انتخاب رنگ برند بسیارمهم است. رنگ برند اثر مهم بر درک برند توسط مشتری خواهد داشت.
انتخاب رنگ برند کاری بسیار حساس است . اضافه نمودن رنگ به اجزای بازاریابی ، تنها هزینه زمانی دارد ، زیرا باید در خصوص رنگ تصمیمگیری نمود. انتخاب رنگ برند اگر به صورت علمی و موشکافانه صورت پذیرد، خود یک فرایند چالشبرانگیز است. علاوه بر رنگهای اصلیبرند که جزء هویت بصری برند است، میتوان رنگهای متعدد دیگری را استفاده نمود، اما تناسب نامناسب بین برخی رنگها میتواند، از قدرت رنگهای اصلی بکاهد.
حداقل نمودن تعداد رنگها برای حداکثر نمودن اثربخشی
هدف ، به یادماندن رنگها در حافظه مشتریان بالقوه و مشتریان بالفعل است. رنگهایی که تداعی کننده برند ( جزئی از تداعیات برند ) است . اگر قصد دارید تا رنگها در یاد مشتری بماند ، نباید لیست بلند بالایی از رنگ را با برند سازمانتان گره زنید. در عوض دو رنگ را به عنوان رنگ اصلی انتخاب نمایید.
چگونه دو رنگ اصلی برند را انتخاب نماییم
یکی از روشها انتخاب رنگ برند ، استفاده از خدمات مشاوره برندینگ است . راه دیگر ، استفاده از سایتهایی که برای انتخاب رنگ برند به شما کمک مینماید. در سایت ما یک لیست کامل از انواع رنگ – لیست نام رنگها به فارسی / انگلیسی – کد رنگها وجود دارد که شما را از هر سایت دیگر بی نیاز خواهد نمود.
دو رنگ اصلی را انتخاب نمایید
اگر خصوصیات مخاطب خود را میشناسید، میتوانید با کلیک روی دکمه سبز Create رنگ خاص خود را بسازید. یادتان باشد که هدفتان انتخاب دو رنگ است. برای مثال به این رنگهای زیر دقت نمایید. رنگهایی را در طیف یکسان هستند، انتخاب نمایید.
در این رنگها ، هر جفت دارای تونالیته یکسان هستند. هر رنگ با جفت خود دارای تونالیته روشن ، تاریک و یا خنثی است.
در بین این جفت رنگها ، یک رنگ تیره و رنگ دیگر کم مایه ( رنگپریده ) است. یا به نظر میاید یکی زیر نور خورشید است و شفاف ، دیگری انگار در سایه قرارگرفته است. این رنگها باهم ارتباط جالبی نتوانستهاند برقرار نمایند. در هنگامی که با طراح حرفهای و با تجربه ( منظور ما یک فتوشاپ کار نیست . منظور کسی است که تحصیلات دانشگاهی وی در حوزه گرافیک بوده و در دنیای گرافیک ، حرف برای گفتن دارد ) کار نمایید، خواهید دید که دو رنگ با تونهای متفاوت را انتخاب مینماید.
اما اگر ریسکپذیر نیستید، دو رنگ از تونهای رنگی مشابه انتخاب نمایید. برای این منظور میتوانید از ابزار موجود در سایت paletton.com استفاده نمایید. در این ابزار ، سعی نمایید که رنگها را با یکدیگر جفت نمایید تا به بهترین جفت. از قسمت مثال ؛ میتوانید کاربرد رنگ را در عمل نیز مشاهده نمایید. بعد از انتخاب دو رنگ اصلی ، شروع به استفاده از آن در تمام عناصر بازاریابی خودنمایید.
رنگ کمکی را اضافه نمایید
آیا حاضرید به مرحله بعدی بروید ؟
در مرحله اول آموزش دادیم که چگونه دو رنگ اصلی را انتخاب نمایید. در این مرحله نوبت انتخاب یک رنگ کمکی به رنگهای اصلی است. یک عنصر رنگی که از سایر عناصر جدا است و میتواند در هرجایی استفاده شود. این رنگ پررنگتر یا تیرهتر و یا به نوعی متفاوتتر از دو رنگ اصلی است. هنگامیکه دو رنگ اصلی انتخابشده است ، انتخاب رنگ کمکی بسیار سادهتر است.
مثال :
یک اسکرین شات از یک وبسایت به توضیح این مطلب بیشتر کمک مینماید.
وقتی به تصویر بالا نگاه مینمایید. از چشمتان از بالا شروع به حرکت به پایین نموده و بر روی دکمه Get Started باقی میماند .این به خاطر این است که این تنها نقطه در سایت است که دارای رنگ روشن و شفافتر است. رنگهای اصلی تضعیف شده هستند، در نتیجه رنگ کمکی بهراحتی خودنمایی مینماید. برخی وبسایتهای از رنگهای متعددی استفاده مینمایند ، در نتیجه بین تمام رنگهای شفاف و چشمگیر درون یک صفحه ، نوعی جنگ و رقابت برای جلب توجه بیننده حکمفرماست.
برای مثال به همان وبسایت با رنگهای متفاوت توجه نمایید. در بین این همه رنگ روشن و شفاف ، دکمه Get Started گمشده و توجه شما را کمتر جلب مینماید. در حالیکه برای صاحب وبسایت ، دکمهای برای دستیابی شروع فرایند است .
با این طراحی ؛ هیچ یک از این گربههای توسط هیچکس به سرپرستی پذیرفته نمیشود، فقط و فقط برای اینکه وبسایت توسط یک گرافیست طراحی نشده و کار به دست یک برنامهنویس وب سپردهشده است.
چند نکته از یک تحقیق علمی در مورد انتخاب رنگ برند
اثرگذاری تبلیغات رنگی در حدود 42% بیش ازهمان تبلیغات با طراحی سیاه و سفید است .
رنگ میتوان موجب بهبود 40% رهبری شود . رنگ موجب افزایش قدرت یادگیری بین 55 تا 78 درصد میگردد.
92% مشتریان معتقد هستند که رنگ تصویر میتواند برانگر کیفیت تصویر باشد.
90% افراد احساس مینمایند که رنگ میواند در جذب مشتری جدید به انان کمک نماید.
90% مشتریان ، معرفی کالاها و خدماتی که با اسناد و مدارک رنگی معرفی شده اند را بهتر بیاد می آورند.
83% معتقدند که رنگ میتواند آنان را موفقتر نشان دهد.
81% تصور مینمایند که رنگ میتواند به آنها یک مزیت رقابتی دهد.
76% معتقدند که استفاده از رنگ میتواند ظاهر کسبوکار یک سازمان را در نزد مشتری متشخصتر ، بزرگتر و قابل قبولتر نماید.
Source: Conducted by Xerox Corporation and International Communications Research from February 19, 2003 to March 7, 2003, margin of error of +/- 3.1%
مطالب مرتبط :
- تداعیات رنگ در ذهن مخاطب – برای برند خود چه رنگی انتخاب کنیم ؟
- تاثیر رنگ برند در بازاریابی ، تبلیغات و برندینگ
- نقش رنگ در برندسازی و فروش (مطالعه موردی برند Tiffany )
- چرا برخی محصولات اپل و مایکروسافت قرمز رنگ هستند ؟
مطالب این سایت شامل حمایت از حق مؤلف و مترجم بوده و هرگونه کپی برداری بدون درج لینک منبع پیگرد قانونی دارد.
رنگ وب سایت , انتخاب رنگ برند , روش انتخاب رنگ برند , انتخاب رنگ لوگو , نحوه انتخاب رنگ برند , انتخاب رنگ سازمان , رنگ برند
1397-12-04