موضوعات وبسایت : تبلیغات
سوالات ICDL
آموزش امنیت اینستاگرام

مبانی کامپیوتر icdl

نویسنده : سمانه KZ | زمان انتشار : 06 مرداد 1398 ساعت 17:22

سیستم کامپیوتر : از یک سیستم( ورودی ! پردازش !خروجی) تشکیل شده است ...

آموزش امنیت اینستاگرام
سوالات ICDL

تعریف سیستم :سیستم از مجموع عناصر و اجزا مرتبط با یکدیگر که در مجموع یک هدف را دنبال میکنند ایجاد میشود . تعریف داده (DATA) : در سیستم داده (DATA) ورودی سیستم را تشکیل می دهد . داده ها میتوانند کاراکترهایی مثل حروف یا عدد باشند .

علوم کامپیوتر : علوم کامپیوتری به سه دسته نرم افزار و سخت افزار و میان افزار دسته بندی شده است :

  1. تعریف نرم افزار (SOFTWARE) : به روح رایانه معروف است ودر واقع به دستور العمل هایی میگویند که جهت به کارگیری سخت افزار توسط برنامه نویسان نوشته می شود . نرم افزار ها به دو دسته سیستمی و کاربردی تقسیسم می شوند : الف – نرم افزار کاربردی (APPLICATION SOFTWARE) : مانند نامه حسابداری ، و مشابه آن می باشد . ب- نرم افزار سیستمی (SYSYTEM SOFTWARE) : مانند سیستم های عامل برنامه های سیسستم کنترلی و مشابه آن . نرم افزار ها رابط میان انسان و سخت افزار ها هستند ، طرح های انسانی به وسیله نرم افزار ها پیاده می شوند و سخت افزار ها را مدیریت میکنند.
  1. تعریف سخت افزار(HORDWARE) : عبارتست از تجهيزات فيزيکي که سيستم کامپيوتري را تشکيل ميدهند از جمله نمايشگر ( مونيتور )، چاپگر ، صفحه کليد ، کابلها و غيره
  1. تعریف میان افزار (Firm Ware) : که از ادغام سخت افزار و نرم افزار تشکیل می شوند .

بعنوان مثال : حافظه های RAM یا IC بایروس که یک نوع میان افزار می باشند .

مانیتورها به دو دسته CRT  یا LCD - LED   تقسیم بندی می شوند

CRT  : این نوع مانیتورها با لامپ های خلا تصاویر را نمایش میدهد و نور را مستقیم به صفحه ای که آغشته به مایع فسفر می باشد می تاباند و ما می توانیم تصاویر را ببینیم

LED , LCD : در این نوع مانیتورها دیگر لامپ های خلا وجود نداشته واگر مانیتور برش داده شود می بینیم که به جای مایع فسفر ازمایع کریستال برای نمایش تصاویر استفاده می شود زیرا این مایع نوررا درخود ذخیره می کند و تصاویررا نمایش می دهد .

پرینترها: به دستگاه هایی گفته می شود که تصاویر و متن را چاپ می کند و در خروجی نمایش می دهد.

پرینترها به سه دسته تقسیم بندی میشوند ....

الف ) پرینترهای سوزنی : دراین نوع پرینترها جوهر با نوک سوزن روی صفحه به صورت ماتریسی کوبیده شده و متن یا تصویر را چاپ می کرد

ب) پرینترهای جوهر افشان : نوع دیگر پرینترها ، پرینتر جوهرافشان هستند ، این نوع پرینترها که معمولا در بیشترادارات وجود دارد در سایزهای صفحه A4 می باشد ومعمولا در رنگ های سیاه وسفید پرینتر گفته میشود.

ج)پرینترهای لیزری: نوع جدید پرینترها پرینترهای لیزری می باشد که با کیفیت عالی در رنگ آمیزی های متنوع و سایز های متفاوت متن و تصاویر را چاپ می کند.

مابقی سخت افزار مثل ماوس و کیبورد و کیس براساس کاربرد آن و سلیقه کاربر انتخاب می شود ..

دستگاه های ورودی: به ابزار هایی که داده ها را از ورودی دریافت میکند دستگاههای ورودی می گویند مثل : کیبورد ماوس اسکنر میکروفن و ..

رسام ( Plotter ) : برای رسم جدول ها و نقشه های دقیق ساختمانی و صنعتی و همچنین تصاویر سه بعدی بسیار دقیق مورد استفاده قرار میگیرد ...

دستگاه های خروجی: وسیله هایی  از کامپیوتر که بعد از پردازش روی اطلاعات نتایج را درخروجی نمایش می دهند مثل: مانیتور. اسپیکر ،پرینتر

دستگاه های ورودی –خروجی : به ابزارهایی گفته می شود که هم داده ها را به کامپیوتر می دهد وهم اطلاعات و داده ها رو از کامپیوتر میگیرد مثل : فلش ، مودم ، CD  ، DVD ...

دیسک گردان ها ( Disk Drive ) : دیسک گردان ها اطلاعات را اول روی خود ذخیره کرده و می توانند به دستگاه های دیگر منتقل کنند ... پس هم ورودی هستند و هم خروجی ...

پردازش (PROCESS) : هر عملی که بر روی داده ها انجام شود را پردازش می گویند .پردازش  در کامپیوتر به بخش CPU معروف می باشد واحد اندازه گیری ان HZ(هرتز) می گویند

اطلاعات (INFORMATION) : حاصل انجام پردازش بر روی داده ها را اطلاعات می گویند .

CPU خود شامل واحد های زیر می باشد:

  1. ALU
  2. CU
  3. REGISTER
  4. CACHE

1- ALU (ARITHMETIC LOGIC UNIT)واحد محاسبه و منطق : این واحد وظیفه اعمالی چون محاسبات (جمع ،تفریق ، ضرب ، تقسیم )، مقایسه داد ها و مشابه آن را دارد. 2- CUCONTROL UNIT واحد کنترل : کنترل دریافت ورودی عملیات ، عملیات داخلی CPU وکنرل ارسال اطلاعات به واحد خروجی وظیفه این بخش می باشد . این واحد هیچ گونه عملیات پردازشی انجام نمی دهد و مشابه یک سیستم عصبی برای سایر بخش های کامپیوتر عمل می کند . بطور کلی کلیه عملیات CPU توسط این مدارات در حال مراقبت و کنترل هستند . 3-REGISTER ثبات: در هر CPU چند ثبات وجود دارد. ثبات ها در واقع واحدهای کوچک حافظه هستند که جهت نگهداری نتایج محاسبات در CPU بکار می روند .هر گاه CPU عملیاتی را بخواهد انجام دهد از ثبات ها استفاده می کند تا عمل مربوط را انجام دهد . 4- ( CACHE )حافظه پنهان : این حافظه در حقیقت یک حافظه میانی بین حافظه اصلی و CPU است .

محل نگهداری اطلاعات در کامپیوتر حافظه یا RAM  می باشد ، واحد اندازه گیری حافظه BIT  می گویند .

تعريف BIT : كوچكترين واحد حافظه (BIT) مي باشد

تعريف BYTE : کوچکترین واحد معنا دار حافظه است که هر هشت بيت اطلاعات را يك بايت (BYTE) مي گويند .

حافظه ها دو دسته میباشند

 حافظه اولیه : حافظه اصلي از دو قسمت RAM و ROM تشكيل يافته است .اما برخي مدل هاي آن شامل PROM و EPROM نيز مي باشند . حافظه RAM : حافظه با دستيابي تصادفي (RANDOM ACCESS MEMORY) مهمترين بخش حافظه اصلي را تشكيل مي دهد .

مشخصات : جنس اين حافظه از جنس (IC) مدار مجتمع است ، بر روي اين نوع حافظه هم اطلاعات نوشته مي شوند و هم اطلاعات را مي توان از روي آن خواند .( پس اين حافظه هم خواندني و هم نوشتني است) نكات تكميلي : هر برنامه كه مي خواهد اجرا شود بايد در حافظه RAM قرار بگيرد

حافظه ROM : حافظه فقط خواندني (READ ONLY MEMORY) يكي ديگر از حافظه هاي پر كاربرد مي باشد . بر روي اين حافظه فقط يك بار اطلاعات نوشته مي شود و از آن پس اين حافظه فقط خواندي محسوب مي شود .

نكته : محتواي حافظه ROM عموماً توسط كارخانه سازنده در ROM ذخيره سازي ميشود. PROM : حافظه فقط خواندني قابل برنامه نويسي (PROGRAMABLR READ ONLY MEMORY)

يك نوع ديگر از خانواده حافظه ها است . بسيار شبيه ROM بوده و تفاوت PROM با ROM در اين است كه مي تواند توسط يك دستگاه سخت افزاري ويژه اي به نام PROM Programmer قابل برنامه نويسي باشد و پس از آن ديگر قابل برنامه ريزي نمي باشد .

نكته : فرق ROM با PROM در اين است كه ROM ها همگي داراي يك برنامه هستند كه از طرف سازنده در RROM قرار مي گيرد ، اما PROM به صورت خالي به بازار ارائه مي شود و مصرف كننده فقط يك بار به دلخواه در داخل PROM داده هاي خود را قرار مي دهد.

EPROM : حافظه فقط خواندني قابل برنامه ريزي و قابل پاك شدن كه كوتاه شده يا مخفف عبارت: ERASEABLE PROGRAMMABLE READ ONLY MEMORY مدل ديگري از حافظه ها است. اين حافظه كاملاً شبيه به PROM است ، با اين تفاوت كه براي بارها ميتوان داده هاي اين حافظه را پاك كرد و مجدداً برنامه ريزي جديد را بر روي آن انجام داد . اين حافظه براي كاربران حرفه اي بسيار مناسب خواهد بود .

حافظه ثانویه : حافظه ثانويه (SECONDARY MEMORY) يا (SECONDARY STORAGE) داراي انواع گوناگوني هستند . اين حافظه ها داراي ظرفيت بالا و قدرت نگه داري اطلاعات را براي زمان طولاني دارا مي باشند.

HARD DISK وcd و FLOPPY DISK وDVD

نام

مخفف

اندازه

Kilo

K1

1024 bit

Mega

M1

1024kb

Giga

G1

1024Mb

Tera

T1

1024Gb

Peta

P1

1024Tb

Exa

E1

1024Pb

Zetta

Z1

1024Eb

Yotta

Y1

1024Zb

به اتصال بیش از دوکامپیوتر از طریق کابل یا بیسیم شبکه گفته می شود .

1 - استفاده مشترک از منابع : استفاده مشترک از یک منبع اطلاعاتی یا امکانات جانبی رایانه ، بدون توجه به محل جغرافیایی هریک از منابع را استفاده از منابع مشترک گویند.

2 - کاهش هزینه : متمرکز نمودن منابع واستفاده مشترک از آنها وپرهیز از پخش آنها در واحدهای مختلف واستفاده اختصاصی هر کاربر در یک سازمان کاهش هزینه را در پی خواهد داشت .

3 - قابلیت اطمینان : این ویژگی در شبکه ها بوجود سرویس دهنده های پشتیبان در شبکه اشاره می کند ، یعنی به این معنا که می توان از منابع گوناگون اطلاعاتی وسیستم ها در شبکه نسخه های دوم وپشتیبان تهیه کرد ودر صورت عدم دسترسی به یک از منابع اطلاعاتی در شبکه " بعلت از کارافتادن سیستم " از نسخه های پشتیبان استفاده کرد. پشتیبان از سرویس دهنده ها در شبکه کارآیی،، فعالیت وآمادگی دایمی سیستم را افزایش می دهد.

4 - کاهش زمان : یکی دیگر از اهداف ایجاد شبکه های رایانه ای ، ایجاد ارتباط قوی بین کاربران از راه دور است ؛ یعنی بدون محدودیت جغرافیایی تبادل اطلاعات وجود داشته باشد. به این ترتیب زمان تبادل اطلاعات و استفاده از منابع خود بخود کاهش می یابد.

5 - قابلیت توسعه : یک شبکه محلی می تواند بدون تغییر در ساختار سیستم توسعه یابد وتبدیل به یک شبکه بزرگتر شود. در اینجا هزینه توسعه سیستم هزینه امکانات وتجهیزات مورد نیاز برای گسترش شبکه مد نظر است.

6 - ارتباطات: کاربران می توانند از طریق نوآوریهای موجود مانند پست الکترونیکی ویا دیگر سیستم های اطلاع رسانی پیغام هایشان را مبادله کنند ؛ حتی امکان انتقال فایل نیز وجود دارد.

به شبکه های بزرگ و کوچکی که در سراسر جهان ایجاد میشود اینترنت می گویند.

تقسیم بندی از نر موقعیت جغرافیایی :

 Local Area Network (LAN) : شبکه ای که از لحاظ موقعیت جغرافیایی محدود بوده مثل کامپیوترهای موجود در ساختمان .

 Metropotition Area Network (MAN) : شبکه ای که ارتباط چند LAN را در محدوده ای مثل یک شهر برقرار می کند. Wide Area Network   (WAN): شبکه ای که از اتصال دو یا چند LAN به وجود می آید. می تواند حداقل دو کامپیوتر باشد که از هم فاصله ی زیادی دارند که بزرگترین آنها اینترنت است .

Online shopping: : تبلیغ محصولات در اینترنت

Teleworking: : کارکردن از راه دور

E-commerce : تجارت الکترونیک

الف - کامپیوتر های شخصی PC(PERSONAL COMPUTER) : به عنوان کوچکترین عضو خانواده کامپیوتر ها می باشد . مثل کامپیوترهایی که درخانه یا محل کار از ان استفاده می کنیم

ب- کامپیوتر های قابل حمل Laptop : که قادر به جابجا ان هستیم مثل tablet، Laptopو notebook...

ج- کامپیوتر های نظامی و فضایی (MAIN FRAME) :. کامپیوتر های نظامی وفضایی که برد ماهواره ها و موشک ها را محاسبه می کنندو می توانند به عنوان یک کامپیوتر مرکزی در یک مؤسسه یا اداره تحقیقاتی  مورد استفاده قرار گیرند و کامپیوتر های دیگر به این کامپیوتر متصل شوند

د – ابرکامپیوترها (SUPER COMPUTER) : قدرتمند ترین کامپیوتر در خانواده کامپیوتر ها بوده و حجم عظیمی ازاطلاعات را نگه داری یا محاسبه می کند در صورت وجود این کامپیوتر ها در هر کشوری موجب توسعه و پیشرفت قابل ملاحظه در اقتصاد آن کشور خواهند بود .

ویروس چیست؟ یک نوع از بدافزار است که در اغلب مواقع بدون اطلاع كاربر اجرا شده و تلاش می‌کند خودش را در یک کد اجرایی دیگر کپی‌کند. وقتی موفق به انجام این کار شد، کد جدید، آلوده نامیده می‌شود.

ويروسهاي كامپيوتري به چهار دسته كلي تقسيم ميشوند: ويروسهاي فايل يا برنامه، ويروسهاي ماكرو، ويروسهاي چند بخشي(multipartite)، ويروسهاي بوت سكتور.

ويروسهاي بوت سكتور:

اين ويروس معمولا زماني انتقال مي يابد كه يك فلاپي آلوده در درايو باقي بماند و سيستم با آن راه اندازي شود. ويروس از بوت سكتور فلاپي آلوده خوانده شده و در ركورد راه اندازي اصلي هارد ديسك نوشته ميشود. هنگامي كه سيستم شما از طريق هارد ديسك راه اندازي ميشود، بوت سكتوراصلي اولين محلي است كه خوانده ميشود. بدين ترتيب هر زمان كه كامپيوتر راه اندازي ميشود،ويروس در حافظه سيستم بارگذاري ميشود.

ويروسهاي فايل يا برنامه:

قطعاتي از كدهاي ويروسي هستندكه خود را به برنامه هاي اجرايي متصل ميكنند ودر زمان اجراي برنامه آلوده،ويروس به حافظه سيستم شما منتقل شده ودرموقعيتي ديگر تكثير ميشود.

ويروسهاي ماكرو:

شايعترين ويروسهاي كنوني، ويروسهاي ماكرو هستند. اين ويروس، فايلهاي برنامه هاي كاربردي از قبيل Word مايكروسافت يا Excel را كه از زبان ماكرو استفاده ميكنند آلوده مينمايد.اين نوع ويروس در فايل مثل يك ماكرو به نظر ميرسد و در هنگامي كه فايل باز ميشود، ميتواند دستوراتي كه توسط زبان ماكروي برنامه كاربردي قابل فهم است را اجرا كند.

ويروسهاي چند بخشي:

اين ويروسها به طور همزمان خصوصيات ويروسهاي بوت سكتور وفايل رادارند. اين ويروسها ميتوانندازطريق بوت سكتورشروع به فعاليت و در برنامه هاي كاربردي پخش شوند و يا برعكس از برنامه هاي كاربردي شروع به فعاليت و دربوت سكتور گسترش يابند.

چگونه از سيستم خود محافظت محافظت كنيم؟

1. پيغامهاي  پستي غريبه ها  و يا پيوستهايي را كه در انتظارشان نيستيد را باز نكنيد،به ويژه پيوستهايي را كه داراي پسوند Exe هستند.

2. از فايـــل هاي مهم، بر روي فلاپي، درايوهاي  Zip  ويا ديـگر وسايل ذخيره سازي براساس بر اساس يك برنامه منظم نسخه هاي پشتيبان  تهيه كنيد،بدين ترتيب قادر خواهيد بود درصورت از بين رفتن اطلاعات آنها  را بازيابي كنيد.

3. جديدترين نرم افزارهاي ضد ويروس را بر روي دستگــاه خود نصب كنيد. ازجمله اين نرم  افـزارها مي توان به :  Norton Anti-VIRUS 2000 يا Virex for Macs    و  همچـنين  McAfee Virus Scan For Windows   اشــاره كرد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر