بازاریابی باشگاه های ورزشی: راههای زیادی برای ترویج استفاده از یک باشگاه وجود دارد، اما همه تاکتیکهای بازاریابی به موفقیت ختم نمیشوند. تأکید اصلی در بازاریابی با اهداف سلامت و تندرستی ایجاد محیطی است که همه بتوانند در آن برنده باشند. سلامتی بیشتر هدفی متعالی است و خودش برای خود بازاریابی میکند. کاری که شما باید انجام دهید این است که برای همه محیطی خوشایند به وجود بیاورید، بهنحویکه مشتریان بجای باشگاه رقبا باشگاه شما را انتخاب کنند.
به این منظور، باید از جایی آغاز کنید که بتوانید خود را در جامعه محلی از رقیبانتان متمایز کنید. چه چیزی نهتنها باعث تمایز باشگاه شما شده، بلکه آن را از سایر باشگاه ها بهتر کرده است؟ پس از پاسخ به این سؤال، اصلی که برای ایده های بازاریابی باشگاه های ورزشی زیر باید بر آن تمرکز کنید را در اختیار خواهید داشت.
ایده های بازاریابی باشگاه های ورزشی
- در طول یک دوره زمانی کوتاه، هزینه معرفی و ارجاع دیگران را مستقیماً به مردم پرداخت کنید و این هزینه را به میزانی تعیین کنید که ارزش تلاش داشته باشد. اگر مردم مبلغ کمی به ازای هر عضویت دریافت کنند، آنچنان شور و شوقی برای تبلیغ برای شما نخواهند داشت. در طول یک دوره زمانی کوتاه مثلاً ۳ تا ۵ روزه، مبلغ بیشتری اختصاص دهید و مطمئن باشید میزان مشارکت مردم بسیار بیشتر خواهد شد.
- مسابقات ارجاع راه بیندازید، بهنحویکه بهجای اینکه تنها فردی که بیشترین میزان ارجاع را داشته جایزه اصلی را ببرد، همه فرصتی برای برنده شدن داشته باشند. همه به یک اندازه اجتماعی نیستند و ارتباطات همسانی نیز ندارند، بنابراین در یک قالب “همهچیز برای برنده”، افراد زیادی بهطور خودکار در وضعیت نابرابری قرار میگیرند. به مردم یک جایزه، مثلاً بلیت ورود به یک بختآزمایی بدهید و بهاینترتیب عضویت باشگاه خود را روزافزون کنید.
- برای یک مدت بسیار محدود، دورههای آزمایشی رایگان ارائه کنید، حتی اگر تنها یک جلسه تمرینی باشد. بیشتر مردم عضو باشگاه هستند یا در خانه تمرین میکنند و این دورههای رایگان میتواند به آنها نشان دهد باشگاه شما چه امکاناتی دارد و دلیل اینکه در تلاش آنها برای رسیدن به اهداف تندرستیشان منفعتی حاصل میکند چیست.
- مطالب جذابی چاپ کنید و همهجا پخشکنید. آنها را پشت برفپاککنهای خودروهای پارک شده در پارکینگ بازار بگذارید. خانه به خانه به مردم مراجعه کنید و به آنها درباره خود اطلاعات بدهید. ارسال کاتالوگ خدمات به کدهای پستی خاصی که طبق آمار درآمد بالا داشته و مقداری درآمد قابل صرف برای عضویت در یک باشگاه دارند را مدنظر قرار بدهید. این رفتوآمدها میتواند نتایج بازاریابی شگرفی به ارمغان بیاورد.
- از استفاده از روش های تبلیغ رایگان موجود در اینترنت یا وب سایتهای دایرکتوری یا تبلیغات ارزش افزوده ای که روزنامه محلی شما ممکن است ارائه کند، هراس نداشته باشید. البته این را تبدیل به نقطه کانونی فعالیتهای بازاریابی خود نکنید اما برای تکمیل فعالیتهای فعلی خود مورد استفاده قرار دهید.
- غرفهای در یک نمایشگاه محلی بهداشت و سلامت برای خود بگیرید و با مردمی که برای اینکه ببینند چه چیزهایی در نمایشگاه ارائه میشود مراجعه میکنند به تعامل بپردازید. هدف شما این است که اطلاعات تماس حداکثر تعداد افراد ممکن را به دست بیاورید و نه چیز دیگر.
- با کارفرماهای جامعه محلی خود درباره اجرای طرح کسب و کار ماه صحبت کنید تا بر اساس این طرح، کارکنان یک کارفرما فقط در طول یک ماه بتوانند یک تخفیف خاص و استثنایی برای عضویت در باشگاه را دریافت کنند. این به شما یک امتیاز مضاعف در قرارگرفته در معرض توجه (exposure) نیز میدهد، زیرا ارزش تبلیغ مشارکتی کسب و کار ماه بسیار زیاد است. چنانچه جامعه محلی شما بزرگ است، در صورت تمایل میتوانید حتی ماهانه بیشتر از یک کسب و کار را معرفی کنید. ارائه این تخفیف بهصورت هفتگی نیز میتواند ایده خوبی باشد.
- کارت ویزیتی تهیه کنید که واقعاً جلبتوجه کند و تنها یکی از کارتهای بیارزش نازلی که با چند هزار تومان میتوان تهیه کرد نباشد. آن کارتهای نازل هم بیفایده نیستند، اما برای ایجاد یک تأثیر اولیه مثبت کاربردی ندارند. کارتهای باکیفیتی که اطلاعات تماس شما را بهگونهای منحصربهفرد به نمایش میگذارند به دست مردم بدهید تا در ذهنها باقی بمانید.
- به میان جامعه محلی خود بروید و از طریق هدیهی بخشی از هر فروش خود، برای خیریه پول جمعآوری کنید. با این کار میتوانید با یک تیر دو نشان بزنید. ازآنجاییکه مردم احساس خوبی درباره جمعآوری پول برای اهداف خیرخواهانه دارند، از طریق عضویت آنها تعداد اعضای باشگاه شما افزایش مییابد و همچنین منافعی نیز نصیب جامعه شما میشود.
- با جوانان جمعآوریکننده کمکهای مردمی و خیریه مشارکت کنید. از آنها بخواهید عضویت کوتاهمدت ۳ ماهه را با تخفیف به فروش برسانند. در طول ۹۰ روز آینده میتوانید روی تبدیل آن فروشهای کوتاهمدت به عضویتهای بلندمدت کارکنید.
- اطمینان حاصل کنید که مربیان همواره در حال تعامل و ارائه خدمات به اعضا باشند، حتی اگر فعالیت آنها تمرین انفرادی یکبهیک نباشد. گاهی فقط چند کلمه توصیه در یک جلسه تمرین قدرتی برای پرورش اندام میتواند انگیزهای برای ارتقای عضویت یا تمدید عضویت ایجاد کند. هنگامیکه مربیان قرار تمرین فردی ندارند بهآسانی کار را رها میکنند و گوشهای مینشینند، اما شما نباید به آنها اجازه این کار را بدهید! آنها میتوانند همیشه در حال تمرین دادن باشند.
- برای بازاریابی جهت گروههایی که لزوماً باشگاه شما را مطابق با نیازهای خود نمیبینند از برنامههای کوتاهمدت کاهش وزن یا تناسب اندام استفاده کنید. کم شدن چند اینچ از حجم بدن، کاهش سایز لباس یا مقدار مشخصی از وزن در یک دوره کوتاهمدت مثلاً ۳ هفتهای میتواند به مردم برای تمرین انگیزه بدهد و آنها را ترغیب میکند که پس از اتمام برنامه کوتاهمدت نیز به پیشرفت خود ادامه دهند.
- درباره ارجاعات برنامه تندرستی که در صورت شرکت مردم در این برنامه، در هزینههای حق بیمه آنها تخفیف اعمال میشود با دکترهای خانوادگی محلی خود صحبت کنید. برنامههای تندرستی تعداد مراجعات به پزشک را کاهش میدهند، لذا بسیاری از تأمینکنندگان خدمات بیمه درمانی انگیزههایی برای ثبتنام مردم در اینگونه برنامهها ارائه میکنند. اجازه دهید پزشکان بدانند که شما نیز مایلید بخشی از راهحل باشید و با این کار، احتمالاً مشکل بازاریابی خود را حل میکنید.
- یک دیوار افتخار ایجاد کنید که داستانهای کامیابی و موفقیت باشگاه شما را در معرض نمایش بگذارد. این اغلب به مردم انگیزه میدهد تا فعالیتهای بیشتری انجام دهند، بیشتر کار کنند و عضویت خود را ارتقا دهند، نه برای اینکه نامشان روی دیوار باشد، بلکه برای رسیدن به موفقیتی که مایل هستند به آن دست پیدا کنند.