موضوعات وبسایت : تبلیغات
سوالات ICDL
آموزش امنیت اینستاگرام

آموزش گام به گام گلدوزی با دست

آموزش گام به گام گلدوزی با دست

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 29 بهمن 1398 ساعت 01:48

در این مقاله قصد داریم به آموزش گام به گام گلدوزی با دست بپردازیم.

آموزش امنیت اینستاگرام
سوالات ICDL

هنر گلدوزی از هنر های قدیمی است که کاربرد های فراوانی دارد. این هنر به دو دسته تقسیم می شود: گلدوزی کامپیوتری و گل دوزی با دست. در گلدوزی کامپیوتری یا صنعتی با استفاده از دستگاه های مخصوص کار های گلدوزی شده را به صورت آماده به متقاضیان و مشتریان تحویل می دهند. این کار های گلدوزی شده کاربرد های مختلفی دارند: مثلا می توان از آن ها برای تزیین مانتو یا لباس های مجلسی استفاده کرد.

2af2bf7d5de4e95e08317a73dbbb96f6.jpg

گلدوزی با دست طرفدار زیادی دارد و بسیاری از افراد به دلیل ظرافت و تنوع رنگ و طرح این هنر، متقاضی یاد گیری آن هستند. یاد گیری هنر گلدوزی بسیار ساده است و شما به عنوان یک فرد با سلیقه و خوش ذوق می توانید زیبا ترین طرح ها را روی پارچه پیاده سازی کنید.

هنر گلدوزی بسیار زیبا و چشم نواز است و به این دلیل گلدوزی نام دارد که در ابتدا برای طراحی گل های زیبا روی پارچه از این هنر استفاده می شد. اما امروزه فقط مختص طراحی گل نیست و شما می توانید هر طرحی را روی پارچه گلدوزی کنید. شما حتی می توانید در گلدوزی علاوه بر نخ های رنگی فراوان از ترکیب ملیله، تکه های پارچه و ... برای زیبایی هر چه بیشتر کار خود استفاده کنید.

برای این منظور، با پاسخ به سوالات اساسی زیر با ما همراه باشید.

گلدوزی با دست چه کاربرد هایی دارد؟

مراحل گام به گام گلدوزی با دست به چه صورت می باشد؟

6790d27edea7b88e73c8f6347cf5c21a.jpg

گلدوزی با دست چه کاربرد هایی دارد؟

گلدوزی با دست در موارد زیادی کاربرد دارد که برخی از آن ها عبارتند از:

گلدوزی روی شال

گلدوزی روی مانتو

گلدوزی با دست روی لباس های مجلسی

استفاده از گلدوزی برای رومیزی

گلدوزی روی کوسن

استفاده از گلدوزی به عنوان قاب بر روی دیوار

و ...

a569d4f82a01f42b727e9843d191b28a.jpg

مراحل گام به گام گلدوزی با دست به چه صورت می باشد؟

تا اینجا با مفهوم گلدوزی با دست آشنا شدید. برای شروع گلدوزی با دست باید مراحل زیر را دنبال کنید و با اندکی تمرین و سلیقه در این هنر دوست داشتنی ماهر شوید. البته به شما پیشنهاد می کنیم برای ارتقای سطح گلدوزی خود و دریافت آموزش های دقیق و اصولی گلدوزی در دوره های حضوری آموزش گلدوزی سایت دوزی گل شرکت کنید . برای آشنایی بیشتر با این دوره ها و کسب اطلاعات دقیق تر می توانید به بخش ثبت نام آموزش سایت دوزی گل مراجعه کنید .

گام اول:

خرید ابزار های مناسب برای گلدوزی است . اگر نمیدانید که چه ابزار هایی برای گلدوزی مناسب است ، حتما به بخش خرید ابزار گلدوزی مراجعه کنید. در عین حال می توانید به بخش فروش ابزار سایت دوزی گل مراجعه کنید.

48aedb8880cab8c45637abc7493ecddd.jpg

گام دوم:

در مرحله باید طرح مورد نظر خود برای گلدوزی را انتخاب کنید. شما می توانید از هر چیزی در اطرافتان و یا در طبیعت ایده بگیرید. علاوه بر این طرح های بسیار زیاد و متنوعی در اینترنت موجود است و شما قادرید با توجه به سلیقه ی خود به راحتی یکی از آن ها را انتخاب کنید.

79f56e5e3e0e999b3c139f225838d41f.jpg

گام سوم:

بعد انتخاب طرح شما باید، بتوانید طرح مربوطه را بر روی پارچه منتقل کنید. طرح هایی که انتخاب کرده اید باید روی یک پارچه ی مناسب و با استفاده از یکی از روش های دوخت، گلدوزی شوند. در این گام شما باید یک پارچه مناسب پیدا کرده و طرح انتخابی را روی پارچه بکشید. برای این کار می توانید از مداد، برخی خودکار های ژله ای، صابون های مخصوص و ... استفاده کنید. برای راحتی کار می توانید از طرح مورد نظر پرینت گرفته و با کاربن آن را روی پارچه پیاده سازی نمایید. اگر به طور دقیق نمیدانید که چگونه باید طرح را روی پارچه منتقل کنید می توانید به مقاله انتقال طرح گلدوزی روی پارچه مراجعه کنید .

5a173c3829e78888b47384ee0d360b2e.jpg

گام چهارم:

بعد از انتخاب طرح و انتقال آن، شما باید انواع مختلف دوخت ها در گلدوزی را یاد بگیرید و با توجه به نیاز خود یکی را انتخاب کنید. انواع مختفی از دوخت ها وجود دارند که برخی از آن ها عبارتند از: دوخت بخیه ساده، دوخت شلال، دوخت ساقه دوزی، دوخت زنجیره ای، دوخت فرانسوی و ...

گل هایی که کوک می زنید یا به صورت ساده گلدوزی می شوند و یا به صورت برجسته؛ معمولا به گلدوزی برجسته گلدوزی برزیلی هم گفته می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد گلدوزی برزیلی به مقاله طرح خام گلدوزی برزیلی مراجعه کنید .

d6ef1bf49e09ea5fcbdc6a661387b1f2.jpg

گام پنجم :

سومین گام شروع گلدوزی نخ کردن سوزن می باشد! این کار ممکن است برای کسانی که در خیاطی یا هنر های مشابه تجربه دارند ، راحت باشد. با اینکه چشم سوزن گلدوزی بزرگتر از سوزن های عادی است، اما نباید نخ را دو لایه کنید. با این کار حتی اگر نخ از سوزن رد شود، دوخت شما زیبا و مرتب دیده نمی شود.

توجه داشته باشید که بیشتر نخ های گلدوزی 6 رشته ای هستند و زمانی که طرح انتخابی شما دارای جزئیات و ظریف کاری است باید این رشته ها را از هم جدا کنید. جدا کردن رشته های نخ از هم بسیار ساده است و به راحتی با استفاده از ناخن می توانید این کار را انجام دهید . برای دریافت مطالب بسیار کاربردی در مورد نخ مناسب گلدوزی به مقاله نخ مناسب گلدوزی مراجعه کنید .

a9fdda1cea999196e4d967977a814e74.jpg

گام ششم:

قبل از شروع دوخت باید پارچه را درون کارگاه قرار دهید. برای استفاده از کارگاه، ابتدا باید پارچه مورد نظر را کمی بزرگ تر از سایز کارگاه به صورت مربعی برش بزنید. سپس باید پیچ کارگاه را شل کنید و پارچه را روی حلقه میانی قرار دهید. سپس حلقه بیرونی را روی پارچه قرار داده و پارچه را از فضای بین دو حلقه بکشید تا حدی که سطح پارچه کاملا صاف شود. در آخر نیز برای اینکه پارچه به همین شکل ثابت بماند باید پیچ کارگاه را سفت ببندید.

نکته: کشیدن طرح ها روی پارچه، بعد از نصب پارچه درون کارگاه هم امکان پذیر است اما برای راحتی بیشتر بهتر است قبل از قرار دادن پارچه درون کارگاه طرح را روی آن پیاده کنید.

گام هفتم:

در این مرحله باید تمام لوازم مورد نیاز مثل نخ و قیچی و ... را در دسترس قرار دهید. همچنین بر طبق توضیحات پارچه ی طراحی شده هم درون کارگاه آماده شده باشد. حال شما می توانید از روی طرح هایی که کشیدید شروع به گلدوزی نمایید. اینکه شما از کجای کار شروع به دوخت کنید هیچ تفاوتی نمی کند و کاملا به راحتی شما بستگی دارد.

توجه کنید برای شروع گلدوزی باید سوزن را از زیر پارچه وارد کنید و در اخر هم گره نهایی را محکم بزنید تا دوخت های شما باز نشوند. منظور از گره نهایی این است که چندین بار سوزن را در یک محل از پارچه عبور دهید تا کار محکم شود.

امیدواریم با ارائه این مقاله توانسته باشیم به شما در کسب اطلاعات بیشتر در زمینه گلدوزی کمک کرده باشیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر