موضوعات وبسایت : تبلیغات
سوالات ICDL
آموزش امنیت اینستاگرام

ساده ترین راه کسب درآمد از اینترنت

ساده ترین راه کسب درآمد از اینترنت

نویسنده : محمد پارسایی | زمان انتشار : 22 آبان 1399 ساعت 18:08

simplest-way-make-money-internet.jpg

آموزش امنیت اینستاگرام
سوالات ICDL

بسیاری از ما درک درستی از کسب درآمد از اینترنت نداریم. بعضی ها با دیدن تبلیغاتی مثل «کلیک کنید و میلیونر شوید» پول درآوردن از اینترنت را مثل آب خوردن می دانند. و بعضی دیگر فکر می کنند جز با دیجی کالا شدن نمی توانند از اینترنت پول دربیاورند.

من در این پست قصد دارم، در میانه این دو نگاه اشتباه، یک راه منطقی و البته عملی را به شما نشان دهم.

واقعیت این است که کسب و کار اینترنتی، تفاوت اساسی با کسب وکارهای دیگر ندارد. اگر در کسب وکارهای دیگر نمی توان یک شبه پولدار شد (از راه سالم)، پس اینجا هم چنین چیزی معنی ندارد. در هر دو صورت ما قرار است محصول یا خدمت یا اطلاعاتی را به تعدادی انسان بفروشیم و پول دربیاوریم. پس این طرز فکر که در اینترنت پول ریخته و کسی نیست جمع کند، را فراموش کنیم.

اگر منطقی فکر کنیم، خداوند هر انسانی را با توانایی های خاصی آفریده تا بتواند روزی خود را به دست آورد. پس همه ما می توانیم در حد استعدادها و توانایی ها خدادادی و با کمک دانش و مهارتی که به دست می آوریم، امرار معاش کنیم. چه با اینترنت و چه بدون اینترنت.

اما شما که این مطلب را دارید می خوانید، از من انتظار دارید راه پول درآوردن از اینترنت که هم عملی باشد و هم سرمایه زیادی نخواهد را به شما یاد دهم. در ادامه روشی عملی برای کسب درآمد از اینترنت با درنظر گرفتن توانایی های خودتان به شما معرفی می کنم.

روش پیشنهادی من، کسب درآمد از اینترنت، با استفاده از یک وب سایت آموزشی است.

ابتدا لازم است یک موضوع برای سایت آموزشی تان انتخاب کنید. مثلاً آموزش نقاشی، عکاسی، آرایشگری، نواختن گیتار، کار با کامپیوتر، یا هر چیز دیگری که می توانید به دیگران یاد بدهید. نیازی نیست در این زمینه یک متخصص حرفه ای باشید.

برای اینکه بدانیم این موضوع، برای کسب درآمد از سایت مناسب است یا نه، باید مراحل زیر را انجام دهید:

مرحله ۱- آیا به این موضوع علاقه دارید؟

اگر به موضوعی علاقه نداشته باشید، بعد از مدتی تولید محتوا در سایت، خسته خواهید شد. مخصوصاً اینکه در روزهای اول خبری از درآمد نیست. حتی خبری از بازدید کننده هم نیست.

پس، موضوعی انتخاب کنید که دوستش دارید. اوقات فراغت را با آن پر می کنید. و در حال انجام آن متوجه گذر زمان نمی شوید. برای یادگرفتن آن، کتاب می خرید، کلاس می روید. این ها نشانه هایی هستند از علاقه شما به یک موضوع. می توانید به جای یک موضوع، چندین موضوع انتخاب کنید. همه را در یک کاغذ لیست کنید، تا با خود به مرحله بعد ببریم.

مرحله ۲- آیا در این موضوع تجربه یا تخصص دارید؟

از بین موضوعات موردعلاقه، آن را انتخاب کنید، که بیشتر از بقیه مهارت دارید. چه کاری است که دوستان و  نزدیکانتان برای انجامش از شما مشورت می گیرند؟

نیازی نیست جزو متخصصین درجه یک باشید. به مرور همزمان با کار بر روی سایت، اطلاعات و تجربه شما هم بیشتر می شود.

مرحله ۳- آیا این موضوع پرطرفدار است؟

علاقه شما مهم است، اما برای کسب درآمد از علاقه، باید مطمئن شویم که آن موضوع طرفدارانی دارد. افراد برای رفع کردن نیازهایشان به سایت های آموزشی مراجعه می کنند. از کجا بدانیم موضوع سایت مان مورد استقبال قرار می گیرد؟

برای این کار، به سایت های پرطرفدار، شبکه های اجتماعی و مجلات سر بزنید. ببینید کدام موضوعات در آنها مخاطبان بیشتری دارند. این را می توانید با نگاه کردن به لیست اخبار یا مقالات پربازدید، موضوعات تکراری، یا پست هایی که بیشتر از همه توسط کاربران به اشتراک گذاشته شده، یا کامنت دارد متوجه شوید.

مرحله ۴- آیا تقاضا برای این موضوع افزایشی است یا کاهشی؟

ممکن است موضوعی امروز در رسانه ها داغ باشد و بعد از مدتی به کلی فراموش شود. حوزه ای که قرار است در آن سایت آموزشی راه بیندازیم، باید در آینده هم رشد خوبی داشته باشد. بازاری مناسب است که شما بتوانید از طریق آن به یک درآمد پایدار برسید، نه درآمد زودگذر.

برای فهمیدن اینکه کدام حوزه ها در آینده رشدی افزایشی دارند، از خودتان بپرسید: « ۱۰ ماه دیگر مردم چه چیزهایی در گوگل جستجو می کنند؟»

اتفاقات گذشته هم می تواند در این پیش بینی به ما کمک کند. اینکه مردم در چند ماه گذشته دنبال چه چیزهایی در اینترنت می گشتند؟ مجلات و برنامه های تلویزیونی بیشتر درباره چه موضوعاتی صحبت می کردند؟

یکی از ابزارهای خوب برای بررسی میزان جستجوهای مردم در اینترنت، گوگل ترندز است. کافی است به آدرس

www.google.com/trends

مراجعه کرده و موضوع دلخواه خود را بنویسید. گوگل نموداری از رشد یا افت محبوبیت آن موضوع به شما نشان می دهد. تصاویر زیر را ببینید.

Google-trend4-e1545059231549.png

همچنین می توانید چند موضوع را وارد کرده تا آنها را در مقایسه با هم بررسی کنید. در مثال زیر، سه موضوع مختلف با هم مقایسه شده. کاملاً واضح است که موضوع برنامه ریزی (زردرنگ) با اختلاف زیادی از دو موضوع دیگر محبوبیت بیشتری در بین کاربران اینترنت دارد.

Google-trend6-e1545059314398.png

مرحله ۵- در حوزه موردنظر شما چند تا رقیب وجود دارد؟ آیا قوی هستند یا ضعیف اند؟

انتخاب حوزه ای پرطرفدار همیشه هم خوب نیست. چون ممکن است رقبای پرقدرتی آنجا باشند که اجازه عرض اندام به شما ندهند.

مثلاً سایت های فناوری (مانند دیجیاتو، زومیت و …) خودنمایی در این حوزه را برای وبلاگ های نوپا سخت کرده اند.

از طرف دیگر، نبود رقیب یا کم بودن آنها هم نمی تواند نشانه خوبی باشد. شاید آن بازار کشش ندارد که رقیب برجسته ای در آن وجود ندارد.

بنابراین باید حوزه ای انتخاب کنیم، که تعدادی رقیب متوسط وجود داشته باشد. یا در یک بازار شلوغ و پر رقیب گوشه ای دنج برای خود پیدا کنیم. به این بازار اصطلاحاً بازار گوشه یا نیچ مارکت می گوییم. مثلاً بازار فناوری یک بازار با رقابت شدید است، اما می توانیم در این بازار شلوغ، گوشه ای خلوت را انتخاب کنیم. مثلاً می توانیم فقط روی بازی های کامپیوتری تمرکز کنیم.

ضرب المثل معروفی می گوید: بهتر است یک ماهی بزرگ در یک تنگ کوچک باشی، تا یک ماهی کوچک در تنگ بزرگ.

small-fish-make-money-internet.jpg

برای اینکه بدانیم، در یک حوزه چقدر رقیب هست، کافی است نام آن را در گوگل جستجو کنیم. تعداد نتایج نشان داده شده می تواند یک نشانه خوب باشد. هر چه این عدد بزرگتر باشد، یعنی آن بازار رقابتی تر است.

یک استراتژی عالی برای انتخاب موضوع سایت

یک بازار را به خوبی بررسی کنید. حالا به دنبال یک شکاف در آن باشید: موضوعی که به خوبی پوشش داده نشده است. حالا تلاش کنید این خلاء را پر کنید.

برای پیدا کردن شکاف در یک بازار، سوالات زیر می تواند به شما کمک کند:

  • رقبا چه کاری را خوب انجام می دهند؟
  • بیشتر درباره چه موضوعاتی پست منتشر می کنند؟
  • طول پست های آنان چقدر است؟ بلند هستند یا کوتاه؟
  • برای چه سطحی از مخاطبان محتوا تولید می کنند؟ مبتدی، متوسط یا حرفه ای؟
  • خوانندگان آنها چه سوالاتی را در کامنت ها از آنها می پرسند؟
  • سبک نگارش آنها چیست؟ رسمی، نیمه رسمی، یا غیررسمی و خودمانی؟
  • آنها چطور از سایت شان درآمد کسب می کنند؟
  • چه نوع پست هایی بیشترین توجه کاربران را به خود جلب کرده است؟ (تعداد کامنت ها و تعداد لینکهای داده شده به آن صفحه را چک کنید)
  • طراحی و ظاهر سایت آنها چطور است؟ شیک و زیبا کار کرده اند؟ در چه بخشی از طراحی ضعیف کار کرده اند؟
  • سایت های دیگر درباره آنها چه می نویسند؟

چنین تحلیلی از رقبا، هم برای پیدا کردن خلاء کارایی دارد و هم نحوه پرکردن آن خلاء را مشخص می کند.

مرحله ۶- آیا می توانید محتوای کافی برای این موضوع تولید کنید؟

راه اندازی و شروع به کار سایت، بسیار راحت است. اما شما قرار است ماهها و حتی سالها روی سایت تان کار کنید. بنابراین از حالا باید به فکر تولید محتوا برای آن باشیم.

جواب دادن به دو سوال زیر می تواند مشخص کند که آیا قادرید برای این حوزه محتوا تولید کنید یا خیر.

  • آیا همین حالا محتوایی که کار خودتان باشد در اختیار دارید؟ قبلاً وبلاگ یا کانال تلگرامی داشته اید؟ مقالاتی نوشته اید؟ یادداشت هایی دارید؟ اگر امروز بخواهید یک پست بنویسید آیا آمادگی دارید؟ برای نوشتن چند پست این آمادگی وجود دارد؟

اگر در موضوع موردعلاقه تان تجربه کافی داشته باشید، احتمالاً آمادگی برای تولید محتوا هم خواهید داشت.

  • آیا به منابع کافی درباره این موضوع دسترسی دارید؟

این منابع می تواند سایت های فارسی، انگلیسی (اگر زبان تان خوب است)، مجلات تخصصی، کتاب، فیلم آموزشی در یوتیوب و آپارات و … باشد.

مرحله ۷- آیا بازار مورد نظر پتانسیل کسب درآمد دارد؟

بهترین راه برای فهمیدن این مساله، این است که سایت های موفق در آن حوزه را بررسی کنیم. آنها چطور کسب درآمد می کنند؟ محصول می فروشند یا تبلیغ می گیرند؟

اگر محصول می فروشند (کتاب، دوره ، فیلم و …) آیا در فروش آن موفق بوده اند؟ آیا شما خودتان از آنها خرید کرده اید؟ قیمت محصولات آنها چقدر است؟ آیا کاربران حاضرند برای چنین محصولاتی، این قیمت را بپردازند؟

امیدوارم، تا اینجا موضوع سایت را بر اساس مراحل بالا مشخص کرده باشید. اگر نه، لطفاً صفحه را باز گذاشته و همین حالا مرحله به مرحله آن را انجام دهید.

در بخش بعد، روش راه اندازی سایت و تولید محتوا برای سایت را آموزش می دهیم.

اگر سوالی داشتید لطفاً در پایین پست بنویسید. در سریع ترین زمان، به شما جواب می دهیم.

star.pngloading.gifاین پست را به کتابخانه شخصیم اضافه کن!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر