امروزه افراد برای بازاریابی اینترنتی کسب و کار خود از شبکههای اجتماعی گوناگون استفاده میکنند. مدیریت شبکههای اجتماعی امری بدیهی است و هر فردی میبایست با توجه به نوع کسب و کار خود استراتژی ویژهای را برگزیند. شبکههای اجتماعی یکی از اصلیترین بخشهای استراتژی محتوای هر شرکتی را تشکیل میدهد. شبکههای اجتماعی گوناگونی وجود دارد که هر شخص با توجه به رویکرد تجاری خود میتواند برای انتشار محتوای خود از آنها بهرهمند گردد. اینستاگرام یکی از نوینترین شبکههای اجتماعی است که در توسعهی کسب و کارها، بویژه استارتآپها نقش بسزایی دارد. در ادامه قصد داریم به برخی از استراتژیهای مدیریت اینستاگرام بپردازیم و نکاتی کاربردی در خصوص مدیریت هر چه بهتر صفحهی اینستاگرام(Instagram) را ارائه نماییم.
1) همواره اطلاعیههای خود را بررسی کنید
هنگامی که محتوا یا مطلب خود را منتشر میکنید، اطمینان حاصل نمایید که بیدرنگ اطلاعیههای خود را بررسی میکنید. اکثر افراد درست همان لحظهای که عکسهای شما منتشر میشوند، آن ها را دیده و متوجهاش میشوند. در حال حاضر پنل اطلاعیهها در اینستاگرام(Instagram) صرفاً هشتاد کامنت(اظهارنظر) جدیدتر را نشان میدهد، از همین رو زمانی که مطلبتان را منتشر کردید، مطمئن شوید که کامنتهای مرتبط با محتوایی که منتشر نمودهاید را از دست ندادهاید! بنابراین یکی از رویکردهایمدیریت رسانههای اجتماعیخصوصاً اینستاگرام(Instagram) توجه به اطلاعیهها میباشد.
2) به کامنتها پاسخ دهید
یکی دیگر از استراتژیهای مدیریت اینستاگرام(Instagram) پاسخگویی به کامنتهاست. پاسخگویی به کامنتهای دنبالکنندگان در هر پایگاه اجتماعی حائز اهمیت است، اما این مسئله عموماً در اینستاگرام نادیده گرفته میشود. اجازه دهید شرایط گفتگو، سؤال پرسیدن و تعامل فراهم گردد! به دنبالکنندگان خود نشان دهید که قابل دسترس و مشتاق شنیدن هستید. ارتباطات شخصی و وفاداری ادامه خواهد یافت. یقین پیدا کنید که در ابتدای گفتگوهای خود نام کاربری شخص را تگ میکنید. بدین ترتیب او متوجه پاسخگویی شما خواهد شد.
3) کاربران را به تگ کردن دوستان خود، زیر تصاویر تشویق کنید
بسته به محتوای خود، احتمالاً خواهید دید که اکثر کامنتها از سوی افرادیست که دوستان خود را تگ کردهاند. از آنجا که نمیتوانید با یک نام کاربری تعامل زیادی داشته باشید اما میتوانید وی را تشویق به تگ کردن دوستانش نمایید. این مسئله تا حدودی تشویقکننده خواهد بود. هرچه افراد بیشتری محتوای شما را ببینند، این مسئله به تعامل بیشتر و دنبالکنندگان بیشتر برای شما منتهی میشود. این رویکرد نه تنها در مدیریت اینستاگرام نقش بسزایی دارد بلکه استراتژی مناسبی برای سایر رسانههای اجتماعی محسوب میشود.
4) از آیکونو اسکور (Iconosquare) استفاده کنید
استفاده از سرویسهای مبتنی بر وب را میتوان جزو استراتژیهای مدیریت اینستاگرام نامید. یکی از مسائلی که اکثر افراد را از اینستاگرام(Instagram) دور میکند ماهیت مبتنی بر موبایل اینستاگرام است. نسخهی مرورگر فعلی اینستاگرام به کاربران اجازهی آپلود تصاویر و یا دیدن اطلاعیهها را نمیدهد. سرویسهای مبتنی بر وب ثالثی چون آیکونو اسکور میتوانند به کمک شما بیایند تا اطلاعیههای خود را آسانتر و سادهتر چک کنید. در حقیقت Iconosquare یک نرمافزار تحلیلی است که به صورت رایگان به شما این امکان را میدهد تا به خوبی دادههای صفحهی اجتماعی خود را پردازش کنید.
5) از اینستاگرام دایرکت برای اجرای مسابقات استفاده کنید
از مسابقهی نظرات برتر استفاده کنید. مسابقهی نظرات برتر برای افزایش نظرات و کامنتها حائز اهمیت است. سپس میتوانید برندگان خود را انتخاب کرده و به آنها بگویید از طریق سیستم پیامرسان اینستاگرام دایرکت به آنها دسترسی پیدا میکنید. سپس میتوانید به طور خصوصی آدرس ایمیل آنها را درخواست کرده و جوایز را برای آنها ارسال نمایید. این راهکار یکی از سازندهترین رویکردهای مدیریت شبکههای اجتماعی است.
6) هشتگهای محتوای تولید شدهی کاربران را بررسی کنید
یک رویکرد دیگر مدیریت اینستاگرام(Instagram) هشتگگذاری کاربران است. بسته به نام تجاریتان احتمال دارد طرفداران شما مطالبی را در خصوص محصولات شما پست نمایند! این مسئله عموماً در خصوص برندهای مرتبط با مواد غذایی صادق است. چندین هشتگ را بررسی کرده و ببینید چه هشتگهایی وجود دارد؟ از سوی دیگر هشتگ مرتبط با برند خود را بیابید. عکسهای مرتبط با چنین هشتگهایی را لایک کرده و زیر آنها کامنت بگذارید. آنها احتمالاً از این مسئله که به رسمیت شناخته شدند، هیجانزده خواهند شد و به احتمال زیاد در آیندهی نزدیک جزئی از طرفداران و دنبالکنندگان شما خواهند شد.
7) به تیمها اجازه دهید پستهای اینستاگرام را از پیش برنامهریزی نمایند
از رویکرد ارسال پستهای از پیش برنامهریزی شده برای مدیریت اینستاگرام(Instagram) استفاده نمایید. چنانچه از سرویسهایی چون اسکجول گرام در اینستاگرام استفاده میکنید میبایست نام کاربری و پسورد خود را به آنها ارائه دهید. البته این موضوع که تیمهای مختلف از یک حساب کاربری مجزا پست ارسال کنند، ایدهآل نیست. اکنون گزینهی دیگری وجود دارد. سرویس هات سویت اخیراً از قابلیت برنامهریزی خود برای اینستاگرام رونمایی کرده است. هرچند این ویژگی کاملاً خودکار نیست، اما برای یک فرد و یا گروه امکان تولید محتوای گروهی و آمادهسازی برای ارسال برنامهریزی شده را فراهم میکند . این راهحل فوقالعادهای است.
8) در اینستاگرام ارتباطات فرامحلی ایجاد کنید
فرض کنید برگزارکننده مجالس عروسی هستید و قصد دارید شبکه محلی خود را ایجاد کرده و مشتریهای بیشتری جذب نمایید. احتمالاً درک درستی از مخاطبین خود(آرزوها، امیدها، ترسها و ناراحتیهایشان) داشته باشید. از همینرو برای پستهای اینستاگرام خود اهداف معینی را تعیین مینمایید(مثلاً 3% تعامل و 5 فروش). میتوانید تصاویر و ویدئوهای جذابی تهیه کرده و برای محتوای خود شرحی انتخاب کرده و به مخاطبین خود بگویید میخواهید چه کاری انجام دهید.
9) حساب اینستاگرام خود را پاکسازی نمایید
از نرم افزار آنفالوکنندهی اینستاگرام برای مدیریت فالوورهای خود استفاده نمایید. این نرم افزارها معمولاً هم مبتنی بر وب بوده و هم مناسب سیستم عاملهای Android و ios هستند. از نرمافزارهای مدیریت فالوئورهای خود استفاده کنید و به سرعت آن دسته از کاربرانی را که به محصول و خدمات شما علاقمند هستند را فالو کنید.
اقدامات زیر را انجام دهید:
- آنهایی که فالو نکردند: به سرعت آن دسته از کاربرانی را که شما را فالو نکردهاند، آنفالو نمایید.
- فالوکنندگان خود را فالو کنید: آن دسته از کاربرانی را که حساب کاربریتان را فالو کردهاند، فالو نمایید.
- طرفداران: لیستی از کاربرانی که شما را فالو کردهاند اما شما آنها را فالو نکردهاید، تهیه نمایید.
- چه کسی مرا آنفالو کرده: لیستی از آن دسته از کاربرانی تهیه نمایید که شما را آنفالو کردهاند.
- چه کسی مرا فالو کرده: لیستی از آن دسته از کاربرانی تهیه نمایید که شما را فالو کردهاند.
10) تصاویر و ویدیوهای محبوب خود را مجدداً پست کنید
یکی از رویکردهای مدیریت شبکههای اجتماعی پست مجدد تصاویر و ویدیوهای دلخواه و محبوب از نظر کاربران است. با یک ضربه روی دکمه، بیهیچ زحمتی میتوانید پستهای موجود را روی اینستاگرام خود به اشتراک بگذارید. این کار برای محتواهای تولید شده توسط کاربران بسیار ایدهآل خواهد بود.
- تصاویر را علامت گذاری نمایید: تصاویر و ویدیوها را ذخیره کنید تا بتوانید در آینده آنها را مجدداً پست نمایید.
- جستجو: تصاویر و ویدیوهای شگفتآور را بواسطهی کاربران و هشتگها جستجو نمایید.
شایان ذکر است که رویکردهای متعددی برای مدیریت شبکههای اجتماعی وجود دارد. اینستاگرام(Instagram) که اخیراً به یکی از جذابترین و پرطرفدارترین شبکههای اجتماعی بدل شده نیز از این قاعده مسثتنی نیست. آنچه که در بالا به آنها اشاره شد، تنها بخشی از رویکردهای مدیریت اینستاگرام(Instagram) محسوب میشوند.