیف درمی آورد. سپس در طیف ایجاد شده، میزان نور در بازه های كوچك طول موج را نسبت به منبع نور استاندارد اندازه گیری میكند. میزان نور در هر بازه طول موج به فرم گرافیكی یا عددی جهت استفاده های بعدی در سیستمهای تعریف رنگ ثبت میشود.
سیستمهای تعریف رنگ
قرنهاست كه خواص رنگ، دانشمندان و هنرمندان را به شگفتی واداشته است. تئوریهای پیچیدهای در باره طبیعت نور و اثرات روانی آن بر ادراك آدمی وجود دارد. سیستمهای متفاوتی برای توضیح و بیان رنگ موجود است كه از میان آنها دو سیستم CIE (بر مبنای خاصیت فیزیكی نور) و سیستم مانسل (بر مبنای ادراك بینایی) از سایر سیستمها مشهورترند.
سیستم CIE
سیستم نمایش رنگ CIE برگرفته از نام کمیسیون Eclairage color system به معنی كمیسیون جهانی تعیین هویت روشنایی و رنگ است كه برای اندازه گیری رنگ به وجود آمده است. به كمك این سیستم میتوان، مشخصات دقیق هر رنگی را تعیین نمود. این سیستم كه مورد قبول مراكز معتبر علمی جهان است، در كشورهای پیشرفته به عنوان سیستم استاندارد رنگ انتخاب شده و مورد استفاده قرار میگیرد.
نمودار CIE نشان دهنده كلیه رنگهای خالص طیف نور بوده و اعدادی كه دور آن قرار گرفته نشان دهنده حدود طول موج طیف مرئی نور با واحد نانومتر میباشد. خطی كه طول موج 400 تا 700 نانومتر را به هم وصل مینماید، محل وقوع رنگ ماژنتا است، كه حد فاصل دو رنگ آبی و قرمز است .
موقعیت رنگ ها در دیاگرام سیستم رنگی CIE
برای استفاده از نمودار CIE توضیح نكات زیر ضروری است:
1- در واقع منحنی نمودار نمایشگر طیف نور است. رنگهای تجزیه شده طیف نور بر روی منحنی، كاملاً به صورت اشباع شده میباشد. اگر نقطه مركز را با حرف C مشخص سازید . همه این رنگها در امتداد نقطه مركزی قرار گرفته اند. غلظت این رنگها به تدریج كه به نقطه مركزی نزدیك میشوند، كم میگردد تا در نقطه مركزی كاملاً بیرنگ میشوند.
2- در این نمودار میتوان مختصات كلیه رنگهای موجود در طیف نور را مشخص نمود. مثلاً نقطه C1 كه رنگ مورد نظر میباشد، با مختصات x و y نشان داده میشود.
3- خط راستی كه از نقطه مركزی C شروع میشود از نقطه C1 عبور كرده و منحنی طیف نور را در نقطه C2 قطع مینماید. در واقع نقطه C2، نقطه اشباع و خالص رنگ مورد نظر است كه دارای طول موج مشخصی میباشد.
4- این نمودار دوبعدی، با دو محور x و y نشان داده شده و محور y معیار “روشنی” یا میزان انعكاس رنگهای خالص است. به عبارت دیگر هر قدر رنگها روشنتر باشند، در قسمت بالای منحنی و محور y قرار گرفته و به واحد 1 یا 100 نزدیكتر میشوند.
5- نسبت دو خط CC1 به CC2 نشان دهنده درصد خلوص یا اشباع رنگها است.
به این ترتیب سه خصیصه رنگ (Colour) یعنی فام یا همان طول موج غالب (Hue) ، روشنی (Lightness or Value) و اشباع (Saturation or Chroma) در سیستم CIE قابل بیان میباشد.
نمایش روی CRT رنگی، به طور كاملاً اساسی با پرینت یا پلات كاغذی متفاوت است. صفحه مانیتور از صدها هزار فسفر بسیار ریز قرمز، سبز و آبی تشكیل شده كه به صورت سطرها و ستونهای سه تایی مرتب شده اند.
سیستمهای رنگی RGB ، CMYK ، HLS و HVC در ردیف سیستمهای رنگی CRT میباشند. تعداد رنگهایی كه به طور واقعی روی CRT قابل نمایش باشند، علاوه بر توان تفكیك صفحه نمایشگر، به كارت گرافیكی یا درایور نمایش نیز بستگی دارد. امروزه درایورهای 24 بیتی، 224 یا حتی بیش از 16 میلیون رنگ مختلف در هر پیكسل را ارائه میكنند.
سیستم رنگی مانسل
مبتکر این سیستم رنگی A.H.Munsell است. هر یك از خصوصیات رنگ (طول موج، روشنی و اشباع) دارای درجاتی است كه از طریق سیستم حسی (ادراك آدمی) تقسیم بندی شده و هر درجه به وسیله عددی مشخص میگردد.
نمودار سیستم مانسل یك نمودار سه بعدی مثل كره است كه از صفحات دایره رنگ، محور عمودی و محور افقی تشكیل میشود. محور عمودی كه قطبین كره را به هم میپیوندد، میزان روشنی و محور افقی میزان اشباع را نشان میدهد. صد رنگ مختلف با فواصل مساوی به دور دایره رنگ قرار دارند. ترتیب قرار گرفتن رنگها به گونه ای است كه هر رنگ با دو رنگ مجاورش نزدیك است. به طور كلی در این سیستم بیش از 1500 نمونه رنگ وجود دارد.
نمودارهای سیستم رنگی مانسل
كاربرد عملی رنگها
استفاده از رنگها در نقشه میبایست با توجه به طبیعت و ماهیت عوارض صورت پذیرد. مثلاً در نقشه های توپوگرافی، معمولاً رنگهای آبی و سایان برای نمایش عوارض آبی، سفید برای مناطق پوشیده از یخ، قهوه ای برای عوارض هیپسومتری، سبز برای پوشش گیاهی، سیاه و طوسی برای نمایش عوارض ساختمانی بكار میروند.
– نقشه های زمین شناسی متشكل از واحدهای متفاوتی است كه بر اساس تفاوتهای سنی، فسیلی و زمانی از یكدیگر جدا میشوند. برای گویاتر كردن واحدهای نقشه های زمین شناسی، اكثراً از رنگ استفاده میشود و هر واحد را با رنگ جداگانه ای نشان میدهند. در كنگره بین المللی زمین شناسی سال 1881 آقای A.Karpinsky جدول رنگی مشخص كننده سن واحدهای نقشه های زمین شناسی را ارائه نمود كه مورد تصویب و تأیید قرار گرفت و مقرر گردید از آن پس واحدهای همسان رنگ یكسانی داشته باشند.
– معمولاً سعی بر آنست كه علایم ریز و كوچك، مانند علایم خطی و نقطه ای با رنگهای تند و علایم سطح با رنگهای ملایمتر مشخص گردند. مثلاً از آبی تند میتوان برای رودخانه و كانال و از آبی كمرنگ برای دریاچه ها و دریاها استفاده كرد.
– در كار تهیه نقشه، ایجاد پله های رنگی از یك رنگ خاص امری متداول است. باید توجه داشت كه اگر چه میتوان این پله ها را با فواصل كم و به صورت مربعات كوچك در كنار هم بر زمینه های سفید به راحتی تشخیص داد، ولی تشخیص همه این گامها در روی زمینه رنگی نقشه و در میان سایر رنگها امكانپذیر نیست. لذا توصیه میشود از سه یا چهار گام رنگی آن هم برای رنگهای قوی و پرجلوه ، مانند قرمز و آبی بیشتر استفاده نشود. در مورد رنگهای ضعیف همانند زرد بیش از دو یا احتمالاً سه گام جایز نیست.
– اگر چه هدف اصلی كاربرد رنگ در نقشه ایجاد وضوح و تمایز علایم نقشه است و موجب میشود تا تفاوتهای بارزی بین عوارض نقشه پدیدار گردد ولی زیاده روی در استفاده از رنگهای تند و متضاد در نقشه، از لحاظ دیداری خوشایند نیست.
– از سوی دیگر، هارمونی یا تعادل و توازن رنگ در نقشه موضوع مهمی است كه باید به آن توجه شود چرا كه زیبایی نقشه از وضوح و درستی نقشه نمیتواند جدا باشد. رعایت اصل تعادل و توازن در بكارگیری همه متغیرهای دیداری به ویژه رنگ امری ضروری است.
– زمینه یا رنگ اطراف یك عارضه بر آن عارضه اثر خواهد داشت. اگر زمینه روشن باشد، موضوع حالت طبیعی تری به خود میگیرد ولی اگر زمینه تیره تر باشد، موضوع روشنتر و كوچكتر جلوه میكند، به ویژه اگر وسعت زمینه بیش از موضوع باشد. از آنجائیكه رنگ زمینه موضوع را تحت تأثیر قرار میدهد پیشنهاد میشود زمینه تصویر روشنتر باشد، چون نه تنها از تیرگی عمومی سطح تصویر كاسته میشود، بلكه اطلاعات در نقشه های روشن، واضحتر به نظر میرسند و استفاده كننده آن را راحت تر رؤیت كرده و مورد مطالعه قرار میدهد.