موضوعات وبسایت : تبلیغات
سوالات ICDL
آموزش امنیت اینستاگرام

راهنمای انتخاب رنگ سازمانی

راهنمای انتخاب رنگ سازمانی

نویسنده : علی بجنوردی | زمان انتشار : 27 مرداد 1398 ساعت 17:02

choosing-right-color-for-your-brand.jpg

آموزش امنیت اینستاگرام
سوالات ICDL

همه ما برای برندمان رویاها و برنامه هایی داریم، و بر این موضوع واقفیم که داشتن نام و نشان (لوگو) مناسب یک برند چقدر در سرعت بخشیدن به برنامه ها و ماندگاری در ذهن مخاطبین و مشتریان موثر است.
اما حالا که مراحل سخت اولیه را پشت سرگذاشتیم، موضوع مهم دیگری نیز باید در نظر داشته باشیم؛
انتخاب رنگ برند مناسب، عاملی که به نحوی به نام و نشان ما جلوه خواهد داد و روح فلسفه برند ما را به مخاطب انتقال می دهد!

در این مقاله به اصول و مواردی که در انتخاب رنگ برند باید در نظر داشته باشیم می پردازیم!

جدی بگیرید!

اگر خیلی ساده‌ به «رنگ‌ها» نگاه کنیم، می‌بینیم که چیزی جز یکی از اجزای لوگو یا وب‌سایت برندتان نیست؛ اما حقیقت این است که «رنگ»، آن‌قدری مهم است که در موارد زیادی تخمین زده می‌شود که دیدگاه اولیه یک مخاطب نسبت به برند شما، بر اساس رنگ‌هایی شکل می‌گیرد که او برای اولین بار از شما می‌بیند.

از طرفی اگر برند شما در ذهن کسی حک شود، رنگ‌های برندتان برای همیشه در ذهنش نقش می‌بندد:

  • ممکن نیست که CocaCola را تصور کنیم، بدون اینکه به رنگ قرمز فکر کنیم.
  • ممکن نیست که پست DHL را تصور کنیم، بدون اینکه به رنگ زرد فکر کنیم.
  • ممکن نیست که Facebook را تصور کنیم، بدون آنکه به رنگ آبی فکر کنیم.
  • و…

به قول Steve Baker، مدیر عامل Brandfolder:

انتخاب رنگ‌‌ها، به این خاطر که تاثیر بسیار زیادی بر روی باور ناخودآگاه مردم نسبت به برندمان می‌گذارند، باید از پشتوانه‌ی علمی بسیار قوی برخوردار باشند.

3 عاملی که تاثیر رنگ را بر مخاطب تعیین می کند

Pamela Webber، مدیرعامل 99Designs، عقیده دارد که تاثیری که رنگ برند بر روی مردم می‌گذارد تحت تاثیر این سه عامل است:

  1. زیبایی و هماهنگی: بسیاری از رنگ‌ها با همدیگر هارمونی خوبی به وجود می‌آورند، ولی برخی دیگر بالعکس، آن قدر ناهماهنگند که بر روی مخاطب، تاثیر منفی هم می‌گذارند!
  2. مفهوم و پیام رنگ: هر رنگی به نحوی نماد یک تا چند مفهوم است. مثلا سفید، عمدتا نماد پاکی و سیاه، معمولا نماد ماتم است.
    گاهی طیف‌های هر رنگ، معانی متفاوتی به رنگ می‌دهند، مثلا همین رنگ سیاه، اگر به سیاه کربن تبدیل شود، نماد لوکس بودن است.
  3. محبوبیت: معمولا کمتر کسی رنگ قهوه‌ای را به عنوان رنگ مورد علاقه‌اش انتخاب می‌کند؛ اما برای مثال رنگ قرمز (که مهیج احساسات می‌باشد)، محبوب‌تر و همه‌پسندتر است.

هر رنگ، چه معنایی دارد؟

بسیار خب؛ حالا ببینیم که هر رنگ، چه حسی را می تواند به مخاطب بدهد؟
99Designs، تحقیقی در این زمینه کرده و به این نتایج رسیده‌است:

  • قرمز: شور و شوق، قدرت، سرعت، خشم
  • نارنجی: تقویت، انرژی، سرگرم کننده، نشاط
  • زرد: دوستانه، جوان، شاد، شادی
  • سبز: طبیعت، رفع خستگی، رشد، تعادل
  • آبی: دانش، آرامش، امنیت، اعتماد
  • بنفش: حق امتیاز، حکمت، معنویت، اقتدار
  • صورتی: پرورش، گرما، دوستی، نرمی
  • قهوه‌ای: جدی، قابلیت اطمینان، چقرمگی
  • سفید: پاکیزگی، فضیلت، صلح
  • سیاه: تشریفات، لوکس، پنهان کاری، زرق و برق
  • خاکستری: بی طرفی، سازش، بلوغ، خونسردی

اما به هرحال، انتخاب ترکیب رنگ مناسب برای یک برند، بیشتر به نوع و پیام اصلی آن کسب و کار بستگی دارد.
مسلما انتخاب رنگ سبز برای یک برند تولیدکننده بخاری کار درستی نیست و رنگ‌هایی مثل قرمز و نارنجی مناسب‌ترند.
هم‌چنین انتخاب رنگ صورتی برای یک شرکت نفتی، جالب به نظر نمی‌رسد!

اگر شما قبلا درگیر این موضوع بوده اید و با این چالش ها به نحوی در ارتباط بوده اید،
در قسمت نظرات تجربیات خود را با ما و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید!
اینکه برندی که دارید (یا برایش کار می‌کنید) از چه ترکیب رنگی برای برندینگ خود استفاده کرده‌ است؟
این رنگ چه پیامی را به مخاطب می‌رساند؟ و …

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر