موضوعات وبسایت : تبلیغات
سوالات ICDL
آموزش امنیت اینستاگرام

شعار تبلیغاتی رستوران

شعار تبلیغاتی رستوران

نویسنده : سمانه KZ | زمان انتشار : 04 شهریور 1398 ساعت 13:04

شاید خوب باشد ابتدا نگاهی گذری به تعریف اسلوگان (Slogan) و تگ لاین (Tagline) بیاندازیم. اسلوگان و تگ لاین عبارت های کوتاهی هستند که برای معرفی برند یا محصول مورد استفاده قرار میگیرند. با اینکه اسلوگان و تگ لاین در ایران به نام شعار شناخته میشوند اما در بازاریابی جزو کلمات تخصصی هستند که کاربردهای متفاوتی دارند. دراین مقاله به چگونگی نوشتن شعار تبلیغاتی رستوران و فست فود خواهیم پرداخت، برای آشنایی بیشتر با مفهوم تگ لاین و اسلوگان موارد پیشنهاد میکنیم مقاله زیر را بخوانید تا با تفاوت تگ لاین و اسلوگان و نحوه ی نوشتن هریک آشنا شوید.

آموزش امنیت اینستاگرام
سوالات ICDL

اما هدف استفاده از تگ لاین و اسلوگان یا شعارهای تبلیغاتی در کسب و کارها چیست؟ و چرا وجودشان برای یک بیزینس ضروری است؟ موارد زیر جزو ویژگی های اساسی تگ لاین و اسلوگان محسوب میشود :

  • استفاده از تگ لاین و اسلوگان سبب میشود به مرور زمان پیام برند شما برجسته شود.
  • سبب میشود پیام برند به راحتی به ذهن سپرده شود.
  • تگ لاین و اسلوگان اگر به درستی تعریف شوند باعث برانگیخته شدن نیار مخاطبان میشود و روش هایی را برای ارضای این نیاز پیشنهاد می دهند که طبیعتا از طریق استفاده از محصولات و خدمات برند خواهد بود.
  • ارتباط برند با مخاطبانش را مداوم و ادامه دار میکند.
  • به برند قدرت بیشتری میبخشد، ممکن است از طریق افزایش آگاهی از برند یا متمایز شدن نسبت به رقبا باشد.

تگ لاین به عنوان شعار برند شناخته میشود که مانند لوگو بخشی از هویت برند محسوب میشود و معمولا به همراه لوگو و سایر المان های هویت برند برای مدت زمان طولانی تعیین میشود و پس از آن تغییر نمیکند (مگر زمانی که برای برندسازی مجدد پیاده سازی تغییراتی مورد نیاز باشد). اسلوگان نیز به عنوان شعار تبلیغاتی شناخته میشود که در برگزاری کمپین های تبلیغاتی مورد استفاده قرار میگیرد و معمولا برای کوتاه مدت و با توجه به هدف کمپین و با منظور معرفی برند طراحی میشود و در طول فعالیت برند ممکن است بارها تغییر کنند یا در یک زمان از چند اسلوگان استفاده شود.

در این مقاله به شعار تبلیغاتی و نحوه ی طراحی شعار تبلیغاتی برای رستوران ها پرداخته شده است. این مورد معمولا در بیشتر رستوران ها نادیده گرفته میشود، اسلوگان یا شعار تبلیغاتی یک ابزار بازاریابی است که اگر هوشمندانه استفاده شود میتواند بیزینس شما را در انبوهی از کسب و کارهای مشابه متمایز کند.

آیا رستوران ها به اسلوگان نیاز دارند؟

شعار تبلیغاتی میتواند امکان بیشتری جهت جذب مشتریان بالقوه ایجاد کند. اسلوگان تعریف مختصری از برند و نقاط قوت آن ارائه می دهد. در واقع شعار تبلیغاتی از طریق “گزاره فروشی منحصر به فرد” با مخاطبان ارتباط برقرار میکند، و دلایلی که رستوران شما را متمایز میکند و نسبت به رقبا وضعیت بهتری را برای شما ایجاد می کند را برمیشمارد.

برای آسان تر شدن این مورد، بیایید به زمانی فکر کنیم که میخواهیم برای خوردن غذا بیرون برویم. بیرون غذا خوردن معمولا برای ما لذت بخش است، خصوصا زمانی که با خانواده یا دوستان مان به رستوران یا کافه می رویم. اما برای انتخاب رستوران و کافه ی مورد نظر خود به چه نکاتی توجه می کنیم؟ و نهایتا چگونه رستورانی را برای گذراندن اوقاتی خوش با دوستان و خانواده انتخاب میکنیم؟ در این مورد بازاریابی رستورانی نقش تعیین کننده ای در انتخاب رستوران شما توسط مشتریان بالقوه بازی می کند.

بازاریابی رستورانی دیدی کلی از رستوران شما ایجاد میکند، اگر بتوانید رستوران خود را به خوبی بازاریابی کنید و متن تبلیغاتی خوبی برای آن طراحی کنید موفق میشوید به مشتریانی که تا به حال به رستوران شما مراجعه نکرده اند، دیدی کلی از تجربه ای که در رستورانتان خواهد داشت بدهید. اگر تجربه ی واقعی مشتریان با آنچه شما برایشان تعریف کرده اید، هم خوانی داشته باشد، مشتریان از گذراندن زمان در رستوران شما لذت میبرند و حتی این لذت را با دوستان خود به اشتراک میگذارند و در صفحات شبکه های اجتماعی خود عنوان میکنند چقدر از گذراندن زمان در رستوران شما لذت برده اند.

پس در واقع شما با استفاده از بازاریابی رستورانی مشتریان بالقوه را به سمت رستوران خود میکشانید و بعد با خلق تجربه ای دلپذیر آنها را به مشتریان خود تبدیل می کنید. در این بین اگر شعار تبلیغاتی شما به درست تعریف شده باشد، افرادی که با شنیدن نام برندتان به دنبال شما میگردند اطلاعات جذابی از شما دریافت میکنند که آنها را ترغیب میکند سری بعد قرار با دوستان خود را در رستوران شما بگذارند.

اما آنچه اغلب اتفاق می افتد برخلاف این مورد است. در اکثر مواقع ما به رستوران هایی می رسیم که خود را معرفی نکرده اند و نمیدانیم حتی چه غذایی سرو می کنند، خصوصاً در مواردی که نام رستوران هم بی ربط باشد و هیچ سرنخی از منوی معروف و مخصوص خود به ما ندهد.

چرا ابهامات را کنار نمیزنید و خود را به مشتریان بالقوه تان معرفی نمی کنید؟ به مشتریانتان بگویید که هستید، مزیت رقابتی تان چیست، بهترین غذایی که درست می کنید چیست، چه تجربه ای را برایشان فراهم میکنید و چه امکاناتی را برایشان در نظر گرفته اید. اگر اینگونه عمل کنید، آنها شما را پیدا خواهند کرد. و شعار تبلیغاتی میتواند اینکار را برای شما انجام دهد، کافی است متن تبلیغاتی مناسب، مختصر و جذابی تهیه کنید و اسلوگان جایگاه رستوران شما را مشخص خواهد کرد.

تگ لاین خود را تعریف کنید و زیر لوگو بر روی دیوار رستورانتان قرار دهید. اسلوگان های جذابی که برای برندتان تعریف میکنید را بر روی تیزرهای تبلیغاتی و موشن گرافیک هایی در شبکه های اجتماعی منتشر کنید و نرم افزارهای رستورانی که در آن عضو هستید درج کنید، به این صورت به شناخته شدن برند رستوران خود کمک خواهید کرد. اگر رستوران شما ویژگی منحصر به فردی مانند سالم بودن یا کیفیت بالای غذاها و یا سس مخصوص و … دارد در شعارهای تبلیغاتی خود بر این موارد مانور بدهید. مادامی که رستوران شما محرکی داشته باشد که برای مخاطبان جذاب باشید شعار تبلیغاتی رستورانی میتواند وضعیت را به نفع شما تغییر دهد.

چگونه شعار تبلیغاتی رستورانی بنویسیم؟

اگر در تیم خود افراد با ذوقی دارید جلسه طوفان ذهنی میتواند ایده های جالبی برای خلق شعار تبلیغاتی به شما بدهد. اینکار بهره وری بیشتری دارد و به دلیل تعامل بیشتر اعضا با یکدیگر این امکان را به وجود می آورد که به نتایج جمعی غیرقابل پیش بینی دست یابید.

به هر حال، اگر مجبور شدید به تنهایی شعار تبلیغاتی رستوران خود را تعیین کنید، پیشنهاد ما این است که تمام افکار خود را روی کاغذ بیاورید. یک استراتژی خوب برای نوشتن شعار تبلیغاتی جذاب آن است که با یک ایده ی کلی شروع کنید و سپس آن را گسترش دهید. یک روش هم آن است که ویژگی های اصلی رستوران خود را یادداشت کنید و سعی کنید آنها را در جملاتی جذاب که افراد را تشویق به تجربه کردن میکند بگنجانید.

یک سری متدهای اثبات شده هم هستند که عموما توسط برندها مورد استفاده قرار گرفته اند و در ذهن مخاطبان ثبت شده اند. برخی از این تکنیک های معمول به قرار زیر است :

  • تجانس : مانند مزه زندگی را بچشید
  • تکرار : چین چین را بچین
  • ریتم : مانند گرما در سرما، سرما در گرما

این تکنیک ها معمولا با نتایج جالبی همراه هستند و همچنین استفاده از آنها نیز آسان است.

در نوشتن شعار تبلیغاتی رستورانی به 9 مورد توجه کنید

1) مستقیما مخاطبان مورد نظر را هدف قرار دهید

به یاد داشته باشید وظیفه یک مدیر خوب شناسایی درست مخاطبان هدف و برقراری ارتباط با آنها جهت رفع نیازشان است. زمان نوشتن اسلوگان رستورانی باید به مخاطبان هدف خود توجه داشته و شعارتبلیغاتی خود را به گونه ای بنویسید که به راحتی برای مخاطبانتان قابل فهم باشد. شعار تبلیغاتی رستوران خود را به گونه ای ننویسید که به تنهایی جذاب باشد اما مخاطبانتان را مجبور به حل معما کند تا ارتباط متن تبلیغ را با برند شما متوجه شود.

2) از تن صدای درست استفاده کنید

مانند هر استراتژی ارتباطی خوبی، انتخاب تن صدا برای شعار تبلیغاتی از جمله تصمیمات اساسی محسوب میشود. در این مواقع به برند بوک مراجعه کنید و با توجه به تن صدای برند، بهترین گزینه را برای بازگو کردن شعار تبلیغاتی رستوران خود انتخاب کنید. لازم است دو المان اصلی را در نظر داشته باشید: مخاطبین هدف و هدف نهایی. وقتی ایده های جالب را جمع آوری کردید، بررسی کنید کدامیک با مخاطبان هدف شما هم خوانی دارند. به عنوان مثال اگر مخاطبان هدف شما نوجوانان هستند صدای پخته چندان برایشان جالب توجه نخواهد بود.

3) تمام اطلاعات ضروری را جمع آوری کنید

اسلوگان چیزی نیست جز چند کلمه که تمام کسب و کار در آنها خلاصه میشود. جمع آوری تمام اطلاعات کسب و کار برای ایجاد شعار تبلیغاتی که پیام درست را به مخاطبانتان برساند ضروری است. ماموریت، چشم انداز، مزیت رقابتی رستوران و هر ویژگی حائز اهمیتی که در کسب و کارتان موجود است را مورد بررسی قرار دهید تا شعار تبلیغاتی رستوران شما وجه تمایزتان را نسبت به رقبا مشخص کند و مشتریان را به خرید از شما تشویق کند.

4) نیم نگاهی به آهنگین بودن شعار تبلیغاتی رستورانی خود داشته باشید

شعار تبلیغاتی باید به گونه ای طراحی شود که راحت به ذهن سپرده شود. حداقل به آوا و آهنگی که کلمات در کنارهم خلق میکنند توجه کنید. سعی کنید به گونه ای از آواها استفاده کنید که ذهن مخاطبان را تحریک کند.

5) احساس میل به غذا را در مخاطبانتان بیدار کنید

عنصر اصلی تبلیغات ایجاد و خلق نیاز است. متن پیام رستوران هم وظیفه ای مشابه دارد، خلق نیازی که توانایی ارضای آن را دارد. بنابراین حس گشنگی یا لذت یک وعده خوشمزه را در مخاطبانتان بیدار کنید و به خوبی از آنها پذیرایی کنید تا هر زمان نیاز به خوردن غذا در آنها بیدار شد به یاد رستوران شما بیافتند.

6) کوتاه تر، ساده تر

موجز بودن عبارات تاثیر خوبی بر روی مخاطبان دارد. شعاری که کوتاه باشد (بین 5 تا 8 کلمه) راحت تر به خاطر می ماند. البته اسلوگان های 3 کلمه ای ایده آل هستند و در کانال ها و رسانه های مختلف و تبلیغات آنلاین و پرینتی به راحتی مورد استفاده قرار می گیرند.

7) صادق باشید

نادیده گرفتن واقعیت در زمان نوشتن اسلوگان، بسیار راحت است و به وفور اتفاق می افتد. بزرگ نمایی در اسلوگان های تبلیغاتی جایز نیست. استفاده از عبارت هایی مانند ” بهترین” و ” رتبه اول در…” و… نه تنها اشتباه است بلکه بسیار مرسوم است. به جای اغراق و تمرکز بر ویژگی هایی که ندارید، سعی کنید مخاطبان را به سمت آنچه که دارید و ارزشمند است هدایت کنید.

8) برند رستورانتان را برای مخاطبان به روز کنید

شعار تبلیغاتی رستورانی خوب سبب میشود به صورت روزانه با مخاطبانتان در تماس باشید. شعاری را انتخاب کنید که وارد گفتگوهای روزانه مخاطبانتان شود. اجباری برای انجام اینکار وجود ندارد اما توصیه میشود رستوران و کافه خود را با اتفاقات روز همراه کنید تا با دغدغه های مخاطبانتان همراه شود. مثلا “تماشای فوتبال با یک فنجان قهوه و جمعی شاد”.

9) تعهد خود را به مخاطبانتان نشان دهید

گاهی اوقات، غذاخوری ها و رستوران ها از رقبای خود متمایز نیستند و به واقع ویژگی منحصر به فردی ندارند. با این حال اسلوگان به منظور برجسته کردن تمایز رستوران شما با رقبایش طراحی می شود. و یکی از روش های خوب برای نشان دادن وجه تمایزتان آن است که عنوان کنید چه امکاناتی برای مشتریانتان فراهم میکنید، از محیط رستوران گرفته تا نحوه ی سرویس دهی و کیفیت مواد اولیه و …

نوشتن شعار تبلیغاتی رستورانی را فراموش نکنید. وجود متن تبلیغاتی شما را در ذهن مخاطبان ماندگار می کند و همچنین با این روش راحت تر خود را به مشتریانتان معرفی میکنید و خود را از سایر رستوران ها متمایز میکنید.

استراتژی بازاریابی و تبلیغات کسب و کار خود را تدوین کنید!

درخواست مشاوره

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر