اینستاگرام , پر طرفدار ترین شبکه اجتماعی کشور با امکانات و قابلیت هایی که دارد , هدف اصلی خودش رو راحتی , جذب و نگهداری کاربران خودش قرار داده . به همین خاطر در این شبکه خبری از تبلیغات آذار دهنده نیست و تبلیغات نیز مانند پست ها و استوری های معمولی نمایش داده میشوند , به همین دلیل اثر گذاری تبلیغات در اینستاگرام بسیار بیشتر از شبکههای دیگر است. بر اساس تحقیقات Forrester Reasrchh Inc هر پست تبلیغاتی اینستاگرام ۵۸ برابر بیشتر از پست تبلیغاتی فیسبوک و ۱۲۰ برابر بیشتر از پست های تبلیغاتی در توییتر توجه و اثر پذیری دارد . اما چطور میتوانیم یک کمپین تبلیغات اینستاگرام موثر ایجاد کنیم؟
هدفتان از تبلیغات در اینستاگرام را مشخص کنید
ابتدا باید هدفتان از تبلیغات در اینستاگرام را به طور دقیق مشخص کنید .هدف شما از تبلیغات در اینستاگرام چیست؟ هدفتان افزایش ترافیک وبسایتتان هست؟ یا در پی افزایش فالوئر پیج خود هستید ؟ شاید به دنبال تبلیغ محصولات و خدمات خود باشید و شاید هم در پی معرفی برند خود باشید . هر کدام از این اهداف روش مختلفی برای ایجاد کمپین و تبلیغات در اینستاگرام دارد
مخاطبانتان را دقیقا مشخص کنید
حالا که هدفتان مشخصی شد باید مخاطبانتان مشخصی کنید . شما باید بدانید که دقیقا مخاطبان شما چه کسانی هستند , بیشتر در کدام مناطق زندگی میکنند , حدودا در چه رده سنی هستند , به چه فعالیت هایی علاقه منددند , حدودا در چه ساعاتی از روز به اینستاگرام سر میزندد و… . تمام تلاش شما برای ایجاد کمپین اینستاگرام (با هر هدفی) این است که پیامی را به کاربران نشان دهید , حال اگر ندانید قصد دارید به چه افرادی این پیام را برسانید ماهیت کل تبلیغات زیر سوال میرود
پیج های مناسب رو پیدا کنید
خب حالا زمان آن رسیده که یکی از مهمترین مراحل تبلیغات اینستاگرام رو انجام بدید , یافتن پیج های مناسب برای تبلیغات . برای پیدا کردن پیج های مناسب باید معیار هایی رو در نظر بگیرید : موضوع تبلیغ شما با موضوع پیج و دنبال کنندگان آن مرتبط و نزدیک باشد . برای مثال یک کمپین تبلیغات اینستاگرام برای فروش ساعت در پیج های آشپزی کاربرد و بازدهی ندارد , زیرا دنبال کنندگان آن پیج به این موضوع علاقه ای ندارند . مورد بعدی تعداد فالوئر های آن پیج است , توجه داشته باشید که هرچقدر تعداد فالوئر های یک پیج بالاتر باشد به معنای با کیفیت تر بودن آن پیج نیست , باید مطمئن شوید که فالوئر های آن پیج واقعی باشند , یک روش خیلی خوب برای اطلاع از کیفیت پیج های اینستاگرام نرخ مشغولیت یا (Engagement Ratio) است که در این لینک به طور مفصل اون رو توضیح داده ایم
مذاکره کنید
حالا که پیج های مورد هدف خودتون رو پیدا کردید زمان مذاکره فرا رسیده ! میتوانید از تریغ پیام دایرکت یا شماره تلفن و لینک تلگرام پیج ها با مدیر آن پیج تماس برقرار کنید . به یاد داشته باشید همیشه در حین مذاکره این سوالهارو بپرسید: پست تبلیغی شما در چه روز و چه ساعتی و برای چه مدت در این پیج قرار داده میشود ؟ در صورتی که قصد دارید در تبلیغ خود لینک وبسایت یا تلگرام خود را معرفی کنید , آیا صاحب پیج لینک شمارا در مدت زمان تبلیغ در Bio قرار میدهد؟
و در انتها باید از صاحب این پیج درخواست کنید قبل از حذف پست شما یک اسکرین شات از آخرین وضعیت بازدید آن پست برای شما ارسال کند.
مراقب باشید!
اگر تصویر برند و دید عمومی برندتان برای شما مهم است ، از تبلیغات در هر پیجی خودداری کنید. تبلیغ در پیج هایی که صرفا فالوئر های زیادی دارند اما با حیطه کاری شما مرتبط نیستند میتواند به برند شما ضربه بدی وارد کند . پس مراقب باشید !
محتوای خوب تولید کنید
محتوا آتش است و شبکه های اجتماعی بنزین ! مهمترین عامل موفقیت یک کمپین تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی محتوای ارائه شده در آن کمپین است.در شبکه های اجتماعی به ویژه اینستاگرام روزانه میلیون ها پست منتشر میشود , این محتوای خوب است که میتواند پست شمارا در بین میلیون ها پست دیگر مورد توجه کاربران قرار دهد. برای تولید محتوای تیبلیغاتی در اینستاگرام میتوانید از روش های محتلفی استفاده کنید . میتوانید تولید محتوا را به صاحب پیج واگذار کنید . در صورتی که پیج مورد هدف پیج شخصی میباشد (اینفلوئنسر ) حتما پیشنهاد میشود که محتوای تولیدی را به خود شخص واگذار کنید . روش دیگر تولید محتوا این است که خودتان , همکار یا کارمندتان محتوا را تولید کند . تنها در دو صورت این کار را خودتان انجام دهید : ۱- محدود بودن منابع مالی و زمان , ۲ - تخصص کافی در علم تبلیغ نویسی و تولید محتوا.یک روش دیگر برای تولید محتوا این است که پروژه تولید محتوا را برون سپاری کنید . فریلنسر های زیادی وجود دارند که این کار را انجام میدهند . اما شدیدا توصیه میکنیم که ابتدا از تخصص و تجربه آنها در این امر مطمئن شوید .
نتایج را بررسی کنید
حتما نتایج بدست آمده از تبلیغاتی که انجام داده اید را بررسی و آرشیو کنید . این نتایج فوق العاده برای کمپین های بعدی شما مفید هستند . پیشنهاد میکنیم یک نرخ بازگشت سرمایه برای خود تعریف کنید . آموزش محاسبه نرخ بازگشت سرمایه را در این لینک میتوانید مشاهده کنید