محتوای ویدیویی اثرگذارترین نوع محتواست و بیشک تبلیغات ویدیویی را باید بهترین نوع تبلیغات بدانیم. اما اگر شما هم میخواهید از این بازار پررونق سهمی داشته باشید باید بدانید تبلیغات ویدیویی چیست و روشهای کسب درآمد از تبلیغات ویدیویی کدامند؟
در طول روز چه در فضای آنلاین و چه در دنیای آفلاین، انبوهی از انواع تبلیغات پیش چشم ماست. اما بیتردید اثرگذارترین و جذابترین نوع تبلیغات را باید تبلیغات ویدیویی بدانیم. در بین چهار نوع اصلی محتوا (محتوای متنی، صوتی، ویدیویی و تصویری)، هیچ کدام به اندازه تبلیغات ویدئویی یا Video Marketing موثر نیست.
با اینکه هر زمان پای تلویزیون مینشینید تا برنامهای را تماشا کنید، دقایق طولانی قبل، میان و بعد از برنامه به پخش پیامهای بازرگانی میگذرد، اما برندهای مختلفی که میلیاردها تومان را صرف هزینه تبلیغات در تلویزیون میکنند بازخورد خوبی میگیرند.
اما امروز که استفاده از اینترنت فراگیر شده و حتی میزان تماشای محتوای ویدیویی در بستر وب از تلویزیون و دیگر رسانههای تصویری پیشی گرفته است، شاهد انواع تبلیغات در این فضا هستیم. در این مطلب میخواهیم ببینیم تبلیغات ویدیوی چیست و روشهای کسب درآمد از تبلیغات ویدیویی کدامند.
تبلیغات ویدیویی چیست؟
برای تعریف تبلیغات ویدیویی (Video Marketing) کار سختی پیش رو نداریم و همانطور که از نام آن بر میآید ویدیو مارکتینگ به معنای برقراری ارتباط با مخاطبان و بازاریابی محصولات و خدمات از طریق نمایش محتوای ویدیویی است.
از آنجایی که مخاطبان به تماشای محتوای ویدیویی رغبت بیشتری دارند و این نوع محتوا اثرگذاری بسیار زیادی دارد، تبلیغات ویدیویی را باید بهترین روش تبلیغاتی بدانیم. البته این نوع تبلیغات نهتنها به تخصص، ابزار و بسترهای انتشار خوب نیاز دارد، بلکه هزینه آن نسبت به انواع تبلیغات نیز بالاتر است.
تبلیغات ویدئویی در اپلیکیشن موبایل
امروز خیلیها را میبینید که گوشی هوشمند دارد و کارهای مختلفی چون وبگردی، تراکنشهای مالی، بهاشتراکگذاری تجربیات، عکاسی، تماشای فیلم و گوش دادن به موسیقی را از طریق گوشی خود انجام میدهند.
همین موضوع سبب شده تا با یک حوزه جذاب و سودآور به نام اپلیکیشنهای موبایل آشنا شویم که نهتنها باعث میشود کاربران بتوانند بهسادگی کارهای خود را انجام دهند، بلکه ظرفیتهای جدیدی نیز ایجاد کند.
هر چه جلوتر میرویم گزارشها نشان میدهد که میزان استفاده از انواع گوشی هوشمند روزبهروز بیشتر میشود و تعداد کاربران موبایل در فضای وب نسبت به کاربران دستگاههای دسکتاپ در حال افزایش است. جالب است بدانید براساس گزارشها و آمارهای منتشر شده ۵۱ درصد از نمایش محتوای ویدیویی به گوشیهای موبایل اختصاص دارد و از سوی دیگر ۵۳ درصد کاربران بیشتر علاقه دارند تا محتوای ویدیویی مربوط به محصولات را در اپلیکیشنها و سایتهای موبایلی تماشا کنند.
باتوجه به میزان استفاده مردم از گوشیهای هوشمند و تعداد نصب برنامههای مختلف، میبینیم که یکی از بهترین بسترها برای تبلیغات ویدیویی در اپلیکیشنهای موبایل است. گاهی تبلیغات ویدیویی در اپلیکیشن موبایل به عنوان ابزاری برای ترغیب کاربران به استفاده از اپلیکیشن یا بازی موبایلی موردنظر بهکار گرفته میشود.
یک تبلیغ کوتاه و اثربخش ویدیویی در حد ۱۵ تا ۲۰ ثانیه میتواند تاثیر شگفتانگیزی روی برندسازی شما داشته باشد. حواستان باشد شما فرصت زیادی ندارید و نباید با یک ویدیوی طولانی، مخاطبتان را خسته کنید. از سوی دیگر همان ثانیههای اول باید به هدف خود برسید.
مزایای استفاده از تبلیغات ویدئویی
بیشک اهمیت و مزایای استفاده از تبلیغات ویدیویی بر کسی پوشیده نیست. وقتی میبینیم ۸۰ درصد مشتریان با تاثیر از این نوع تبلیغات نسبت به خرید یک محصول تصمیم میگیرند و ۸۰ درصد کاربران، محتوای ویدیویی که طی یک ماه گذاشته تماشا کردهاند به خاطر دارند، نمیتوانیم بهسادگی از کنار تبلیغات ویدئویی عبور کنیم.
تبلیغات ویدیویی مزایای زیادی دارد که در ادامه به مهمترین موارد آن اشاره میکنیم:
- افزایش فروش: بیشک اصلیترین هدف هر تبلیغی افزایش فروش است که این موضوع به کمک تبلیغات ویدیویی تا حد بسیار زیادی محقق میشود. dreamgrow اعلام کرده است ۷۴ درصد افراد بعد از تماشای ویدیوهای تبلیغاتی یک محصول نسبت به خرید آن ترغیب میشوند.
- گوگل هم ویدیو را دوست دارد: یکی از مواردی که کمک میکند زمان ماندن کاربر در سایت شما افزایش پیدا کرده و در نتیجه روی سئوی سایت موثر باشد، استفاده از ویدیو در صفحات مختلف است.
- جذابیت محتوای ویدیویی: بدون شک هیچ محتوایی به اندازه محتوای ویدیویی نمیتواند جذاب، گویا و درگیرکننده باشد. بنابراین هر چه محتوای ویدیویی شما جذابتر باشد، شانس بیشتری دارد تا مخاطبان آن را در پلتفرمهای مختلف به اشتراک بگذارند.
- افزایش اعتمادسازی: اگر بهدنبال اعتمادسازی و افزایش نرخ تبدیل خود هستید، تبلیغاتی ویدیویی یک از بهترین راهکارهاست. شما با تولید محتوایی میتوانید میتوانید به خوبی اعتمادسازی کرده و مخاطب را درگیر و همراه خود کنید. مخاطب شما هر چه بیشتر بتواند با المانهای دیداری ارتباط برقرار کند، میتوانید تاثیر خوبی روی تصمیم او داشته باشید. از همینرو محتوای ویدیویی میتواند به خوبی جواب دهد.
- درگیرکردن مخاطبان: هدف شما از تبلیغات این است که بتوانید بیشتر مخاطبِ ممکن را درگیر کنید و پیام خود را برای آنها بفرستید. بدون تردید تبلیغات ویدیویی میتوانید این کار را به بهترین شکل برای شما انجام دهد. حتی بسیاری از مخاطبان و خریداران حوصله خواندن مقالهای که در مورد یک محصول نوشته شده است ندارند و در نتیجه محتوای ویدیویی میتواند آنها را نیز پوشش دهد.
- ایجاد منبع آموزشی قدرتمند: با توجه به اعتماد مخاطب نسبت به محتوای ویدیویی، اگر بتوانید از قدرت صدا و تصویر استفاده کنید و محتوای کاربردی و مفیدی را در اختیار مخاطبان بگذارید، میتوانید به یک منبع موثق و قدرتمند آموزشی تبدیل شوید.
- پرداختن به جزئیات: گاهی برای بیان جزئیات یا پیچیدگیهای یک موضوع در محتوای متنی و دیگر انواع محتوا دچار مشکل میشوید. اما با ساختن یک محتوای ویدیویی خیلی خوب و کامل میتوانید مفهوم و منظور موردنظر خود را به مخاطب توضیح دهید.
انواع تبلیغات ویدئویی
تبلیغات ویدیویی انواع مختلفی دارد که بسته به نیاز، مخاطب و بودجه خود میتوانید از یک یا چند نمونه استفاده کنید. در ادامه به معرفی انواع تبلیغات ویدئویی خواهیم پرداخت.
تبلیغات ویدیویی غیر خطی
در تبلیغات ویدیویی غیر خطی که به نام Pause Menu نیز شناخته میشود، تبلیغات موردنظر شما در بخشی از ویدیوی در حال پخش قرار میگیرد و وقتی کاربر روی محتوای ویدیویی کلیک کرد پخش ویدیو متوقف شده و تبلیغ شما نمایش داده میشود. اگر کاربر روی تبلیغات کلیک کند وارد صفحه فرود موردنظر خواهد شد.
تبلیغات ویدویی خطی
اگر از سرویسهای مختلف چون آپارات یا یوتیوب استفاده کرده باشید، میبینید که گاهی ابتدا، هنگام پخش یا انتهای یک محتوای ویدیویی تبلیغات نمایش داده میشود. این نوع تبلیغات را تبلیغات ویدیویی خطی میگویند که تمام صفحه رو میگیرد و منجر به توقف پخش ویدیو میشود. زمان استاندارد برای پخش این نوع تبلیغات ۵ تا ۱۰ ثانیه است.
تبلیغات ویدیویی همسان (نیتیو)
تبلیغات همسان (Native) یکی از جذابترین و پرکاربردترین نوع تبلیغات در فضای آنلاین است که از نظر نرخ کلیک و بهاشتراکگذاری بازخورد خوبی هم دارد. یکی از زیرمجموعههای این نوع تبلیغات را باید تبلیغات ویدیویی همسان بدانیم.
در این نوع تبلیغات، محتوای ویدیویی مورد نظر به صورت نیتیو و یکپارچه با مطالب مختلف سایت نمایش داده میشود تا پیامی مرتبط به دست مخاطبان برسد.
تبلیغات ویدیویی OVERLAY
حتما در یوتیوب یا آپارات تبلیغاتی را دیدهاید که هنگام پخش ویدیوی مانند یک بنر ۲۰ درصد از فضای محتوایی ویدیویی را در برگرفته و روی ویدیو قرار میگیرد. از آنجایی که این نوع تبلیغات در قسمت پایین ویدیو به چشم میخورد، اگر محتوای شما زیرنویس یا کپشن داشته باشد، دیگر نمیتوانید آنها را ببینید.
تبلیغات ویدیویی NON OVERLAY
این نوع از تبلیغات ویدیویی با نمونه قبلی این است که به موازات پخش ویدیو، تبلیغات non-overlay نیز پخش میشود و کمک میکند مخاطب تا انتها درگیر آن باشد. ولی برخی مخاطبان چنین چیزی را دوست ندارند و گاهی مجبور میشوند و ویدیو را نیمهکاره رها کنند.
تبلیغات ویدیویی REVEL
این نوع تبلیغات را بیشتر جایی میبینید که هنگام خواندن یک مقاله، با اسکرول کردن صفحه در جایی از متن تبلیغات ویدیویی Revel برای شما نمایش داده میشود.
انواع روشهای تبلیغات ویدئویی
برای اجرای تبلیغات ویدیویی میتوانید از روشهای مختلفی استفاده کنید که در ادامه به معرفی آنها میپردازیم:
تبلیغات ویدیویی CPA
اگر به دنبال این هستید که مخاطب شما بعد از تماشای ویدیو کار خاصی انجام دهد، میتوانید از تبلیغات ویدیویی CPA یا Cost per Action استفاده کنید. اقدامهای موردنظر که باید از سوی کاربر انجام شود میتواند شامل عضویت در سایت، خرید، پرکردن فرم مشخص و… باشد.
تبلیغات ویدیویی CPC
همانطور که میدانید تبلیغات CPC یا Cost per Click به معنای هزینه در ازای کلیک است و صرفا برای برندسازی و بالابردن ترافیک کاربرد دارد. در این بخش هزینه در ازای کلیک به نمایشدهنده تبلیغ پرداخت میشود.
تبلیغات ویدیویی CPV
اگر به دنبال نمایش کامل ویدیو و برندسازی هستید، این نوع از تبلیغات که به نام هزینه در ازای هر نمایش یا CPV شناخته میشود میتواند بازخورد خوبی داشته باشد. در این روش برای هر نمایش کامل ویدیو هزینه را پرداخت میکنید.
تبلیغات ویدیویی CPI
ممکن است بخواهید اپلیکیشن شما نصب بیشتری داشته باشد. در این حالت میتوانید از تبلیغات ویدیوی CPI یا Cost per Install استفاده کنید. در این روش هزینه مورد نظر در ازای هر نصب به نمایشدهنده تبلیغ پرداخت میشود.
بیشتر بخوانید : تبلیغات CPM چیست؟
کسب درآمد از تبلیغات ویدئویی به چه صورت است؟
با توجه به ظرفیت بالای این نوع تبلیغات و بازخورد خوبی که دارد، بسیاری از کسب و کارها تلاش میکنند از تبلیغات ویدیویی بهره ببرند. از همین رو میتوان از بخشهای مختلف این حوزه در آمد داشت. در ادامه به چند نمونه مهم از انواع روشهای کسب درآمد از تبلیغات ویدیویی میپردازیم:
- ساخت و تولید تبلیغات ویدیویی: با توجه به ظرفیت بالای این حوزه و افزایش روزافزون تقاضا در زمینه تبلیغات ویدیویی، افرادی که ساخت کلیپهای حرفهای دارند میتوانند از این بخش درآمد بسیار خوبی داشته باشند.
- نمایش تبلیغات ویدیویی در سایت: اگر سایت یا بلاگی دارید که بازدید خوبی دارد، میتوانید به عنوان ناشر و نمایشدهنده تبلیغات ویدیویی فعالیت کنید و از این راه درآمد داشته باشید.
- نمایش تبلیغات ویدیویی در اپلیکیشن: یکی از بسترهایی که نمایش تبلیغات ویدیویی خوب جواب میدهد در اپلیکیشنهای موبایل است. پس اگر اپلیکیشن یا بازی کاربردی و پربازدید دارید میتوانید از این ظرفیت به خوبی کسب درآمد کنید.
جمعبندی
بیتردید تبلیغات ویدیویی با تمام سختیهای و هزینههای تولید، یکی از بهترین و اثرگذارترین انواع تبلیغات در سراسر دنیاست که نهتنها بازدید بسیار خوبی دارد، بلکه بیش از ۷۰ درصد روز نظر مخاطبان موثر است. تبلیغات ویدیویی انواع مختلفی که در ادامه به آنها اشاره کردیم:
- تبلیغات ویدیویی خطی و غیرخطی
- تبلیغات ویدیویی همسان
- تبلیغات ویدیویی Overlay و non Overlay
- تبلیغات ویدیویی Revel
تبلیغات ویدیویی حوزهای است که گردش مالی آن بسیار زیاد است و میتوانید به خوبی از بخشهای مختلف آن کسب درآمد کنید. این نوع از تبلیغات را میتوان به صورت CPA، CPC، CPI و CPV اجرا کرد.