موضوعات وبسایت : تبلیغات
سوالات ICDL
آموزش امنیت اینستاگرام

اهمیت رنگ شناسی در طراحی لباس

اهمیت رنگ شناسی در طراحی لباس

نویسنده : سمانه KZ | زمان انتشار : 22 آبان 1398 ساعت 11:06

رنگ ها، برخلاف ترجمه تحت الفظی دیکشنری ها، بخش جدا نشدنی از احساسات هستند. ما میتوانیم تئوری رنگ ها را بررسی کنیم ولی در نهایت ماجرا به احساسات ختم میشود، نه تکنیک.

آموزش امنیت اینستاگرام
سوالات ICDL

IMG_5638.jpg

Courtesy of Delpozo

از آسمان خالی خاکستری گرفته تا یک پرچم رنگی براق، از رنگهای موجود در دل طبیعت گرفته تا رنگهای ساخته شده در آزمایشگاه ها، ارزششان به انعکاس احساسات ما در آنهاست. ایزابل تولدو- Isabel Toledo – طراح لباس، بهترین تعریف از رنگها را به این صورت گفته که او به آنچه میبیند توجهی ندارد بلکه همه توجه او به آنچه است که احساس میکند.

IMG_5636.jpg

Courtesy of Delpozo

ظاهر همه رنگها، تحت تاثیر رنگی هستند که در کنار آنها قرار میگیرد. تجربه ما از رنگها نسبی است. به طور مثال رنگهای روبروی هم در چرخه رنگ، رنگهای مکمل نام دارند. که به صورت طبیعی تکمیل کننده ی همدیگر هستند. به طور مثال قرمز در کنار سبز، قرمز تر به نظر میرسد، و یا نارنجی در کنار آبی، نارنجی تر است. با این دانش، طراح میتواند با مهارت بیشتری با رنگها بازی کرده و توجه ما را جلب کند. جالب است بدانید اگر دانه های رنگی رنگهای مکمل با هم ترکیب شوند، رنگها جذابیت، شفافیت و برق خود را از دست میدهند و به یک رنگ مرده، کدر و خنثی تبدیل میشوند.

IMG_5637.jpg

Courtesy of Delpozo

IMG_5640.jpg

Courtesy of Delpozo

رنگهایی که دید شما را به سمت خود میکشند و حالت آتش و گرما را تداعی می کنند، رنگهای گرم نام دارند. مانند قرمز، نارنجی و زرد. و رنگهایی که حالتی محو شونده دارند و سرما را تداعی میکنند، رنگهای سرد نام دارند. مانند آبی، سبز و بنفش. همچنین سفید رنگیست که حالت پیش رونده دارد و به چشم می آید، در حالیکه سیاه حالتی عقب گرد و محو شونده از خود به جا میگذارد. رنگهایی که با سفید و سیاه ترکیب میشوند، تاثیری مشابه دارند.( این حرف از احساسات نشأت میگیرد نه از واقعیت. البته وقتی که به یک سطح صاف نگاه کنید. در این دیدگاه رنگها هستند که تصورات را میسازند.) یک طراح با بکارگیری این تاثیرات و افکت ها میتواند شکل لباس و یا حتی تصوری از یک قسمت لباس یا بدن را در ذهن تغییر دهد.

IMG_5643.jpg

Courtesy of Delpozo

هر رنگی که با سفید ترکیب شود تینت – tint ( ته رنگ) یا پاستل – pastel نامیده میشود. و هر رنگی که با خاکستری ترکیب شود، تون- tone نامیده میشود. ترکیب هر رنگی با سیاه، شید – shade ( سایه) آن رنگ نام دارد.

IMG_5642.jpg

Courtesy of Delpozo

وقتی ۲ رنگ با هم ترکیب میشوند که رنگ سوم را بوجود بیاورند، اگر این رنگ سوم را بین لایه های آن ۲ رنگ قرار دهیم، تصویری نامرئی بوجود می آید. وقتی پارچه ها در دستگاه ریسندگی با یک رنگ در تار و رنگی دیگر در پود بافته میشوند، قوس رنگی بوجود میآید که به هنگام تکان خوردن پارچه تک به تک قابل مشاهده اند.

IMG_5632.jpg

از نظر احساسی رنگها همانطور که میتوانند خیلی تیز و برنده باشند، به همان نسبت هم میتوانند خیلی نرم و منعطف به کار برده شوند. آنها میتوانند بگویند با من سخن بگویید یا اینکه من پنهانم. همچنین رنگها میتوانند دوره خاصی داشته باشند و یا حتی پیشینه ای فرهنگی، همانطور که هر دوره و یا هر مکانی از دنیا رنگ جهانی خاص خود را دارد. تکنولوژی، روش های تولیدی و مواد مختلف همیشه تاثیرات زیادی روی رنگهای دنیای مد داشته اند.

IMG_5634.jpg

Courtesy of Etro

برنامه ریزی های منسوخ در دوران صنعتی باعث تغییر در رنگهای قدیمی از مد افتاده شدند و رنگهای جدیدی که به بازار آمدند روح جدیدی به آن بخشیدند و باعث شدند مردم دوباره به خرید روی بیاورند.

با در نظر داشتن این موضوع، جلوگیری از پیشرفت مد برابر با متوقف کردن بکارگیری رنگهاست. و در حقیقت جلوگیری از متد ها و راه های چاپ رنگ و رنگرزیست. رنگهای فشن به خواص  الیاف طبیعی و مصنوعی، پوست ها، پروتئین ها و رشته ها به همان اندازه ی تکنولوژی رنگدانه های طبیعی و شیمیایی وابسته هستند. که منابع آب و هوا و چرخه زندگی را تحت تاثیر خود قرار میدهند. بنابراین رنگها از نظر اخلاقی نیز به مد وابسته میباشند.

IMG_5635.jpg

Courtesy of Etro

و در پایان توضیح مختصری از چرخه رنگها:

html-color-scheme-wheel.jpg

از نظر تکنیکی همه رنگها از رنگ سفید نشأت میگیرند. و اگر چرخه رنگ ها را بچرخانید، در نهایت به طور باورنکردنی ای فقط رنگ سفید میبینید.

در مرکز این چرخه ۳ رنگ اصلی قرمز، زرد و آبی قرار دارد. این سه رنگ پایه و اساس بوجود آمدن تمام رنگهای دیگر است.

هر کدام از رنگهای اصلی، وقتی با رنگ همسایه و کناری خود ترکیب میشود، حلقه دوم رنگها یا رنگهای ثانویه را به وجود می آورند. رنگهای نارنجی، بنفش و سبز رنگهای ثانویه هستند.

و در نهایت حلقه سوم و بیرونی چرخه رنگ شامل رنگهای قرمز-نارنجی ، زرد-نارنجی ، زرد-سبز و سبز-آبی است.

  • برای یادگیری مطالب بیشتر در مورد اصول رنگبندی در فشن اینجا کلیک کنید.

dress-up-main-photo-130x130.jpg

مطلب قبلی

طرز استفاده از پیراهن مردانه در موقعیت ...

07147863e9826a8641385f1235b66c70-130x130.jpg

مطلب بعدی

پیراهن مشکی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر