موضوعات وبسایت : تبلیغات
سوالات ICDL
آموزش امنیت اینستاگرام

ساخت فایل gif

ساخت فایل gif

نویسنده : محمد پارسایی | زمان انتشار : 22 دی 1399 ساعت 15:42

قطعا تا به حال از عکس متحرک یا همان GIF در گوشی هوشمند خود استفاده کرده‌اید، اما آیا تا به حال به ساخت گیف در اندروید و یا از روی فیلم فکر کرده‌اید؟ در ادامه با آموزش ساخت تصاویر متحرک و آموزش ساخت گیف بدون فتوشاپ همراه ما باشید.

آموزش امنیت اینستاگرام
سوالات ICDL

spacer.png

علی رغم عمر سی ساله عکس متحرک یا همان گیف (GIF)، این نوع تصاویر کاربردهای بسیار زیادی در ارتباطات دارد. افراد زیادی برای نشان دادن نوع احساس خود در فضای مجازی از گیف استفاده می‌کنند. گیف‌ها هم در گوشی‌های هوشمند و هم در کامپیوترهای شخصی استفاده دارند. کلمه GIF مخفف عبارت Graphic Interface Format یا فرمت رابط گرافیکی است. جالب است بدانید که سازندگان این نوع از عکس، آن را بر خلاف همه JIF (جیف) خطاب می‌کنند نه گیف! البته هر دوی این تلفظ‌ها می‌تواند درست باشد و هر کسی بر نحوه ادا کردن کلمات خود مصر است. هنرمند طناز آمریکایی راین ویلسون در مورد این اختلاف در تلفظ گیف (جیف!) توییتی را منتشر کرده که جالب است بخوانید:

یک بار برای همیشه، آیا کسی‌ می‌تواند پاسخی را برای بزرگترین سوالی که این روز‌ها درگیر با آن هستم را مشخص کند؟! این سوال همه روزه مطرح می‌شود و می‌تواند یک سوال پر بحث در سال 2019 در آمریکا باشد: تلفظ درست گیف است یا جیف؟!؟

ساخت تصاویر گیف آنلاین

پیدا کردن فایل‌های گیف بسیار ساده هستند اما تا به حال به ساخت گیف در اندروید و یا ساخت گیف از روی فیلم فکر کرده‌اید؟ در ویدیوی زیر می‌توانید نحوه ساخت GIF آنلاین را ببینید:

یکی از لذت بخش ترین و البته پرکاربردترین راه‌های ساخت گیف آنلاین، ساخت گیف از روی فیلم است. سایت‌های بسیار زیادی هستند که ویدیو آپلود شده توسط شما را به فایل گیف تبدیل می‌کنند. این سایت‌ها می‌توانند جایگزینی برای نرم افزار ساخت گیف در کامپیوتر باشند. این وبسایت‌ها معمولا کارایی یکسان و آسانی دارند. به طور مثال می‌توانید از Ezgif.com استفاده کنید. این سایت هم بر روی گوشی‌های هوشمند و هم بر روی کامپیوتر شما کار می‌کند و محیط کاربری ساده‌ای دارد. تبدیل ویدیو به GIF یا متحرک سازی تصاویر یکی از کارهای این سایت بوده و با مراجعه به آن کاربردهای زیادی را می‌توانید تجربه کنید.

spacer.png

در قسمت بالایی این سایت ابزارهایی هستند که به شما اجازه ساخت گیف با فیلم و یا ویرایش یک فایل GIF آپلود شده را می‌دهند. روی گزینه Video To GIF کلیک کنید و سپس گزینه Select File را برای انتخاب ویدیو مورد نظر خودتان انتخاب کنید. بعد از آن، بر روی گزینه آبی رنگ آپلود ویدیو کلیک کنید. شما می‌توانید درصد پیشرفت آپلود خود را در پایین پنجره مرورگر خود ببینید. هنگامی که آپلود ویدیو به اتمام رسید، ویدیو شما در یک پنجره کوچک نشان داده می‌شود. حالا شما می‌توانید طول ویدیو، رزولوشن و نرخ فریم را تنظیم کنید. تمام این تنظیمات بر روی حجم GIF شما تاثیر می‌گذارند.

اگر قصد انجام تغییرات خاصی را ندارید، بر روی گزینه Convert To GIF (تبدیل به GIF) کلیک کنید و با کمی انتظار فایل فایل گیف خود را به آسانی تحویل بگیرید. با این حال اگر قصد تغییر دوباره‌ای در فایل گیف خود دارید می ‌توانید به پنجره پخش (Playback Window) بازگردید و مدت زمان را ویرایش کنید. با استفاده از دکمه نشانگر آبی رنگی که بر روی صفحه ظاهر می‌شود، می‌توانید مدت زمان مورد نظر خود را از ویدیو جدا کنید. با این کار حجم فایل شما تغییر می‌کند. سایز مناسب یک فایل گیف می‌تواند بین 5 تا 7 مگابایت باشد.

spacer.png

شما همچنین می‌توانید فایل گیف خود را سفارشی سازی کنید؛ آن را برش بزنید، بچرخانید و یا افکت به آن اضافه کنید. در این مرحله علاوه بر اینکه می‌توانید رنگ فایل را عوض کنید، در پشت زمینه هم می‌توانید تغییراتی ایجاد کنید و پوشش‌ها و فیلترهای جدیدی به آن اضافه کنید که امتیاز بزرگی محسوب می‌شود. در انتها اگر مشخصات فایل شما مناسب بود، می‌توانید آن را در گوشی و یا کامپیوتر خود ذخیره کنید. سایت Ezgif یکی از راه‌های ساخت گیف آنلاین است که به شما قابلیت ساخت گیف از روی فیلم و ساخت گیف با عکس را می‌دهد. اما راه‌های دیگری نیز برای ساخت گیف با عکس وجود دارد.

ساخت گیف در اندروید و آیفون

اکثر کاربرد فایل‌های گیف در گوشی‌های هوشمند است. ما ایرانیان غالبا از گوشی‌های اندرویدی استفاده می‌کنیم و دانستن نحوه ساخت گیف در اندروید می‌تواند بسیار مفید باشد. در فروشگاه نرم افزاری اندروید و اپل (گوگل پلی استور و اپ استور اپل) برنامه‌های بسیار زیادی وجود دارند که برای ساخت گیف از روی فیلم و یا ساخت گیف با عکس طراحی شده‌اند. اما بهتر است در مورد بهترین آن‌ها حرف بزنیم. نرم افزار Giphy یکی از بهترین نرم افزارهای این حوزه است. شما با این نرم افزار بلافاصله پس از ساخت یک فایل GIF می‌توانید آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

spacer.png

برای شروع ساخت GIF از روی فیلم در این نرم افزار، می‌توانید یک ویدیو از قبل گرفته شده را در این نرم افزار وارد کنید و یا با استفاده از ابزارهایی که در Giphy وجود دارند، یک فیلم کوتاه را در لحظه ضبط کنید. بعد از انتخاب و یا ضبط ویدیو، این نرم افزار یک پیش نمایش از GIF به شما نشان می‌دهد که در این مرحله می‌توانید آن را برش بزنید و یا بر روی آن متنی بنویسید. وقتی که تغییرات این مرحله را هم انجام دادید فلش بنفش رنگ را لمس کنید. بلافاصله پس از ساخته شدن فایل گیف، شما می‌توانید آن را با دوستان خود به اشتراک گذاشته و یا در گوشی هوشمند خود ذخیره سازی کنید.

ساخت گیف در گوشی های سامسونگ گلکسی

اگر گوشی هوشمند شما مدل

سامسونگ گلکسی اس 8

و یا مدلی تازه‌تر است، برای ساخت گیف در اندروید کار آسان‌تری دارید. پنل Edge گوشی‌های

سامسونگ

قابلیت ساخت GIF از روی عکس و یا ساخت GIF از روی فیلم را به کاربر خود می‌دهند. یک ابزار در پانل Edge Panel وجود دارد که می‌تواند از هر آنچه که بر روی صفحه نمایش شما است، گیف تهیه کند. برای مثال، در گوشی سامسونگ گلکسی اس 10 برای فعال کردن Edge Panel به بخش تنظیمات بروید. تعدادی تم پنل وجود دارد که باید از بین ‌آ‌ن‌ها انتخاب کنید. شما باید گزینه Smart Select را انتخاب کنید.

به منظور ضبط یک فایل گیف از آنچه که بر روی صفحه نمایش است، Edge Panel را با حرکت دادن لمس خود از سمت راست صفحه نمایش به سمت چپ باز کنید. شاید کمی در این کار مشکل داشته باشید اما با چند بار امتحان کردن موفق خواهید شد. پس از باز شدن، نماد GIF را لمس کنید. پنجره ضبط GIF به شما نمایش داده می‌شود و هر آنچه که در صفحه نمایش شما باشد، ضبط شده و تبدیل به GIF می‌شود. همچنین شما می‌توانید پنجره ضبط گیف را بزرگ و یا کوچک کنید و سپس مقدار دلخواه خود از صفحه نمایش را به عکس متحرک تبدیل کنید.

در ویدیوی کوتاه زیر می‌توانید نحوه ساخت گیف در سامسونگ را ببینید:

البته به یاد داشته باشید که در طی ضبط تصویر متحرک نمی‌توانید با گوشی خود کار کنید و با زدن Stop می‌توانید فایل گیف را ذخیره و یا آن را به اشتراک بگذارید.

تصاویر لایو آیفون را با یک ترفند به GIF تبدیل کنید

برای متحرک سازی تصاویر در آیفون، راه‌های بومی وجود دارد اما ممکن است خیلی به کار نیایند. همچنین به این نکته هم توجه کنید که در برنامه Photos به Animation Looped Live Photos اصلا توجهی نکنید، چرا که خروجی این گزینه فایل‌های ویدیویی است نه فایل‌های GIF. اما به لطف برنامه‌های میانبر (Shortcuts) اپل، متحرک سازی تصاویر در این سیستم عامل کار سختی نیست. برای شروع، Shortcuts اپل را را دانلود کنید. در پایین سمت راست، دکمه گالری را لمس کنید. گالری شما دارای هزاران کلید میانبر پیش ساخته است که می‌توانید آن را برای انجام کارهای مختلف زیادی بر روی گوشی خود استفاده کنید. می‌توانید برای دسترسی به بخش ساخت گیف، کلمه GIF را سرچ کنید و یا فقط به بخش میانبر GIF بروید.

spacer.png

میانبر خاصی که به دنبال آن هستید Video To GIF نام دارذ. این میانتر یک آیکون مستطیلی آبی رنگ دارد. برای نصب کردن آن، تنها کافی است بر روی آن لمس کنید. همچنین شما می‌توانید از طریق منو Share در زیر تب Library به تمام میانبرهایی که نصب کرده‌اید دسترسی پیدا کنید. برای متحرک سازی تصاویر خود بر روی Video To Gif بزنید و یک ویدیو را انتخاب کنید (هر چند در این برنامه آن را یک تصویر نامیده است) در این بخش متاسفانه قابلیت اضافه کردن متن وجود ندارد. پس از آماده شدن GIF شما، می‌توانید آن را با ضربه زدن بر روی آیکون Save ذخیره کنید. حالا GIF روی صفحه نمایش شماست، اما در واقع ذخیره نشده است. گزینه اشتراک گذاری را در سمت راست بالای صفحه لمس کنید تا GIF شما ذخیره شود و یا بتوانید آن را برای دوستتان ارسال کنید.

سایر روش‌ها برای ساخت گیف‌های ساده

علاوه بر موارد بالا، با جست و جو در مورد آموزش ساخت گیف بدون فتوشاپ به نتایج دیگری هم می‌رسیم. آموزش ساخت تصاویر متحرک و یا همان گیف‌ها، تنها به گوشی‌های هوشمند و ساخت گیف آنلاین ختم نمی‌شود. نرم افزار ساخت گیف برای کامپیوتر و متحرک سازی تصاویر به وسیله نرم‌ افزارهای پردازش عکس به غیر از فتوشاپ، از دیگر راه‌های ساخت عکس متحرک است. در ادامه به چند مورد از این روش‌ها اشاره می‌کنیم:

سایت Imgur

یکی از راه‌های ساخت ساخت گیف بدون فتوشاپ استفاده از بخش گیف‌ساز سایت Imagur است؛ شما در این سایت می‌توانید لینک ویدیو‌های مورد نظر خود را از سایت‌هایی چون یوتیوب وارد کرده و با اعمال تنظمیاتی چون طول فایل گیف و اضافه کردن متن بر روی فایل گیف، آن‌ها را در قابل عکس متحرک تحویل بگیرید.

spacer.png

نرم افزار DSCO

یکی از راه‌های ساخت گیف بدون فتوشاپ استفاده از نرم افزار‌های مختص این کار است. نرم افزار DSCO که برای سیستم عامل iOS طراحی شده، یکی از نرم افزارهای متحرک سازی تصاویر است. کار با این نرم افزار بسیار ساده است. تنها کافیست با دوربین گوشی خود یک ویدیو چند ثانیه‌ای ضبط کنید تا نرم افزار DSCO برای شما از آن یک تصویر متحرک بسازد. این نرم افزار قابلیت اشتراک گذاری تصاویر متحرک ساخته شده را نیز دارد اما تنها تصاویر را در حالت پرتره ضبط می‌کند.

spacer.png

نرم افزار Boomerang

این نرم افزار، توسط شبکه اجتماعی محبوب اینستاگرام معرفی شده است که برای ساخت گیف در اندروید و iOS از آن استفاده می‌شود. کار با Boomerang همانند اکثر نرم افزارهای ساخت گیف ساده است. تنها کافیست از سوژه مورد نظر خود ویدیو و یا چند عکس تهیه کنید. این نرم افزار با گرفتن چندین عکس متوالی از سوژه مورد نظر شما، آن‌‌ها را پشت سرهم گذاشته و یک فایل گیف می‎سازد.

spacer.png

سایت Gifs.com

از سریعترین راه‌های ساخت گیف آنلاین و یا ساخت گیف از روی فیلم یوتیوب، استفاده از سایت‌هایی چون Gifs.com است. این سایت‌ها به نوعی نرم افزار ساخت گیف برای کامپیوتر محسوب می‌شوند. روال کار در سایت‌های ساخت GIF مشابه است. کافی است لینک ویدیو خود را در قسمت مربوطه در این سایت کپی کنید تا فایل‌های ویدیوی شما را به صورت عکس متحرک یا همان GIF به شما تحویل دهد. در این سایت حداکثر طول فایل‌های ویدیویی برای ساخت گیف، 15 ثانیه است. البته شما نمی‌توانید فایل گیف خود را در کامپیوتر سیو کنید اما قابلیت به اشتراک گذاری آن را خواهید داشت.

spacer.png

نرم افزار Giphy Cam

یکی از نرم افزارهای محبوب سیستم عامل iOS برای ساخت گیف نرم افزار Giphy Cam است. این نرم افزار پر از افکت‌های جذاب و گزینه‌های مختلف است که می‌تواند یک گیف بسیار متفاوت‌تر از سایر نرم افزارهای مشابه به شما تحویل بدهد. وبسایت Giphy هم به شما برای ساخت فایل‌های گیف از روی لینک ویدیو‌ها کمک می‌کند. در این وبسایت هم می‌توانید فایل گیف خود را سفارشی سازی کرده، به آن افکت و متن اضافه کنید و در نهایت آن را با دیگران در قالب یک لینک به اشتراک بگذارید.

spacer.png

سایت یوتیوب

یکی از مثال‌های آموزش ساخت گیف بدون فتوشاپ استفاده از خود وبسایت یوتیوب است. البته این ویژگی در کانال‌ها و ویدیوهای محدودی کار می‌کند. همان طور که در تصویر زیر می‌بینید، این گزینه در بخش Share (اشتراک گذاری) تعبیه شده و شما می‌توانید قطعه‌ای از ویدیو را تا حداکثر 6 ثانیه تبدیل به گیف کرده و آن را با دیگران به اشتراک بگذارید.

spacer.png

GIF Me! Camera

برای ساخت گیف با عکس یا فیلم، یک ابزار تخصصی به نام GIF Me! Camera برای اندروید وجود دارد. این نرم افزار تنها در سیستم عامل اندروید نصب می‌شود و می‌تواند از تصاویر گالری، ویدیو‌های گالری و تصاویر و ویدیو‌های ضبط شده از دوربین شما تصاویر متحرک یا GIF تهیه کند. همچنین گزینه‌های زیادی برای اضافه کردن افکت، استیکر و متن‌های مختلف به گیف شما نیز وجود دارد. این نرم افزار رایگان است اما در هنگام اشتراک گذاری فایل‌ها (که می‌توانید در قالب گیف و یا MP4 فایل‌های خود را به اشتراک بگذارید) واترمارک GIF Me! Camera بر روی گیف‌های شما نمایش داده می‌شود که با پرداخت 99 سنت می‌توانید آن را حدف کنید.

spacer.png

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر