ما در عصر تبلیغات زندگی می کنیم. عصری که همه ی کسب و کارهای آن اعم از کوچک یا بزرگ، از شعار مشخصی استفاده می کنند تا بتوانند تاثیر بهتر و ماندگارتری بر ذهن مخاطبان خود بگذارند. شعاری که بتواند به خوبی عقاید و هدف اصلی یک برند را بیان کند و بعد احساسی نیز داشته باشد. شعارهای متفاوت و بسیاری وجود دارد اما فقط آنهایی موفق هستند که دلیل وجودی برند را به خوبی بیان کرده باشند.
تاریخچه شعارتبلیغاتی کوکاکولا:
شعار تبلیغاتی چیست؟
شعارها ترکیبی از چند کلمه هستند(اغلب بسیار کوتاه و مختصر) که هدف اصلی آنها معرفی یک محصول یا یک برند است.
مولفه هایی که در هنگام انتخاب شعار باید همواره به آنها توجه داشت:
- به یاد ماندنی باشند: آیا شعار انتخابی به سرعت توسط مخاطبان به یاد آورده می شود؟
- بیان مزیت اصلی برند یا محصول: شعارهای خوب، فایده و مزیت اصلی یک برند را به سادگی و شفافیت بیان می کنند
- عامل متمایز کننده با سایر رقبا
- ایجاد حس مثبت از برند
در اینجا به چند نمونه از شعارهای موفق برندها اشاره می کنیم:
- نایک: شروع کن “just do it”
با تمرکز بر این موضوع که لازم نیست حتما شما یک ورزشکار باشید تا بتوانید از نایک استفاده کنید.اگر آن را میخواهید، فقط کافی است شروع کنید و انجام دهید.
- اپل: متفاوت فکر کنید “think different”
- وریزون(verizon): صدای مرا می شنوید؟ خوب است. “can you hear me? Good”
این شعار برای اولین بار در سال ۲۰۰۲ برگرفته از شعار ” ما هیچ وقت کار کردن برای شما را متوقف نمی کنیم”، طراحی شد. Verizon در سال ۱۹۸۳ برای رقابت با شرکت های تلفنی تاسیس شد.
- L’Oreal: چون شما ارزش آن را دارید. “because you’re worth it”
محصولات آرایشی L’Oreal با در نظر داشتن این مطلب که اغلب زنان برای زیباتر نشان دادن خود از لوازم آرایشی استفاده می کنند، این شعار را انتخاب کرده است که چون شما لایق زیبایی هستید و ارزش آن را دارید، محصولات ما این ارزش را برای شما ایجاد می کنند.
- کمپانی بزرگ Porsche: هیچ جایگزینی وجود ندارد “there is no substitute”
خلاقانه به این مطلب اشاره می کند که هیچ جایگزینی با ویژگی های مشابه برای آن وجود ندارد و در نتیجه برای مخاطبان خود انتظار متفاوت بودن را ایجاد می کند.
- Walmart: پول خود را پس انداز کنید و بهتر زندگی کنید “save money live better”
- Disneyland: شادترین مکان بر روی کره ی زمین “the happiest place on earth”
- کوکاکولا: لذت ببرید “enjoy”
همان طور که مشاهده می شود میان شعارهای انتخابی و ویژگی های شناخته شده ی هریک، تناسبی بی نظیر برقرار است.
دوستان گرامی به نظر شما بهترین شعار تبلیغاتی ایران چیست و مربوط به کدام برند است ؟
به نظر شما برترین شعار تبلیغاتی چگونه ارزیابی می گردد؟
چه چیزی شعار تبلیغاتی را خوب، متوسط و حتی ضعیف نشان می دهد؟
چگونه می تواند در بازه زمانی کوتاهی به ذهن مشتری بنشیند ؟
لطفا نظرات خود را در قسمت نظرات ارسال فرمایید.