موضوعات وبسایت : تبلیغات
سوالات ICDL
آموزش امنیت اینستاگرام

navigation در اینستاگرام

navigation در اینستاگرام

نویسنده : سمانه KZ | زمان انتشار : 30 دی 1399 ساعت 15:12

چه بعنوان یک متخصص چه بعنوان یک کاربر عادی، در هر صورت اگر هر روزه با اینستاگرام سر و کار دارید باید در مورد اصطلاحات آن اطلاع داشته باشید. در این نوشته قصد داریم فهرست کاملی از اصطلاحات اینستاگرام را برای شما معنی کنیم. هدف این است که فهرست جامعی از این اصطلاحات داشته باشید. تقریبا در هر بخش اینستاگرام کلمات زیادی وجود دارند که باید معنی آنها را بدانیم. تحلیل نادرست هر یک از این کلمات می تواند منجر به اشتباهاتی در هر ابعاد بشود و ما این را نمی خواهیم. در هر صورت کلیه ی اصطلاحات اینستاگرام را طی سه بخش اصطلاحات اینستاگرام برای حساب های بیزینسی،  اصطلاحات برای بخش استوری و اصطلاحات کلی اینستاگرام در این نوشته بررسی شده اند. لطفا تا انتهای این نوشته همراه ما باشید.

آموزش امنیت اینستاگرام
سوالات ICDL

بیشتر بدانید: افیلیت مارکتینگ چیست؟

اصطلاحات اینستاگرام

همانطور که در مقدمه ی این نوشته ذکر کردیم، شما بعنوان یک تازه کار و یا یک متخصص در هر صورت از فهرست گردآوری شده در این نوشته استفاده خواهید کرد. همانطور که می دانید در اینستاگرام دو نوع حساب کاربری داریم: 1- حساب بیزینسی اینستاگرام و 2- حساب شخصی اینستاگرام.

حساب بیزینسی اینستاگرام و نحوه ی ایجاد آن در پست جداگانه ای بررسی شده است که توصیه می کنیم حتما مطالعه کنید. در برابر آن حساب شخصی اینستاگرام قرار دارد که در ابتدای تشکیل حساب ایجاد می شود. در واقع شما حساب شخصی اینستاگرام را در صورت تمایل به حساب بیزینسی تبدیل می کنید. این تبدیل شما را به بعد دیگری از اینستاگرام و دنیایی از کلمات و عبارت جدید آشنا می کند. نکته ی آخر اینکه برای هر دو نوع حساب اینستاگرامی 2 بخش قابل تعریف است: بخش پست ها وبخش استوری ها. ما در ادامه ی این نوشته تمرکز را بر روی اصطلاحات بیزینسی اینستاگرام قرار داده ایم. اصطلاحات استوری اینستاگرام موضوع دیگری است که به آن می پردازیم.

بیشتر بدانید: چگونه در اینستاگرام بفروشیم؟

اصطلاحات بیزینس اینستاگرام

اگر شما صاحب یک کسب و کاردر اینستاگرام باشید، احتمالا یک صفحه ی بیزینسی دارید. شاید هم بخواهید از امروز صفحه ی شخصی خود را به یک صفحه ی بیزینسی تبدیل کنید. به مزایای زیاد اینکار در این نوشته نمی پردازیم؛‌صرفا این تبدیل اصطلاحاتی را ایجاد می کند که پیش از این با آن برخورد نداشته اید. مخاطب ما در این نوشته کاربر عام اینستاگرام است. این فهرست را مرور می کنیم:

نکته ی مهم: این اصطلاحات بی هیچ ترتیب منطقی به دنبال هم آمده اند.در صورتیکه به دنبال کلمه ی خاصی هستید، با زدن دکمه ی ترکیبی Ctrl + F در باکس باز شده در مرورگر عبارت مورد نظرتان را تایپ کرده و به توضیح مرتبط با آن مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: ثبت لوکیشن در اینستاگرامچگونه انجام می شود؟

  • الگوریتم (algorithm)

الگوریتم اینستاگرام قلب تپنده ی این اپلیکیشن در بخش بیزینسی است. اگر کمی به این موضوع فکر کنید که چرا برخی پست ها در بخش اکپسلور شما وجود دارند که در اکسپلور دوستتان وجود ندارند می توانید تا حدودی به مفهوم الگوریتم نزدیک شوید. الگوریتم اینستاگرام بر اساس رفتار شما تصمیم می گیرد که چه پست هایی را به شما نمایش دهد. در علوم کامپیوتر واژه ی الگوریتم بسیار زیاد به کار می رود. هر الگوریتم برای انجام محاسبات خاصی طراحی می شود. برای اینستاگرام الگوریتم وظیفه دارد کاربران را برای ساعت های طولانی تری در این فضا نگه دارد. همین موضوع باعث می شود بر اساس علایق کاربر، اشخاصی که دنبال می کند و هشتگ هایی که بررسی می کند پست های موجود در سطح اینستاگرام را ببیند. اینکار باعث می شود کاربران بیشتر سرگرم شوند. البته همه ی شبکه های اجتماعی چنین الگوریتمی دارند و رقابت در بین اپلیکیشن ها در میزان هوشمندی این الگوریتم هاست. البته دقت کنید که برای پیج های شخصی نیز بحث الگوریتم مطرح است و لحاظ کارکرد تفاوتی ندارند. در هر صورت اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در این خصوص بدست بیاورید، نوشته ی الگوریتم اینستاگرام را مطالعه کنید.

بیشتر بدانید: بهترین پیج های اینستاگرام در ایران را بشناسید!

نکته ی مهم: اصطلاحاتی که در ادامه آمده است برای هر پست است. یعنی شما اگر در هر پست بر روی نوشته ی آبی رنگ view insight بزنید، به اصطلاحات اینستاگرام زیر می رسید.

  • اینستایت(insight):

تعریف: اطلاعات و آماری که به شما کمک می کند در مورد دنبال کنندگان، محتوای صفحه و نهایتا عملکردتان آگاهی پیدا کنید.

داشتن پیج بیزینسی در اینستاگرام یعنی تحلیل لحظه به لحظه ی آماری که اینستاگرام در اختیار شما قرار می دهد. در میان اصطلاحات اینستاگرام اصطلاح اینستایت برای پیج های بیزینسی از مهمترین آمار است. اینستایت قرار است به شما چیزهای زیادی بگوید. وضعیت فعلی فالورهایتان، جنسبت آنها ، محل زندگی آنها و ساعاتی که در آن فعالیت بیشتری دارند گوشه ای از این اطلاعات است. بعلاوه اینستایت به شما می گوید محتوای شما طی بازه های زمانی یک هفته، 6 ماه و یک سال چه عملکردی داشته است. شما برای بهبود وضعیت پیجتان و برای آینده ی آن به این اطلاعات نیاز دارید. اما اینسایت چه اصطلاحاتی در دل خود جای داده است؟ 10 مورد بعدی به توضیح این اصطلاحات اختصاص یافته است.

بیشتر بدانید: همکاری در فروش اینستاگرام چگونه ممکن می شود؟

  • آمار پست:

این  آمار شامل تعداد لایک، کامنت، اشتراک گذاری و ذخیره ی پست می باشد. به مجموع این اعداد engagement گفته می شود. این اصطلاح اینستاگرام را در ادامه بررسی می کنیم. آمار ابتدای پست شامل:

  • لایک: تعداد کسانی که با دوبار ضربه زدن روی پست آن را پسندیده اند.(Double tap) برای پست هایی با فرمت ویدئو در این بخش تعداد لایک ها دیده می شود اما در ذیل پست تعداد بازدید موسوم به view دیده می شود که از تعداد لایک ها بیشتر است.
  • کامنت: تعداد نوشته هایی شامل متن، هشتگ  ایموجی که در پای پست درج می شود.(comments)
  • اشتراک گذاری: تعداد دفعاتی که یک پست برای دیگران ارسال شده است(shared)
  • ذخیره: تعداد نفراتی که یک پست را در حساب اینستاگرامشان ذخیره کرده اند(saved)

این آمار در این بخش به ازای هر پست نمایش داده می شود. این ویژگی صرفا برای پست های مندرج در پیج های بیزینسی نمایش داده می شود. پیج های شخصی صرفا تعداد لایک ها و کامنت هایشان را می بینند. اگر این بخش را به سمت بالا بکشیم آمار دیگری برای ما ظاهر می شود که در ادامه بررسی کرده ایم.

  • اینتراکشن(‌interaction):

تعریف: اینتراکشن به معنی تعامل است. این فاکتور نشان دهنده ی میزان تعاملی است که کاربران با پست داشته اند.

منظورمان از تعامل در این بخش میزان درگیری مخاطب با پروفایل شماست. در میان اصطلاحات اینستاگرام با واژه ی تعامل به چند صورت به چشم می خورد که در ادامه بررسی خواهیم کرد. به صورت خلاصه اینتراکشن برای هر پست دو فاکتور را نشان می دهد: 1- بازدید از پروفایل (Profile visits) و 2- website Clicks (تعداد دفعاتی که بر روی لینک قرار گرفته در بایوی پیج کلیک شده است). البته اگر موارد دیگری در بایوی خود مانند دکمه های تماس قرار داده باشید، میزان کلیک بر روی آنها نیز در همین بخش قرار می گیرد. در ذیل عبارت interaction یک عدد در وسط صفحه با یک نوشته در زیر آن دیده می شود. این عدد مجموع دو پارامتر بعدی را نشان می دهد: ” تعداد تعامل هایی که در مواجهه با این پست صورت گرفته است.”

  • پروفایل ویزیت (Profile Visits):

تعریف : تعداد دفعاتی که افراد مستقیما صفحه ی اصلی پروفایل شما را بازدید کردند.

اگر یک پست باعث شود کاربران مستقیما به صفحه ی اصلی پروفایل شما بروند، تعدادشان در این فاکتور محاسبه می شود. این یعنی نمی توانیم بدانیم چه کسانی پروفایل ما را دیده اند اما می توانیم تعدادشان را داشته باشیم. پروفایل ویزیت نشان می دهد که یک پست به اندازه ای جذاب بوده که کاربر غیرفالور را ترغیب به بررسی بیشتری بر روی پروفایل اصلی یک صفحه کرده است.

  • وبسایت کلیک (website clicks):

تعریف: تعداد دفعاتی که بر روی لینکی که در بایوی پیج قرار داده اید کلیک شود.

در حال حاضر بایوی پیج تنها جایی است که می توانید در آن لینک قرار دهید. این لینک می تواند آدرس وبسایت شما، کانال یوتیوب شما و یا هر آدرس دیگری در سطح اینترنت باشد. این فاکتور مشخص می کند که هر کاربر چند بار بر روی آن لینک کلیک کرده است. وجود این فاکتور برای هر پست نشان دهنده ی این است که هر پست چند کاربر را ابتدا به پروفایل اصلی شما و بعد هم به لینک درج شده در بایو برده است.همانطور که گفتیم اگر پارامتر قابل تعامل دیگری در بایوی پیج مانند دکمه ی تماس وجود داشته باشد، میزان تعامل با آن نیز در این بخش در قالب calls قرار می گیرد.

بیشتر بدانید: چگونه افکت های اینستاگرام را فعال کنیم؟

با این پارامتر بخش interaction یک پست به پایان می رسد. حال نوبت به قسمت بعدی یعنی دیسکاوری است.

  • دیسکاوری(discovery):

تعریف: این پارامتر مشخص می کند که هر محتوای شما توسط چندکاربر دیده شده است. علاوه بر این مشخص می کند که چه تعداد کاربر از چه طریقی به یک پست دست پیدا کردند.

دیسکاوری در دل خود شامل چندین فاکتور مهم است که طی موارد بعدی به آن پرداخته ایم. پیش از آن در ذیل کلمه ی discovery یک عدد با یک نوشته در زیر آن قرار دارد. این عدد نشان دهنده ی پارامتر ریچ است که در موارد بعدی به آن اشاره کردیم. عبارت زیرین این عدد می گوید که چند درصد از این بازدید کنندگان از فالورهای شما نبوده اند. یعنی این پست را به طرق دیگری که در ادامه می گوییم دیده اند.

  • فالو (Follows):

تعریف: این پارامتر نشان می دهد که این پست باعث شده است که چند نفر این پیج را فالو کنند.

این پارامتر نیاز به توضیح چندانی ندارد. یک پست اگر باعث شود افرادی تصمیم بگیرند یک پیج را فالو کنند، در این بخش محاسبه می شوند. به میزان جذابیت پست بدیهی است که این عدد نیز افزایش پیدا می کند.

  • ریچ (reach):

تعریف: تعداد دفعاتی که پست ما توسط اکانت های یکتا دیده شده است.

ریچ به نسبت ایمپرشن (مورد بعدی) همواره عدد کمتری را نشان می دهد. در این اصطلاح اینستاگرامی هر پیج یونیک تنها در یکبار بازدید از پیج شما در آمار محاسبه می شود. یعنی اگر اکانتی 10 بار پست شما را ببیند در مجموع یک عدد به مجموع ریچ شما اضافه می کند.

فاکتور ریچ را می توانیم به دو مدل تقیسم کنیم: ریچ طبیعی (orgaic reach) و ریچ پولی (paid reach). در نوع طبیعی این اصطلاح عدد نشان داده شده مربوط به اکانت هایی است که به طور طبیعی به پست شما رسیده اند. یعنی آن را در اکسپلورشان مشاهده کرده اند یا پیج شما را پیشتر فالو کرده اند و یا در نهایت با دنبال کردن یک هشتگ به این پست رسیده اند. نوع دوم آن یعنی ریچ پولی به ازای پرداخت مبلغ و انجامپروموشن اینستاگرام و یا پست های اسپانسری، یک پست را سر راه افراد احتمالی قرار داده و باعث دیده شدن آن می شوند. در روش دوم حتی می توان عددی تخمینی برای این فاکتور در نظر گرفت و به ازای آن پرداخت انجام داد. در هر صورت ریچ یعنی دیده شدن توسط اکانت های یونیک و می تواند معیاری برای موفقیت سنجی پیج ها باشد. البته مقداری که برای ریچ محاسبه می شود تخمینی است.

  • ایمپرشن(impression):

تعریف: تعداد دفعاتی که در مجموع پست شما دیده شده است.

این تعریف فارغ از یونیک بودن اکانت ها شمرده می شود. یعنی ممکن است یک اکانت ده بار پست شما را ببیند؛ این کار در آمار شما  10 بار محاسبه می شود. بدیهی است که عدد ایمپرشن از سایر فاکتورهای اینسایت بیشتر خواهد بود. در میان اصطلاحات اینستاگرام دو مورد اخیر بسیار مورد توجه هستند و گاها به جای یکدیگر استفاده می شوند.

نکته: تمامی مواردی که در شماره های 2 تا 10 گفته شد را بخاطر بسپارید. اگر در صفحه ی اصلی پروفایلتان بر روی دکمه ی insight بزنید به صفحه ای وارد می شوید که مشابه این اصطلاحات اینستاگرام در آن بخش مشاهده می شود. با این تفاوت که آن اعداد در رابطه با یک پست خاص نیست بلکه برای مجموع پست های پیج هستند. اما در نهایت تعریفی که برای آنها داریم با موارد گفته شده یکسان است.

  • فاکتور های from…  

چهار فاکتور بعدی مشخص می کنند عدد به دست آمده برای ریچ، مجموع چه پارامتر هایی است.

  • From hashtags: هشتگ هایی که شما در پای پست و در کپشن اینستاگرام قرار می دهید باعث می شود که افرادی که به دنبال آن هشتگ ها هستند به پست شما برسند. هر کاربری که از این طریق روی پست شما قرار بگیرد در تعداد این فاکتور فقط برای یکبار حساب می شود.
  • From home: این افراد دنبال کننده های شما هستند که پست شما را توسط فید خود دیده اند.
  • From explore:  همانطور که از نام آن برمی آید شمارنده ی کسانی است که از طریق اکسپلورشان به پست رسیده و آن را دیده اند.
  • From other: نمودار کسانی است که از طرق دیگری به پست شما رسیده اند. این می تواند از طریق ارسال شدن پست توسط فالورهای شما و یا سرچ مستقیم پیج شما و رسیدن به این پست باشد.

اصطلاحات اینستاگرام برای بخش insight هر پست شامل مواردی بود که گفته شد. تنها یک مورد باقی می ماند که مورد بعد را به آن اختصاص داده ایم

  • پروموشن (promotion):

برای هر پست در کنار عبارت view insight دکمه ی promote هم به رنگ آبی دیده می شود. اگر شما تصمیم بگیرید از تکنیک پروموشن اینستاگرام برای ارتقای پستتان استفاده کنید. پروموت اینستاگرام روند مخصوص به خود دارد که در نوشته های قبلی به آن پرداخته ایم. در هر صورت اگر پروموشن اینستاگرام را از این بخش دنبال نکنید در انتهای بخش insight  پست بخشی را به آن اختصاص داده اند تا آمار و ارقام مربوط به آن را ببینید.

  •  اینگیجمنت (engagement):

تعریف: مجموع تعداد چهار فاکتور گفته شده در مورد 3 یعنی تعداد لایک، کامنت،‌ اشتراک گذاری و سیو یک پست را اینگیجمنت می گویند. این عدد میزان تعامل فالورها با یک پست یا مجموع پست های پیج نشان می دهد.

در اینجا اصطلاح دیگری به نام نرخ تعامل مطرح می شود. نرخ تعامل یا engagement rate به مجموع موارد گفته شده تقسیم بر تعداد فالورهای پیج گفته می شود. این مورد به صورت میانگین برای کل پیج در نظر گرفته می شود. یعنی ممکن است نرخ تعامل برای یک پست 10 درصد و برای پست دیگری 8 درصد باشد. اگر روند برای سایر پست ها نیز کمابیش مشابه این دو عدد باشد می توان نتیجه گرفت که نرخ تعامل این پیج 9 درصد است. این فاکتور در هیچ بخشی از صفحه ی اینستاگرام شما دیده نمی شود. بلکه عددی است که توسط ابزارهای جانبی تحلیل اینستاگرام به دست می آید.

اگر در صفحه ی اصلی پروفایل بیزینسی خود بر روی دکمه ی insight بزنید با اصطلاحات اینستاگرام به شرح زیر مواجه می شوید. در ابتدای این بخش در ابتدای صفحه با عبارت follower breakdown روبرو می شویم. در بخش قرار است اطلاعاتی در مورد فالورهای صفحه به تفکیک به دست بیاوریم:

  • رشد (Growth):

تعریف: درصد رشد تعداد فالورهای پیج در بازه ی زمانی یک هفته ی گذشته را نشان می دهد.

در این بخش سه کلمه به چشم می خورد:

  • Overall که نشان دهنده ی مجموع کسانی است که به پیج ملحق شده اند.(طی یک هفته ی گذشته)
  • Follows تعداد کسانی که طی یک هفته ما را فالو کرده اند.
  • Unfollows: تعداد کسانیکه طی یک هفته ی گذشته ما را آنفالو کرده اند.

نکته: در ذیل این بخش نموداری از روند رشد تعداد فالورهای پیج وجود دارد. می توانید با زدن روی نمودار، مقدار اعداد این پارامترهای به ازای روزاهای هفته ی گذشته مشاهده کنید.

  • Top location(مکان های برتر):

تعریف: این آمار نشان می دهد بیشتر فالورهای شما متعلق به کدام شهرها یا کشورها هستند.

این بخش به تفکیک شهرها و کشورها قابل مشاهده است. از این طریق می توانید مشاهده کنید که اغلب فالورهای شما متعلق به کدام شهرها یا کشورها هستند.

  • Age range ( محدوده ی سنی):

با استفاده از این بخش می توانید پراکندگی فالورهایتان به لحاظ سنی را بررسی کنید. همچنین در این بخش می توانید فالورها را بر اساس جنسیت تفکیک کنید.

  • Gender ‌( جنسیت):

در نمودار دایره ای موجود در این بخش می توانید درصد مردان و زنان حاضر در پیجتان را مشاهده کنید.

  • Most active Time  (ساعت اوج فعالیت)

با استفاده از این نمودار میله ای می توانید ببینید که فالورهایتان چه ساعت هایی در روز و چه روزهایی در هفته بیشترین فعالیت را در اینستاگرام دارند. این اطلاعات برای هر کشور بر اساس ساعت همان کشور تنظیم می شود. با استفاده از این اطلاعات می توانید در مورد بهترین زمان انتشار پست در اینستاگرام تصمیم بگیرید.

از فضای اینستایت که خارج شویم با چند اصطلاح دیگر مختص دنیای اکانت های بیطینسی مواجه می شویم:

  • Instagram shopping  (فروشگاه اینستاگرام):

قابلیت منحصر بفردی در اینستاگرام که یک پست را مستقیما به یک سایت متصل می کند. راه اندازی فروشگاه اینستاگرام برای کاربران ایرانی به سادگی امکان پذیر نیست. به هر حال این امکان به صاحبان فروشگاه اجازه می دهد که بر روی محصولاتی که در پستشان معرفی کرده اند تگ محصول ‌(Product tag) با قیمت قرار دهند.

  • Quick Reply (پاسخ سریع):

این اصطلاح در میان اصطلاحات اینستاگرام بهدایرکت اینستاگرام پیج های بیزینسی ارتباط دارد. در صورتیکه بخواهید یک پاسخ مشخص در قالب متن را به تعداد زیادی از افراد در دایرکت بفرستید کافیست یکبار آن را بعنوان Quick Reply ذخیره کرده و برای همیشه از آن استفاده کنید. برای اینکار در یکی از دایرکت هایتان یک متن بنویسید و انگشت خود را روی آن نگه دارید. در یکی از چهار گزینه ی ظاهر شده روی صفحه گزینه ی Save as quick reply را بزنید. از شما میخواهند که برای این پاسخ یک نام کوتاه انتخاب کنید. بعد از آن هر بار که به این پاسخ آماده نیاز پیدا کردید کافیست آن نام کوتاه را نوشته و پیام ظاهر شده را ارسال کنید. (همچنین می توانید با زدن روی علامت + در محل تایپ متن) و زدن بر روی علامت دیالوگ(دومین آیکون از راست) فهرست کوییک ریپلای های ذخیره شده ی خود را بببنید.  هر کدام را انتخاب کرده و ارسال را بزنید.

اغلب اصلاحات اینستاگرام که تا به اینجا بررسی کردیم مختص صفحات بیزینسی اینستاگرام بودند. هر چند تشابهاتی با پیج های شخصی دارند. 20 اصطلاح از مهمترین اصطلاحات اینستاگرامی را در بخش پست ها بررسی کردیم. حال نوبت به بررسی اصطلاحات استوری اینستاگرام می رسد.

بیشتر بدانید: برند های معروف در اینستاگرامرا بشناسید!

اصطلاحات استوری اینستاگرام

بخش استوری پیج های بیزینسی اینستاگرام نیز به لحاظ ارائه ی آمار و ارقام و اصطلاحات اینستاگرامی با صفحات شخصی تفاوت هایی دارد. در این بخش می خواهیم عبارات موجود در بخش insight استوری و چند اصطلاح پرکاربرد دیگر در بخش استوری را بررسی کنیم. اگر در صفحه ی بیزینسی خود یک استوری بارگذاری کنید، علاوه بر دیدن بازدید کنندگان استوری می توانید آمار جانبی آن استوری را مشاهده کنید. برای دیدن این آمار باید بر روی آیکون نمودار میله ای در بخش استوری بزنید. با زدن بر روی این آیکون صفحه ای پیش روی شما ظاهر می شود. با هم اصطلاحات اینستاگرام این بخش را از بالا به پایین بررسی می کنیم:

  • Interaction (تعامل یا اینتراکشن):

در این بخش نیز تعامل با تعامل مطرح شده در بخش قبلی یکسان است. در استوری نیز پارامتر اینتراکشن تعداد تعاملات صورت گرفته با پیج به واسطه ی این استوری را نشان می دهد:

  • Profile visits: تعداد کسانی که به واسطه ی این استوری از صفحه ی ما دیدن کرده اند.
  • Sticker taps: تعداد دفعاتی که بر روی استیکر بکار رفته روی استوری ضربه زده اند. این استیکر می تواند شامل تگ(#) و منشن(@) باشد.

البته ممکن است در ابتدای بارگذاری پست هنوز این آمار را نبینید. در این صورت با عبارت زیر مواجه می شوید:

  • There haven’t been any actions taken on your story yet: این عبارت بدین معنیست که هنوز هیچ آمار و ارقامی در رابطه با اکشن های صورت گرفته بر روی این استوری وجود ندارد. (حسب تجربه بعد از اینکه میزان بازدید از استوری به صد رسید این آمار فعال می شود.)
  • Discovery(دیسکاوری استوری):

در بخش استوری ها دیکساوری اطلاعات متفاوت تری به دست می دهد. در واقع در این بخش علاوه بر اینکه متوجه می شویم که چند نفر استوری ما را دیده اند؛ می توانیم متوجه شویم که بعد از دیدن استوری ما چه رفتاری از خود نشان داده اند. اصطلاحات Reach، Impression و Follows در این بخش تعریف مشابه آنچه در بخش قبلی گفتیم دارند. به همین دلیل از توضیح مجدد آن خودداری کرده و 4 اصطلاح دیگر موجود در این بخش را بررسی می کنیم. این 4 اصطلاح زیر مجموعه ی discovery هستند. به مجموعه ی این 4 فاکتور Navigation می گویند:

  • Back( عقب):

تعداد کسانی که با زدن بر روی سمت چپ استوری شما برای دیدن استوری قبلی شما به عقب برگشتند.

  • Forward (جلو):

تعداد کسانی که با زدن روی سمت راست استوری شما برای دیدن استوری بعدی شما به جلو رفتند.

  • Next story(استوری بعدی):

کسانی که برای دیدن استوری اکانت بعدی صفحه را به سمت چپ کشیدند. (بعنوان نکته به یاد داشته باشید که این مورد یک امتیاز منفی به حساب می آید. می توان این طور برداشت کرد که استوری های شما به قدری جذاب نیست که افراد آنها را تا انتها دنبال کنند.)

  • Exited ( خارج شده):

تعداد کسانی که بعد از دیدن این استوری به طور کلی از بخش استوری های اینستاگرام خارج شده اند. یعنی دکمه ی Back گوشی خود را زده اند. اینکه بعد از این حرکت دوباره به بخش استوری ها برگشته باشند در این آمار محاسبه نمی شود.

بعد از این موارد متداول ترین عبارت این روزها که به فارسی : “صفحه رو بکش بالا” می رسیم:

  • Swipe up (بکش بالا!)

این عبارت برای دو دسته از کاربران فعال است:

  • کسانی که بیش از 10 هزار فالور دارند.
  • کسانی که تیک آبی اینساگرام را دارند.(Verified accounts)

در صورتیکه جز یکی از دو دسته ی بالا باشید می توانید در تنظیمات استوری خود لینک قرار دهید. کاربران شما با کشیدن صفحه ی استوری به سمت بالا به لینک مورد نظر شما هدایت می شوند.

  • ریلز (Reels):

این یک قابلیت جدید در اینستاگرام در تقلید از اپلیکیشن تیک تاک برای ایجاد ویدئوهای 15 ثانیه است.ریلز اینستاگرام هنوز برای تمامی کاربران اینستاگرام فعال نشده است. با این حال محل قرار گیری ریلز در کنار ویژگی لایو و استوری قرار می گیرد.

اصطلاحات اینستاگرام گفته شده مربوط به استوری اینستاگرام حساب های بیزینسی بود. می توان گفت که باقی اصطلاحات و موارد در این بخش با حساب های شخصی کاملا مشترک هستند. در بند بعدی چند اصطلاح اختصاری رایج در فضای اینستاگرام را بررسی می کنیم.

بیشتر بدانید: بازاریابی تاثیرگذار و اصول مهم آن چیست؟

اصطلاحات اختصاری اینستاگرام

گاها به دلیل افزایش سرعت به هنگام صحبت یا نوشتن از برخی اصطلاحات اینستاگرامی به صورت اختصاری استفاده می کنند. از یک کاربر حرفه ای اینستاگرام انتظار می رود نسبت به این اختصارات آشنایی داشته باشد.

  • DM‌:

DM مخفف Direct Messages است. اگر این عبارت را در بایوی یک پیج دیدید بدانید که برای ارتباط با ادمین آن باید به دایرکت پیام دهید.

  • C4C:

این عبارت مخفف Comment for Comment است. اگر با این عبارت مواجه شدید بدانید که شخص مقابلتان انتظار دارد که برایش کامنت بگذارید تا برایتان کامنت بگذارد. تصمیم در مورد حرفه ای بودن این کار یا سایر توضیحات در این مقوله موضوع این نوشته نیست.

  • L4L:

مشابه مورد قبلی این عبارت مخفف Like for like  است. یعنی مخاطبتان شما را لایک نمی کند مگر شما او را لایک کنید.

  • F4F:

Follow for Follow یعنی در ازای فالو کردن شخص مقابلتان می توانید انتظار داشته باشید که او هم شما را فالو کند.

  • S4S:

این عبارت در بین کسانی که قصد تبادل با یکدیگر دارند رایج است. تبادل یعنی هر دو پیج متقابلا بدون هیچ هزینه ای همدیگر را در استوری معرفی می کنند. Shot for Shot عبارت گسترده ی S4S است. هدف از این کار افزایش فالورهای طرفین است.

این پنج عبارت مختصر در دنیای اینستاگرام رایج هستند که بهتر است در مورد آنها اطلاعات داشته باشید. در هر صورت این نوشته را با معرفی 20 اصطلاح برای پست ها؛‌ 8 اصطلاح برای استوری و 5 اصطلاح اختصاری به پایان می بریم.

بیشتر بدانید: طراحی قالب پست اینستاگرام

سخن پایانی

اینستاگرام در خود برای کاربران عادی نیز توضیحات کافی در هر بخش قرار داده است. با این حال برای آسودگی کسانی که می خواهند به صورت حرفه ای در این فضا فعالیت کنند،‌نوشته ی اصطلاحات اینستاگرام را آماده کردیم. دقت کنید که در اینجا به بررسی اصطلاحات پایه ای نپرداختیم، بلکه تمرکز را بر پیج های بیزینسی اینستاگرام قرار دادیم. با وجود این راهنما می توانید کارکرد بخش های مختلف اینستاگرام بیزینسی خود را بهتر درک کنید. فراموش نکنید که گاها تحلیل اشتباه این اصطلاحات ممکن است به ضرر کسب و کار شما تمام شود.

سوالات متداول

مهم ترین اصطلاحات اینستاگرام چیست؟

برای پیج های بیزینسی اینستاگرام شاید مهمترین اصطلاح کلمه های Insight و الگوریتم باشد. اینسایت مشخص می کند که نحوه ی عملکرد یک صفحه و پست هایش در چه وضعیتی قرار دارد. الگوریتم نیز رفتار اینستاگرام در برابر فالورهایش را تعریف میکند. به میزانی که ادمین های اینستاگرامی این دو مفهوم را بهتر درک کنند عملکرد موفق تری در رشد و ارتقای پیجشان خواهند داشت.

اصطلاحات بیزینس اینستاگرام چیست؟

اصطلاحات در این زمینه فراوان هستند: Insight، Impression، Engagement ، Growth، Reach، Discovery، Interaction و مواردی از این قبیل مختص پیج های بیزینسی اینستاگرام هستند. کاربرد هر یک بهمراه تعریف آن در این نوشته آورده شده است.

اصطلاحات استوری اینستاگرام چیست؟

معروف ترین اصطلاحات اینستاگرام در بخش استوری شامل: Swipe up، Forward، reels، Interaction است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر